Cautare




, Contributor

Bunuri de consum |
|

Vinurile autohtone de clasă medie și premium, în atenția consumatorilor

Dacă în trecut, tendința consumatorilor era să aleagă de la raft băuturile ieftine, în ultimii ani am asistat la o educare a consumatorilor în ceea ce privește sortimentele de vinuri, așa încât aceștia au devenit fideli vinurilor de clasă medie sau premium.
shutterstock_1061669315

Degustările, promovarea intensă a cramelor românești, dar și calitatea pe care o oferă multe dintre vinurile autohtone, au făcut ca românii să se îndrepte către produsele locale, iar din această categorie fac parte, fără îndoială și tinerii.

„Tinerii au devenit foarte pretențioși, dar în sensul bun al cuvântului. Această educare a consumatorilor are loc și prin intermediul cursurilor tot mai răspândite în ceea ce privește arta și cultura vinului. Asta ne face pe noi să investim mai mult în tehnologie, în spații de depozitare și în oameni cu experiență. Noi, de exemplu, ne-am dat seama de această tendință și în ultimii ani am pus bazele unei game premium – MAESTOSO – care deja a început să fie premiată la concursurile de specialitate”, a punctat Doru Husarciuc, proprietarul Cramei Dealul Dorului.

În ceea ce privește sortimentele de vin alb și roșu, preferințele consumatorilor sunt aproape egale, însă în perioada sărbătorilor de iarnă interesul pentru vinurile rose a crescut considerabil, susțin producătorii.

„Pentru noi a fost o surpriză pentru că vinurile rose sunt specifice perioadei de vară. Sunt fresh, mai proaspete și cu un conținut alcoolic mai scăzut. În principal, erau consumate la terase, când era cald, însă probabil – din cauza pandemiei – oamenii nu au mai ieșit în oraș și au preferat acest tip de vin, în confortul casei. Cred că devine un trend tot mai răspândit în rândul consumatorilor. Doamnele preferă în general rose-urile, mai ales dacă acestea au și o anumită cantitate de zahăr rezidual, însă există și excepții, bineînțeles”, a punctat Laszlo Veiszenbacher, oenologul Cramei Dealul Dorului.

Pe de altă parte, anul 2020 a fost foarte greu pentru industria vinului românesc. Pandemia de COVID-19 a diminuat consumul și vânzările, iar exportul a avut și el de suferit. Sprijinul statului pentru cramele din România a fost insuficient. O gură de oxigen a fost perioada sărbătorilor când vânzările au crescut. Chiar dacă nu a existat consum în HoReCa, oamenii au cumpărat vin din hypermarketuri și magazine mici, iar în acest fel, cramele pot să susțină lucrările care urmează să aibă loc în vie, în perioada următoare.

„Odată cu apariția vaccinului sperăm să revină lucrurile la normal în perioada următoare pentru că am rezistat cu greu. Avem nevoie să funcționeze restaurantele pentru că oamenii deja au început să consume vinuri românești, vinuri produse în țara noastră, vinuri de o calitate tot mai bună. În schimb, noi, producătorii, ne vom da toată silința să producem calitate. Pe de altă parte avem nevoie de mai multă implicare din partea statului, să ajute la marketingul vinului românesc dincolo de hotare, să realizeze că putem apărea și noi pe harta vinurilor mondiale pentru că avem cu ce, avem cu cine”, a încheiat Doru Husarciuc.

 

Consumatorul avizat – un trend în lumea vinului în 2020

În 2020, lipsa contextelor de socializare a dus la o modificare de consum în ceea ce privește vinul. Cele mai multe restaurante sau spații în care puteai încerca un vin nou au fost închise și a început să se facă resimțită lipsa recomandărilor unui somelier, care putea face mereu o sugestie de asociere corectă dintre un preparat culinar și un vin.

2020 a fost anul în care vinul a început să fie consumat cu precădere acasă, achiziționat din rețele de magazine sau din online. Astfel, amatorii de vin, mai ales cele de top, au început să caute singuri informații, baze teoretice care să le permită punerea în valoare a vinului achiziționat, alături de un preparat compatibil.

„Într-adevăr, oamenii au început să caute metode de documentare, își doresc să fie mult mai bine informați atunci când aleg un vin”, a precizat Diana Pavelescu, Secretar General al Asociației Degustătorilor Autorizați din România.

Iar de aici și până la punerea pe picioare a altor business-uri nu a mai fost decât un singur pas.

„A crescut foarte mult cererea pentru cursuri și degustări, ceea ce m-a determinat să fondez Romanian Wine Academy în 2020, școală acreditată WSET. The Wine and Spirit Education Trust (WSET) este un proiect care oferă posibilitatea acreditării internaționale pentru studii în domeniul vinului și care se adresează atât iubitorilor de vin, cât și profesioniștilor din industrie, fiind cea mai importantă certificare internațională în domeniu, recunoscută la nivel global ca standard în cunoaștere a vinului și spirtoaselor”, a specificat Diana Pavelescu.

Potrivit acesteia, cursurile funcționează pe mai multe grade de cunoaștere, în funcție de nivelul de cunoștințe la care dorește să ajungă cursantul.

„Mă bucur enorm că interesul pentru educația românilor în acest domeniu a crescut. Vin dintr-o țară în care vinul estre o religie. Nivelul 1 WSET este o introducere valoroasă pentru cei pasionați de acest subiect, unde cursanții învață fundamentele degustării și descrierii vinurilor, studiind bazele informației despre viticultură și vinificație, soiuri principale internaționale, stilurile și tipurile de vin și  combinații corecte cu gastronomia. Nivelul 2 se adresează celor care deja dețin informațiile de bază și doresc să aprofundeze, cu mult mai multe soiuri de bază și o analiză mai profundă a filozofiei complexe care stă în spatele unui vin remarcabil”, a concluzionat Frédéric Vigroux, profesor de specialitate și autor al cărții „Le vin pour ceux qui n’y connaissent rien. A practical guide on wine buying”.

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii