Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Unde-i cheful de vacanță?

Petre_Barbu.jpg
Au fost ani în care unele agenții de publicitate „trăgeau obloanele” în mijlocul verii și plecau în vacanță pentru două-trei săptamâni. Mai rămâneau vreo doi oameni, care asigurau „permanența” pentru unii clienți și mai udau florile din ghivecele uitate prin birouri.

Acei ani, nu foarte îndepărtați (începutul deceniului trecut), fac parte dintr-o altă epocă a publicității. Atunci piața creștea, entuziasmul se întorcea cu lopata, banii se întorceau cu o lopată și mai mare, bugetele se făceau și se desfăceau, dar mai cu seamă exista o bucurie. Bucuria publicității.

Acum, în miezul verii 2013, publicitarii parcă nu mai au chef de vacanță. Nu pentru că n-ar avea bani, Doamne ferește! Bilanțurile financiare pentru anul 2012, apărute recent pe siteul Ministerului Finanțelor Publice, arată că grupurile de comunicare au raportat profituri. Nu are rost să mai pomenim și de agențiile de media, se subînțelege că au făcut bani! Bani frumoși! Asta într-un an în care presa a sărăcit și s-a prăbușit financiar.

Așadar, nu banii de vacanță ar fi problema publicitarilor. Ci mai degrabă o stare de spirit vecină cu spaima. Cred că piața noastră a acumulat multe gânduri negre. Spaimele provin din lunile ce vor urma. Și ce se poate întâmpla? Numai lucruri proaste! Celebra „Ordonanță a lui Voiculescu” va intra în vigoare pe contractele din ultimele luni ale anului. Și nimeni nu poate spune cum va arăta piața noastră fără rebate sau, mă rog, cu rebate-ul la vedere, pe factură, cum prevede legea! Cum oare se va descurca un client care va primi facturi de la 15 televiziuni pentru campaniile comandate? Nu se va descurca, le va pune în brațe tot oamenilor din agenții.

Ce vor face agențiile care sunt specializate numai în servicii de creație și strategie publicitară când majoritatea corporațiilor preferă să comande, din motive ce țin de tăierea costurilor, campanii la nivel regional, adaptându-le pentru fiecare țară în parte? Este posibil să asistăm la închideri de agenții independente și la numeroase concedieri pe piața de publicitate.    

Pe de altă parte, cifrele nu sunt deloc încurajatoare. Consumul populație a scăzut cu 0,9 puncte procentuale în iunie față de luna precedentă, conform ultimelor date furnizate de Institutul Național de Statistică (INS). Este a doua lună consecutivă de scădere pe fondul creșterii șomajului în România. Cel mai mult a scăzut consumul de carburanţi (-10%), alimente, alcool şi tutun (scăderi de câte 4%). Așadar, mai toți clienții agențiilor de comunicare suferă. Un consum mai mic înseamnă și bugete de publicitate corespunzătoare. Estimările pentru sfârșitul anului susțin o revigorare ușoară a consumului, dar bugetele nu pot crește pe niște vorbe… „ușoare”.

Și furnizorii de audiență TV sunt în mare fierbere! Grupul Intact are probleme cu DNA-ul. Va fi acesta un partener agreat de multinaționale în următoarele luni, dacă vor înainta cercetările procurorilor? Iată o întrebare la care mari clienți publicitari vor trebui să răspundă. Și grupul Pro TV S.A. trece printr-o perioadă delicată, prin ieșirea din must-carry a liderului Pro TV, motiv de negocieri dure cu operatorii de cablu, și prin prisma rezultatelor financiare înregistrate în prima parte a acestui an.        

Cred că viitorul acesta incert a tăiat cheful de vacanță al publicitarilor. De ce-ai mai pleca încruntat pentru câteva zile de odihnă ca să te întorci la fel de încruntat la „norii” care se întrevăd în toamna-iarna publicității? Așa încât, mai bine stai în agenție, la aer condiționat, ca să ai siguranța locului de muncă, pentru că pe acest praf de sărăcie n-ar fi exclus să te trezești că ți s-a desființat postul!

Cu puține zile de vacanță sau chiar fără niciuna, publicitarii au, totuși, o certitudine pentru viitor: nu se vor plictisi!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii