Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Reinventarea României |
|

Veronica Savanciuc (Lowe Group): „Sunt convinsă că în perioada următoare vor fi oportunități de investiții străine directe, pe care este important să le fructificăm”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #reinventarearomaniei.
 aboneaza-te
Veronica Savanciuc

Veronica Savanciuc, Președinte și CEO Lowe Group

Oportunitatea pentru România

Veronica Savanciuc: Este deja clișeu să spunem că orice criză este o oportunitate. Recesiunile declanșează incertitudini, provocări financiare care pun sub semnul îndoielii supraviețuirea unor afaceri, temeri care schimbă comportamente peste noapte.

Totuși, în astfel de perioade, oamenii au învățat să se reinventeze, să privească problemele în mod creativ, cu o altfel de deschidere, și să găsească soluții eficiente pentru a depăși cu bine dificultățile.

România se află acum într-un context în care are șansa de a reconstrui, de această dată corect, lucrurile care nu mergeau bine nici înainte de criza sanitară, pentru a pune bazele unei economii robuste. Este vremea pentru prioritizarea producției interne și definirea strategică a sectoarelor în care România să aibă produse cu valoare adăugată. Poate că este momentul să ponderăm exportul de materie primă și de forță de muncă, cu atât mai mult cu cât, pe fondul marilor probleme de aprovizionare de la începutul crizei, vom vedea multe state luând decizia de a produce intern o serie de bunuri de bază și de a nu se mai baza pe clasicele „ateliere ale lumii”.

Totodată, situația actuală a urgentat eforturile de digitalizare pentru a se asigura continuitatea activității, atât pentru sectorul public, cât și pentru companiile private. Digitalizarea nu înseamnă doar adăugarea unui „înveliș”, ci transformarea în esență a societății, de la administrația publică la sistemul de sănătate până la sistemul de educație. Avem exemplul Estoniei, care a construit o astfel de infrastructură pe baze solide, devenind astăzi cea mai avansată societate digitală din lume.

Domenii ce trebuie reformate

Veronica Savanciuc: Post-pandemie ar trebui să ne preocupe pe toți cum ducem la nivelul următor schimbările care au avut loc peste noapte, în multiple domenii esențiale. De exemplu, cine ar fi crezut, la începutul lunii martie, că vom avea nevoie să susținem toate cursurile online, la nivel național? Pasul următor nu înseamnă doar dotarea cu calculatoare și internet, ci adaptarea conținutului și a metodelor pedagogice la nou model, așadar o reformă în învățământ, o temă despre care se discută de 30 de ani.

În același timp, putem să ne gândim și la telemedicină, notariat online, taxe online, accelerarea incluziunii bancare, vot online, activitatea din punctele vamale transmisă în timp real și online pentru planificarea eficientă a transporturilor, municipalități smart, baze de date online interconectate. Toate acestea păreau mult mai greu de realizat acum câteva luni, dar primii pași au fost deja parcurși.

Mediul privat este mobilizat, dar în continuare este nevoie ca statul român să se alăture și, prin politici publice adecvate, să valorifice aceste schimbări.

Măsuri urgente pentru relansare

Veronica Savanciuc: În accepțiunea mea, Guvernul ar trebui să aibă o atenție deosebită la deficitul bugetar. La finalul lunii aprilie, Consiliul Fiscal a înaintat două scenarii, cu o contracție a economiei de 4-6%, respectiv 8-9%. Deși ne aflăm în an electoral, sperăm că scutirile și subvențiile nu se vor acorda într-un mod hazardat. Este nevoie de identificarea corectă a categoriilor și sectoarelor economice vulnerabile și concentrarea sprijinului către aceste direcții. Un efort semnificativ trebuie să fie alocat relansării investițiilor și susținerii business-urilor antreprenoriale care produc local bucuri industriale de larg consum, alături de cele din domeniul agricol și turism, prin credite și facilități fiscale.

Un element fundamental pentru o economie performantă este și un sistem solid de cercetare și dezvoltare. De aceea, investițiile în acest domeniu ar trebui să fie semnificativ mai mari decât până acum. Mai mult decât atât, sunt convinsă că în perioada următoare vor fi oportunități de investiții străine directe, pe care este important să le fructificăm.

Revenirea domeniului

Veronica Savanciuc: Criza actuală depășește amploarea celei din 2008-2012, a afectat mai profund și mai cuprinzător toate sectoarele economiei și întreaga populație a planetei, a trimis în derizoriu paradigme și rutine esențiale. Amplitudinea reală a efectelor se va vedea peste 3-6 luni, când reducerile salariale se vor fi acutizat, iar păsuirea restanțelor bancare și fiscale va ajunge la termen.

Ritmul de revenire post-pandemie va fi influențat direct de efectele resimțite de companii și de capacitatea lor de redresare, proces în cadrul căruia și sprijinul statului joacă un rol substanțial.

Industria de comunicare și publicitate are capacitatea să se reinventeze, așa cum a făcut-o în repetate rânduri, iar adaptarea va fi ghidată, în mare măsură, de situația economiei. Schimbarea comportamentului consumatorului, care este în plină desfășurare, este un alt factor foarte important.

Criza din 2008 nu a provocat și schimbări bruște de comportament, așa cum se întâmplă acum. Noul consumator este și mai prezent în online, folosește tehnologia mai mult decât oricând, este mai flexibil în ceea ce privește lucrul de la distanță, mai preocupat de sănătatea și siguranța personală și de administrarea cheltuielilor.

Sigur, interacțiunea umană nu va dispărea, iar după ce toată viața oamenilor s-a mutat cu totul acasă și în online pentru o vreme, ei vor căuta experiențe offline din nou, dar o vor face diferit. Iar industria se va adapta la noile cerințe în materie de media, experiențe, produse și servicii.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii