Publicitatea online nu pare să fie atât de deranjantă pentru consumatori pe cât cred marketerii, se arată în studiul de piață desfășurat de Media Direction și Exact Cercetare și Consultanță, în vederea descoperirii modului în care pot relaționa în România mărcile cu consumatorii.
„Având în vedere posibilitățile din ce în ce mai mari ale consumatorilor de a fi o voce în relația cu mărcile, pentru branduri, maniera de a-și construi povestea s-a schimbat fundamental. Nu mai este vorba doar despre ce și unde spui, ci și de cui, cum și când o spui, întocmai ca într-o relație de cuplu”, declară Gabriel Pătru, Integrated Communication Director, Media Direction.
Studiul dezvoltat de Media Direction și Exact Cercetare și Consultanță reprezintă un studiu realizat în mai multe etape în Romania și urmărește analiza ecosistemului de comunicare, având la bază o metodologie dezvoltată de Digital Lab BBDO în colaborare cu Yahoo US.
„Un studiu atât de complex era absolut necesar pentru a înțelege pe de o parte, felul în care tehnologia a transformat comportamentul media al consumatorilor, dar și pentru a înțelege cu adevărat felul în care marketerii percep aceste schimbări, iar concluziile sunt mai interesante decât ne așteptam”, spune Lacrămioara Loghin, Managing Director, Exact Cercetare şi Consultanţă.
Aproape 61% dintre consumatorii intervievați sunt de acord că „un brand mare este ca o persoană interesantă la o petrecere”. Iar Paid Media joacă un rol foarte important în crearea imaginii de brand.
Atat specialiștii în marketing, cât și consumatorii consideră că ce-i prea mult strică. 71% dintre marketeri sunt de parere că „unele mărci transmit mesaje atât de intens și cu o frecvență atât de mare, încât ajung «să terorizeze» prin publicitate”. De cealaltă parte însă, consumatorii nu sunt atât de sensibili la asaltul mărcilor, doar 59% dintre ei fiind de acord cu afirmația de mai sus.
Întrebați ce fac consumatorii pe site-ul unui brand, cel mai frecvent motiv de vizitare ales este cel de familiarizare cu marca/produsul/oferta – 56%, de a face cumpărături (acolo unde i se oferă această posibilitate) – 42% și de a trimite un email/comentariu prin intermediul site-ului oficial (32%), chiar dacă doar 16% menționează că li s-a răspuns ca urmare a trimiterii acestui email.
Aproximativ 50% dintre consumatori consideră că rețelele sociale și site-urile de review-uri furnizează perspective realiste asupra mărcilor și că mărcile sunt forțate să fie mai responsabile datorită rețelelor sociale, chiar dacă într-o măsură semnificativ mai mică decât marketerii. Aceștia acordă zonei de social media o importanță mult mai mare în construirea imaginii de marcă în fața consumatorilor decât o fac consumatorii.