Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

500 miliardari |
|

Valer Blidar – 500 Miliardari Ediția 2011

Valer Blidar.jpg
Nume: Valer Blidar Avere: 125-130 de milioane de euro Varsta: 66 de ani Resedinta: Arad Domeniu/Companie: Material rulant, consultanță în afaceri, bancar  

Discret, dar punctual, omul de afaceri Valer Blidar, considerat unul dintre cei mai importanţi industriaşi români, este foarte greu de prins pentru un interviu. A acceptat să vorbească cu echipa „Forbes România“ între două avioane. Timp de o oră. Tocmai se întorcea din Germania, de la o întâlnire de afaceri, şi avea drum către Arad. Acolo stă mai mult, pentru că este „cartierul“ general al Astra Vagoane Călători, companie pe care o controlează.

Planurile de afaceri ale industriaşului se întind pe o perioadă de zece ani. În ultimii doi-trei ani, a primit mai multe solicitări de a vinde parte din acţiuni către anumite fonduri, dar şi de a înstrăina în totalitate businessul. Niciodată nu a mers însă mai departe. În acest moment este curtat de un important fond de investiţii internaţional, dar contractul de confidenţialiate convenit nu îi permite să îl nominalizeze sau să dea prea multe amănunte. Cum timpul îl presează, nu stă mult pe gânduri şi recunoaşte franc negocierile cu străinii. „Nu eram interesat să vând, dar niciodată nu se ştie. Am acceptat o primă întâlnire şi ulterioarele au venit de la sine. Dar iniţial ei m-au abordat“, povesteşte Blidar.

Omul de afaceri arădean susţine că străinii vor să intre cu orice preţ în acţionariatul Astra Vagoane Călători şi i-au pus pe masă mai multe oferte. Prima constă în posibila achiziţie a 25% din acţiuni. Cea de-a două ar viza cumpărarea a 50% din acţiuni, iar cea de-a treia ar consta în preluarea poziţiei majoritare, ultima variantă fiind însă exclusă din start de omul de afaceri. O dată la 3-4 luni se întâlneşte şi renegociază cu posibilii investitori. Fără să ofere detalii concrete, omul de afaceri spune că nu este mulţumit de nicio propunere care i s-a făcut până acum, dar recunoaşte că interesul investitorilor străini îi menţine compania la o cotaţie ridicată.

Dar până la o posibilă vânzare, Blidar trebuie să se concentreze pe consolidarea afacerii Astra Vagoane Călători. Şi asta pentru că piaţa se mişcă foarte mult şi din păcate nu în sens pozitiv. Mişcările din Nordul Africii şi Iran îl obligă practic să se reorienteze către alte pieţe de desfacere. Compania pe care o controlează livra componente pentru vagoane către căile ferate din Egipt şi Iran, iar în Libia urma să participe la o licitaţie importantă. „În Libia eram pe primul loc într-o licitaţie mare, iar în Egipt aveam o colaborare pentru continuarea unui contract. Ca pondere în cifra de afaceri, ambele erau importante, aproximativ 500 de milioane de euro, în zece ani“, spune Blidar. Iar ponderea contractelor din străinătate ale Astra Vagoane Călători reprezintă o treime din afacerile companiei. Nu doar afacerile din nordul Africii au avut de suferit, ci şi cele din Europa.

La jumătatea anului trecut, Blidar a câştigat un contract prin care urma să construiască în fabrica din Arad, timp de doi ani, vagoane de călători pentru un operator feroviar din Italia. Antreprenorul şi-a respectat angajamentul şi a livrat deja 20 de vagoane, dar reprezintă doar jumătate din cantitatea stabilită contractual. „Cea de-a doua tranşă este amânată în acest moment“, a spus antreprenorul arădean. Aceeaşi dificultate o întâmpină şi cu partenerii din Cehia, unde Astra Vagoane Călători a câştigat, tot în 2010, o licitaţie pentru livrarea a 50 de vagoane de lux. „Şi cu cehii avem o problemă, dar nu vreau să intru în detalii. Era vorba de un contract mare, de circa 50 de milioane de euro. Nu e ratat, dar întâmpinăm unele dificultăţi“, adaugă Blidar.

În prezent, omul de afaceri caută noi pieţe de desfacere şi îşi îndreaptă atenţia din ce în ce mai mult către piaţa de tramvaie. A construit deja o fabrică la Arad, în urma unei investiţii de opt milioane de euro, iar acum aşteaptă licitaţiile municipalităţilor. „Deocamdată nu livrăm pentru nimeni. Am cumpărat licenţa de la Siemens pentru un tramvai de top şi vrem să participăm la licitaţii. Avem patru tramvaie prototip în fabricaţie şi toate sunt făcute pe cheltuiala noastră“, spune Blidar, care consideră că ar putea asigura 30% din piaţa internă, iar acest proiect ar asigura producţia fabricii în următorii zece ani.

Proiectul de la Arad va fi replicat şi la Bucureşti, însă de data aceasta printr-o colaborare cu RATB. Blidar va investi aproximativ zece milioane de euro în Uzina de Reparaţii „Atelierele Centrale“ de la Bucureşti, iar cele două părţi vor construi tramvaie în parteneriat. „Terenul şi personalul este al RATB, iar noi participăm cu licenţa, aparatura şi specialiştii. Vom produce tramvaie timp de 10 ani. Dacă afacerea este profitabilă, putem prelungi contractul de comun acord“, explică Blidar.

Blidar a debutat în afaceri încă din 1990, ca mulţi alţi investitori autohtoni, în construcţii şi comerţ. Ulterior, cu banii obţinuţi, a demarat prima afacere solidă, o firmă de producţie în domeniul mobilierului din lemn. Mai mult decât succesul în sine înregistrat, Blidar susţine că a acumulat cunoştinţe manageriale solide, care l-au ajutat ulterior. În 2000 a decis să îşi asume anumite riscuri şi a preluat Astra Vagoane Călători SA din Arad, scoasă la privatizare. Compania avea la acea vreme câteva sute de angajaţi şi o tradiţie de peste 100 de ani în fabricaţia de vagoane de călători.

Blidar susţine că societatea se afla într-o situaţie delicată din cauza lipsei comenzilor şi a datoriilor acumulate. „La momentul zero aveam datorii de 36 de milioane de dolari şi nici o comandă. În al patrulea an de la preluare, Astra a trecut pe profit“, îşi aminteşte antreprenorul.Recunoaşte că în 2008 i-a mers cel mai bine şi nu poate să înceteze a se mai raporta la acea perioadă. În 2008, Astra Vagoane Călători a obţinut afaceri de 65,6 milioane de euro, în creştere cu peste 10% faţă de 2007, şi un profit net de 31,1 milioane de euro, comparativ cu 25,5 milioane de euro cu un an înainte. În 2010 însă, afacerile au depăşit cu puţin 56 de milioane de euro, iar rata profitului a scăzut la jumătate, comparativ cu anul 2008. Pentru 2011 estimează afaceri în scădere, dar nu intenţionează să concedieze niciun angajat din cei 2000.

Vezi care era averea lui Valer Bildar în 2010

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii