Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Valentin Suciu: „Creativii încep să lucreze pe brânci pentru a face creație frumoasă și eficientă

În buna tradiție jurnalistică, fiecare an se încheie cu întrebarea (naivă, dar justificată) cum a fost anul? A doua curiozitate este cum va fi anul ce se apropie, mai greu sau mai ușor? „Forbes România” a renunțat la aceste două întrebări. Am adresat șapte întrebări pentru oamenii din businessul de comunicare.
vali_suciu.jpg

Valentin Suciu, Creative Partner Jazz

Forbes: Trei lucruri bune care s-au întâmplat agenției dvs. în 2013.

Valentin Suciu: Am descoperit oameni talentați, care au evoluat fantastic într-un an de zile. Pe unii îi știam de multă vreme, dar a fost un an de explozie pentru ei. Am demonstrat că ne putem menține business-ul într-un an foarte greu. Și am cunoscut clienți noi cu proiecte interesante. 

Forbes: Trei momente dificile prin care a trecut agenția dvs. în 2013.

Valentin Suciu: Am investit în pitch-uri care n-au dus nicăieri și n-au fost atribuite pe criterii clare. Am avut momente în care am ratat oportunități de new business pentru că nu ne-am promovat suficient. Și de mai multe ori am fost foarte încărcați negativ ca urmare a oboselii, a nehotărârii clienților și a cerințelor crescute ale clienților în condiițiile unei presiuni incredibile pe costuri. 

Forbes: Trei lucruri bune care au avut loc pe piața de publicitate din România în acest an.

Valentin Suciu: Din ce în ce mai mulți clienți au început să fie interesați de crearea unui content de calitate pentru on-line. Și asta este bine și pentru consumatori și pentru creativii care vor să exploreze modalități noi de exprimare.

Piața s-a fragmentat, idei bune nu vin numai de la agențiile consacrate, iar asta creează o presiune pe rețelele internaționale care sunt nevoite să fie mai performante din punct de vedere creativ. Sau să cumpere agențiile mici. 

Și dacă cineva mai spera anul trecut că se vor dezgheța bani pentru Romania, astăzi nimeni nu mai speră. Consecințele sunt benefice pentru toată lumea: managerii încep să-și dea seama că fără creație nu prea mai au ce vinde. Iar creativii încep să lucreze pe brânci pentru a face creație frumoasă și eficientă pentru oamenii de pe stradă. Că mai sunt încă cinci creativi care stau la intrare. Restructurările din ultimii ani au creat o superofertă pe piața de creație. 

Forbes: Trei lucruri care v-au enervat pe piața de publicitate din acest an.

Valentin Suciu: Lipsa de timp, lipsa de comunicare și lipsa de transparență sunt cele trei lucruri care m-au iritat cel mai mult.  Tocmai pentru că suntem o industrie de comunicare. Un exemplu: festivalul ADC nu este vizitat de toate agențiile mari, din cauza unor criterii care țin de orgoliu sau de jucat la offside. Dacă nu împingem cu toții la refacerea unui festival respectat, avem cu toții de pierdut. Mi-aș fi dorit să văd un pic mai multă generozitate.

Forbes: Ce i-ați recomanda unui client nou să facă în 2014?

Valentin Suciu: I-aș recomanda să fie autentic și curajos în comunicare (aș fi făcut aceeași recomandare și în 2007, oricum). Sună naiv, dacă te gândești la câte frici și temeri există în piață, dar este convingerea mea absolută că este exact ceea ce trebuie pentru a-i face pe oameni să cumpere din convingere și nu din nevoie. Comunicarea bună implică întotdeauna emoție și, pentru asta, tandemul client-agenție trebuie să fie cu picioarele pe pământ, să dialogheze și să creeze entertainment pentru oameni, cu fiecare interacțiune. Nu le poți avea pe toate fără să fii curajos, deschis și mereu cu simțul umorului acasă. 

Și, cu mult respect, i-aș sugera să încerce să fie partenerul nostru și nu clientul nostru. 

Forbes: Ce i-ați recomanda unui client vechi care intenționează să-și taie bugetul de comunicare în 2014?

Valentin Suciu: Unui client vechi i-aș propune să-și crească creativitatea proporțional cu scăderea bugetului pentru a-și păstra indicatorii de brandși vânzarile cât de cât pe o linie de plutire.

Forbes: Ce v-ați dori să se întâmple pe piața de publicitate în 2014?

Valentin Suciu: Iar în 2014 mi-aș dori să văd multă muncă bună venită de la noi și de la alte agenții care să fie recompensată în mod corect. Nu poți face creație bună cu juniori, trebuie măcar să le dai un timp să înțeleagă cerințele acestei industrii. Și nu poți ține seniori interesanți și buni cu fee-uri de creație minuscule. Briefuri bune tuturor!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii