FacebookTwitterLinkedIn

UAPR dorește să facă următoarele precizări referitoare la investigația demarată de Consiliul Concurenței privind suspiciunea de practici anticoncurențiale pe piața comercializării serviciilor de media.

Agențiile de media membre UAPR au inițiat în cursul anului 2011 o serie de discuții cu scopul elaborării unor ghiduri de autoreglementare a industriei, dezvoltate pe baza experienței și practicii internaționale în domeniu. Printre aceste ghiduri se numără Codul Etic pentru agențiile membre UAPR, Ghidul de Licitații, Ghidul pentru Auditul de Media, etc. În același timp, aceleași agenții de media au început să aplice în businessul propriu prevederile convenite ca făcând obiectul ghidurilor de autoreglementare.

Principiile fundamentale pe care se bazează aceste demersuri sunt transparența procedurilor de pitch (licitație – nota red.) și respectarea regulilor concurențiale și ale eticii profesionale.

În virtutea acestor principii, în 2012, mai multe agenții de media au declinat invitația la un pitch de media de pe piață. Ulterior, toate cele zece agenții participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare în cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiecții unei investigații declanșate de Consiliul Concurenței pentru presupuse înțelegeri anticoncurențiale. De menționat că abia acum, la doi ani de la organizarea respectivei licitații, a fost anunțat oficial câștigătorul contractelor de furnizare a serviciilor media. Acesta este un exemplu practic din industria de media pe care UAPR, prin membrii săi, și-a propus să-l elimine prin aderarea la ghidurile menționate.

Având în vedere Raportul recent comunicat de Consiliul Concurenței, prin care se propune sancționarea celor zece agenții investigate, UAPR înțelege că modalitatea aleasă pentru a atrage atenția asupra disfuncționalităților din piață poate fi înțeleasă ca neconformă cu legile concurenței. În același timp, însă, UAPR subliniază faptul că la baza acțiunilor sale se află un scop corect și constructiv, în deplină concordanță cu principiile concurenței.

„În numele UAPR, EACA și al altor organizații vizate de acest subiect, doresc să reafirm poziția noastră și anume că nu poate fi vorba despre vreun cartel sau despre vreo încercare de a crea un cartel în piața de publicitate. Ironia acestei investigați constă în faptul că încercarea unor agenții de a scoate în evidență ceea ce considerau a fi practici dubioase a fost interpretată drept un comportament de tip cartel”, declară Radu Florescu, președinte UAPR.

(Sublinierile aparțin redacției Forbes.)