Virgil Șoncutean, CEO Allianz-Țiriac Asigurări
Evoluția companiei într-un cuvânt
Reziliența. Modelul nostru de business este construit astfel încât să reziste șocurilor și crizelor. În fața acestei pandemii, deși nu suntem imuni, reușim să rămânem aproape de clienții, de angajații și de partenerii noștri. Rezultatele financiare confirmă viabilitatea strategiei și faptul că rămânem prima opțiune pentru clienți. Vânzările Allianz-Țiriac, într-un an cu multe provocări pentru toate industriile, sunt comparabile cu cele de anul trecut, în timp ce profitabilitatea operațională este în creștere.
Există linii de business care au fost afectate puternic, asigurările de călătorie în străinătate sunt un exemplu. Un impact negativ s-a resimțit și la nivelul asigurărilor auto. Este însă o tendință naturală având în vedere impactul noului coronavirus asupra pieței auto și a turismului.
Dincolo de efectele negative în plan medical, social și economic, pandemia COVID-19 a adus și schimbări pozitive pe care am reușit să le capitalizăm. Locuința a devenit mai mult decât spațiul de relaxare și de petrecere a timpului cu familia, a devenit principalul scut de protecție împotriva noului coronavirus și a beneficiat de mai multă atenție, inclusiv prin asigurare. Totodată, am remarcat un interes mai mare pentru protejarea vieții și sănătății, urmat de acțiune, prin încheierea unei asigurări. La nivelul Allianz-Țiriac, am avut creșteri importante pe aceste segmente. De exemplu, asigurările de viață au crescut cu 20% în primele 9 luni din 2020.
Piața asigurărilor a fost un partener important al economiei românești și mă bucur că facem parte dintr-o industrie care contribuie la soluția ieșirii din această criză. Despăgubirile plătite de asigurători au rămas semnificative și au adus stabilitate în bugetul familiilor sau al companiilor. Allianz-Țiriac, de exemplu, a generat în economie, prin despăgubiri plătite, peste 500 milioane de lei doar în primele 9 luni din 2020.
Însă și în industria noastră s-a demonstrat încă o dată că dimensiunea contează – așa cum o aeronava mare face față mai bine turbulențelor decât o aeronava mică, așa și un asigurător mare cu un model de business echilibrat răspunde mai bine șocurilor, de orice fel. Această pandemie ne-a confirmat că piața locală de asigurări este încă foarte fragmentată, de aceea ne așteptăm la accelerarea procesului de consolidare în perioada următoare.
Cele mai importante lecții
Prima lecție ar fi că atunci cand există simtul urgenței suntem capabili de salturi pe care nu le puteam imagina decât în câțiva ani. La Allianz-Țiriac, în 5 zile am reușit să funcționam 100% online, în relația cu clienții, angajații și partenerii. Înainte de pandemie, cu siguranță nu ne-am fi imaginat acest mod de lucru pe o perioadă extinsă.
Ultimele luni au confirmat că nevoia de simplitate este reală și ne-au demonstrat că timpul nu mai e de partea noastră. Este vital ca produsele, interacțiunea cu clienții și partenerii, procesele interne și lanțul decizional să fie simple, intuitive și aproape instante.
Personal, cred ca leadership-ul în acest context trebuie să evolueze și să devină mai uman, interacțiunile cu echipa mai dese și mesajele mai clare. Când în jurul nostru crește incertitudinea și îngrijorarea, avem nevoie să știm că suntem bine, că ne pasă, că avem grijă. Candoarea trebuie să ia locul carismei. Reziliența organizației, dar și reziliența mentală a fiecarui coleg trebuie adresate explicit. Încrederea că vom fi bine se construiește constant; criza se va termina mai devreme sau mai târziu, dar important este să trecem împreună peste orice provocare, cu grijă și responsabilitate și să înțelegem lecția pe care aceaste vremuri ne-o predă live, nu online.
Prestația autorităților
Pandemia ne-a aratat că ține de fiecare dintre noi, persoane fizice sau business-uri, să facem ceva pentru limitarea răspândirii virusului. Nu vorbim despre o criză în care soluția este doar la autorități. Atunci când păstrăm distanțarea socială, respectăm regulile de igienă sau purtăm mască, fiecare dintre noi contribuim la soluția ieșirii din criză.
La Allianz-Țiriac, ne-am alăturat luptei impotriva coronavirsului prin sprijinirea spitalelor și a medicilor. Am investit în dezvoltarea infrastructurii medicale și am contribuit la stoparea răspândirii virusului prin dezvoltarea de soluții digitale pentru clienți, care le-au permis să aibă acces la serviciile de asigurare, inclusiv de acasă, dar și prin implementarea 100% a lucrului de la distanță. Colegii mei lucrează din martie de acasă, într-un efort comun de a limita efectele pandemiei, iar pentru toată munca depusă în această perioada le mulțumesc.
Strategia de business pentru 2021
Simplificare în relația cu angajații. Simplificare în relația cu clienții. Simplificare în relația cu partenerii.
Provocări în 2021
Pandemia va continua să fie o provocare majoră și în 2021. Până când nu vom avea un vaccin eficient care să ajungă la majoritatea populației, pandemia va dicta regulile jocului în economie, business sau viața personală. Dar vaccinul și imunizarea nu vor însemna revenirea la normalitatea cu care eram obișnuiți, iar acest lucru trebuie privit ca pe o oportunitate. Ni se oferă ocazia de a reflecta, reimagina și reașeza lumea pe fundamente mai solide. Ni se oferă șansa de construi un viitor mai sănătos, echitabil și mai prosper prin găsirea unor soluții la provocări precum schimbările climatice sau decalajul de protecție financiară. Industria asigurărilor are capacitatea de a veni cu răspunsuri la probleme care nu mai suportă amânare.