Cautare




, Contributor

Opinii |
|

A venit vremea în care brandurile pot să salveze lumea

Într-o lume în care oamenii sunt din ce în ce mai conștienți de sine, dar și de limitările lor, într-o lume în care încălzirea globală, problemele sociale, economice și ecologice sunt cauzate de suprapopulare și supratehnologizări, e nevoie acută de un Clark Kent care să aibă curajul să salveze lumea.
Raluca Iacob

Cred în brandurile care își propun să schimbe mentalități și se iau la trântă cu prejudecăți greu de zdruncinat, în branduri pentru care nu există probleme prea mari sau prea mici, ci doar soluții care schimbă vieți, nu contează câte, în bine.

Sunt un planner idealist care crede în branduri care salvează lumea.

Și, când zic SALVEAZĂ LUMEA, nu, nu vorbesc de campanii de CSR. Sigur, ele sunt importante, dar conexe activității principale ale unei companii și tratate ca atare de cele mai multe ori.

Companiile care schimbă lumea funcționează ținând cont de trei mari obiective:

  1. Să schimbe în bine viața consumatorilor lor;
  2. Să monetizeze acest lucru;
  3. Să influențeze pozitiv societățile cu care interacționează;

Ele sunt companiile care schimbă felul în care gândim, își lasă amprenta pe cultura unei țări și inventează soluții noi la probleme vechi.

Dove, Always, TOMS, Google, UBER sunt câteva exemple de companii care aplică cu succes acest model.

Până aici totul pare simplu și aplicabil. Însă, trăim într-o cultură colectivă în care curajul de a te evidenția e, de cele mai multe ori, întâmpinat cu suspiciune, iar precauția și confortul sunt valori de bază care afectează felul în care luăm decizii.

CITEȘTE: FRÂNTURI de Petre Barbu

În România, un astfel de model este considerat drept altruist și, în consecință, neprofitabil. Și asta, pentru că cele trei obiective cumulate sunt greu de atins. Și așa, schimbatul lumii rămâne în mâinile curajoșilor din departamentele de CSR.

A lăsa o amprentă pozitivă în viața oamenilor, a schimba societăți nu poate fi un subiect auxiliar. Înseamnă asumarea unui punct de vedere, a unei misiuni și unui scop mai mare decât profitabilitatea pe termen scurt.

În țara noastră, generația nouă este cu un pas înaintea companiilor. Mult mai dispuși să schimbe, să se implice, să riște ieșind din rând, fiind vocali și incomozi.

E pentru prima dată când tinerii care au pornit proiecte cu impact social și economic real au ajuns să facă parte din Guvernul României. Iată cum curajul unui punct de vedere diferit începe să fie răsplătit și să genereze schimbare. Ei sunt un model pentru brandurile care încă se întreabă dacă e profitabil să salvezi lumea.

Este mult mai greu să aduci valoare reală, să te opui unui curent, să schimbi și să și câștigi pe termen scurt.

În schimb, vorbim de BRAND LOVE în contextul în care curajul lui Clark Kent lipsește cu desăvârșire. Cum să ne îndrăgostim de brandurile care cred că:

  1. Românii nu sunt generoși și nu se implică”;
  2. Acesta este un proiect de CSR”;
  3. Noi nu ne ocupăm cu asta”;

Dacă ne-am pune creativitatea și energia în spatele marilor probleme, România ar putea arăta altfel. Momentan însă, arată cam așa:

1. 27.000.000 metri cubi de lemn dispar în fiecare an din pădurile României. Practic, cât îți ia să te uiți la un episod, s-au mai tăiat 3 hectare de pădure.

2. În ianuarie 2015, 3,5 milioane de români erau plecați din țară conform INS. Asta înseamnă că peste 83.000 de copii au cel puțin un părinte plecat în străinătate. Anul acesta s-a început cu adevărat monitorizarea acestui fenomen prin implicarea la nivel național a școlilor în care acești copii activează. Vom descoperi, probabil, că numărul copiilor lăsați în grija unui singur părinte este mult mai mare.

CITEȘTE: SCRISOARE CĂTRE MINE DUPĂ 15 ANI DE PUBLICITATE de MARIN PETCU

3. Conform unui studiu realizat la nivel european, vedem că 51% dintre femeile din România simt presiunea ideii că trebuie „să reuşească din prima” și, din cauza acestei presiuni, ele trăiesc de cele mai multe ori cu impresia că nu au obţinut cât de multe și-ar fi dorit până la acea vârstă.

4. În timp ce România este pe primul loc la rata sărăciei relative (conform INS), românii aruncă 2,2 milioane de tone de mâncare anual – sursa TOTBThe Guardian

5. România este pe locul 2 în ceea ce privește numărul de morți proveniți din accidente rutiere, conform statisticilor Uniunii Europene din 2014.

Sper, totuși, că brandurile mari, locale și internaționale, vor observa că în România există sute de probleme sociale și economice la care ele pot fi un răspuns.

Pentru că viitorul este al celor care vor reuși să monetizeze soluțiile problemelor de mai sus. Al tinerilor care vor importa mai puțin modele și vor crea mai multă valoare locală. Al brandurilor care vor înțelege că în dragoste e nevoie de gesturi mari, sincere a căror răsplată se vede în timp.

Raluca Iacob – Head of Strategy, Publicis România

Cu 15 ani de experiență în publicitate și un portofoliu impresionant de clienți multinaționali și locali, Raluca Iacob spune că strategia a fost o evoluție naturală în cariera ei, rezultată dintr-o continuă analiză a ideilor și o mare pasiune pentru comunicarea brandurilor. A condus pitch-uri importante, câștigate în cadrul agențiilor din România, dar și în agenția din Kazahstan unde a construit de la 0 un întreg departament de strategie.

Raluca Iacob este convinsă că insight-urile sunt peste tot, însă e necesară identificarea celor care sunt cu adevărat relevante și de natură să inspire.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii