FacebookTwitterLinkedIn

DIMITAR STOYANOV

Country Manager, SPARK România

SPARK, companie fondată în Lituania, a intrat pe piața din România în 2019, cu 50 de mașini. În prezent are o flotă de peste 300 de autovehicule full electrice în București și planuri de extindere până la 550 de mașini în următoarele luni. Serviciul oferă o experiență completă de mobilitate urbană ș plăcerea de a conduce o mașină electrică. Înainte de a intra în alte orașe din țară, SPARK își propune să contribuie la dezvoltarea unei piețe solide.

„SPARK este una dintre puținele companii de car sharing la nivel global care operează cu o flotă complet electrică. Serviciul nostru nu oferă doar oportunitatea unui transport sigur, la prețuri competitive, ci permite și accesul la cea mai avansată tehnologie din sfera industriei auto. După cum putem observa, tendința ultimei perioade este de a utiliza tot mai mult autovehicule electrice, o tehnologie care se dezvoltă. Se întâmplă de multe ori ca prin intermediul serviciului oferit de noi, consumatorii să încerce pentru prima dată această tehnologie, ceea ce face ca percepția asupra acestui tip de mobilitate să se schimbe și să poată fi mai ușor de implementat la scară largă.

Punem accent pe mobilitatea urbană și ne propunem să oferim soluții sigure, confortabile și rentabile pentru călătoriile zilnice între diferite puncte din oraș. Acesta este momentul în care serviciul de car sharing este cu adevărat eficient și util, iar în context pandemic, acest serviciu oferă posibilitatea de a călători într-un mediu izolat”, explică Dimitar Stoyanov, country manager, SPARK România.

De asemenea, efectul pe care serviciile de car sharing le au asupra mediului sunt esențiale. Un raport al Eurostat și Mobility CarSharing arată că optarea pentru car sharing conduce la reducerea semnificativă a emisiilor de CO2. De exemplu, o persoană poate produce cu până la 290 kg de CO2 mai puțin pe an prin utilizarea frecventă a transportului public, în comparație cu o persoană care alege să folosească mașina proprie zilnic. Iar acest studiu nu a avut în vedere și operarea cu mașini electrice.

Utilizatorii SPARK nu au îndatoririle care revin în mod normal proprietarilor de mașină 

Prin ușurința cu care serviciul SPARK poate fi utilizat, clienții nu sunt nevoiți, asemeni proprietarilor de mașină, să fie atenți la asigurare, parcare, revizie tehnică și alte necesități legate de deținerea unui autovehicul.

De aceea, pentru șoferii din București este mai facil să localizeze o mașină gata de utilizare în preajmă și să plece la drum. Pe de altă parte, pentru proprietarii de mașini, SPARK devine nu numai o alternativă pentru cazurile în care nu își pot folosi propriul autovehicul sau au nevoie de o a doua mașină în familie, ci și o primă alegere în multe situații, mai ales când vine vorba de parcare flexibilă.

În timp ce studiile arată că un procent mare dintre consumatori preferă în continuare să dețină o mașină în detrimentul utilizării serviciilor de tip sharing, aceste tendințe încep să se schimbe, în special pentru generațiile tinere. Gartner Inc. estimează că până în 2025, 20% din autovehiculele din centrele urbane vor fi dedicate utilizării comune.

Din cauza pandemiei COVID-19, industria mobilității a avut de suferit, iar efectele încă se resimt. Acest lucru se aplică și segmentului de car sharing, unde cererea a scăzut la începutul pandemiei, astfel toți operatorii au fost nevoiți să dezvolte scheme flexibile de închiriere pentru a se adapta la noile cereri.

„Exact asta am făcut și în România cu SPARK, cu accent suplimentar pe măsurile de igienă și protecție a clienților noștri. Tot mai multe persoane realizează foarte rapid că acest serviciu este o soluție perfectă atât pentru călătoriile pe termen scurt cât și lung. Dat fiind contextul social creat de această pandemie, utilizatorii preferă acum astfel de servicii în detrimentul transportului public, pentru că vor să călătorească într-un mediu izolat, considerat de multe persoane ca fiind mai sigur în comparație cu alte alternative. Practic, noi respectăm condițiile de izolare, dat fiind faptul că accesul în autovehicul, de cele mai multe ori, se face de către o singură persoană, șoferul. Limităm astfel contactul cu alte persoane și avem grijă de sănătatea noastră. Cu toate că oferim un mediu mai sigur față de alte mijloace de transport urban, fiecare persoană ar trebui să aibă responsabilitatea personală de a folosi masca și să recurgă la spălarea sau dezinfectarea mâinilor înainte de fiecare cursă”,  spune Dimitar Stoyanov, country manager, SPARK România.

Mai mult decât atât, SPARK îmbunătățește în mod constant serviciul de securitate, siguranță, dar și de acces la astfel de autovehicule, prin introducerea recunoașterii faciale, dezactivarea utilizatorilor din cauza depășirii vitezei, sancțiuni pentru nerespectarea regulilor de circulație și a altor caracteristici care urmează să fie puse în aplicare.

Oamenilor din sudul Europei le-a plăcut întotdeauna să dețină o mașină privată

Multe persoane apreciază la SPARK posibilitatea de a utiliza și de a se bucura de un autovehicul modern, pentru care plătesc doar atât cât îl folosesc. Desigur, deținerea unei mașini și a altor mijloace de transport nu trebuie înlocuită în totalitate. Serviciile de car sharing sunt doar o altă soluție pentru mobilitate urbană, integrate în pulsul orașului. De fapt, serviciile de călătorie precum SPARK oferă cea mai rapidă metodă de a testa un autovehicul înainte de achiziție, iar în prezent, oricine își dorește poate avea acces la o mașină electrică mult mai ușor decât până acum.

Totuși, acest tip de transport oferă beneficii suplimentare, care altfel ar fi fost greu de realizat. Până de curând, utilizarea în masă a unui vehicul electric silențios și ecologic era considerată un concept exotic. Acum, acest lucru este posibil datorită sutelor de vehicule electrice disponibile pe străzi.