Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Va încerca oare PSD să contrabalanseze agenda publică PNL-USRPLUS-UDMR cu Euronews România?

După politizarea CNA pe traiectoria PNL-USRPLUS-UDMR, cu numirile recente de membri și schimbarea președintei Gubernat cu președinta Pocora, cu sufletul trist văd că nici faimosul brand european de televiziune de știri, Euronews, nu scapă de ultrapolitizarea românească a audiovizualului și, în special, a proiectelor de televiziune, precum se vede încă odată din informația publicată de un site de știri la 29 iunie, despre licitația pentru construirea studiourilor Euronews România, lansată de Politehnica București din bani publici.
M_Pavelescu.jpg

Mihai Pavelescu, editor Media Expres

Ecuația este simplă în România: partidele încearcă să construiască, să cumpere sau să controleze televiziuni, partidele încearcă să își impună majorități și președintele în Consiliul Național al Audiovizualului și astfel partidele încearcă să controleze agenda publică sau să zădărnicească combaterea agendei celorlalți prin televiziunile partidelor rivale. Sau chiar să pună bețe în roate construirii unor noi televiziuni, cum a fost cazul recentei amânate decizii din CNA de a da licență unei televiziuni cu un proiect susținut de partizanii partidului AUR, proaspăt intrat în Parlament…

Așa se face că ziariștii și șefii de televiziuni dar și membrii CNA sunt ba foști politicieni, ba foști parlamentari, ba tot felul de foști oameni de partid sau furnizori de servicii pentru partide, foarte rar mai găsești câte un ziarist independent sau un manager fără afiliații politice trecute sau prezente, sau cum e cazul unui ONG-ist de carieră postrevoluționară, Mircea Toma din CNA.

Economedia.ro a scris la 29 iunie că Universitatea Politehnica București a lansat în SICAP un contract de 2,9 milioane lei (circa 600.000 de euro) pentru realizarea studiourilor televiziunii de știri Euronews, cu termen de depunere a proiectelor până în 15 iulie și o durată estimată a contractului de 6 luni, în condițiile în care rectorul Politehnicii, Mihnea Costoiu, a anunțat că televiziunea ar urma să emită din acest an.

Declarațiile de principiu din caietul de sarcini par cum nu se poate mai cinstite și corecte: „Necesitatea achiziției rezidă din contextul parteneriatului UPB-Euronews pentru a crea Euronews România – o nouă televiziune de știri cu un caracter înalt de independență, transparență în activitatea desfășurată, cu caracter policultural, bazată pe valori europene. Pe lângă scopul comercial și de promotor al valorilor europene prin oferta unui jurnalism de calitate și independent, televiziunea realizată are și o componentă educativă prin practică studențească la nivelul universității”.

Dar potrivit articolului citat, în aprilie, am aflat cine va fi redactorul-șef al televiziunii, Andra Miron Diaconescu – o jurnalistă care a lucrat 14 ani la Realitatea TV (deci tot o televiziune care-și flutura stindardul independenței, terfelit însă într-un final de plecarea lui Rareș Bogdan în PNL…), dar care în ultimii ani a fost șef al comunicării la Consiliul Județean Ilfov. Numele, ales „după un proces de selecție foarte competitiv”, a fost anunțat într-o conferință de presă la care au participat Michael Peters (CEO-ul Euronews) și Mihnea Costoiu (Rectorul Universității București, cu care Euronews a făcut parteneriatul pentru proiectul din România).

Mai mult decât atât, Gabriel Petrea, fost candidat Pro România, fost deputat, ministru, viceprimar la sectorul 6 din partea PSD, este directorul de proiect al Euronews România.

Apropierea de PSD a inițiativei de deschidere Euronews România se așează peste sistemul de coproprietate a televiziunii și furnizorului de știri internaționale, care are sediul în Franța și a pornit ca o cooperativă deținută de mai multe organizații de radiodifuziune publice și de stat din Europa (inclusiv România) și din Africa de Nord (20 de membri European Broadcasting Union), în prezent însă acționarul majoritar (88%) fiind Media Globe Networks, companie condusă de miliardarul egiptean Naguib Sawiris, care este președintele consiliului de supraveghere.

În tot cazul, contribuția României la Euronews România vine prin bani publici (prin intermediul UPB) și poate demonstra, în funcție de evoluția editorială a televiziunii, angrenarea lor în lupta politică de la București. Iar răspunsul la întrebarea din titlu doar viitorul ni-l va da, cert este însă că modelul original de control politic al audiovizualului din România de către partidele parlamentare nu va fi, cu siguranță, știrbit în niciun fel.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii