Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Țuluca răspunde (Episodul 3) – Despre recâștigarea încrederii, un efort necesar pentru relansarea economiei

Adrian Tuluca
În fiecare săptămână, Adrian Țuluca, director general Propaganda Advertising, răspunde la o întrebare/dilemă a noastră. Inaugurăm această formă de dialog cu speranța că întrebările „Forbes România” sunt și curiozitățile cititorilor și că răspunsurile lui Țuluca vor stârni și alte dezbateri. Am fixat „ștacheta” astfel încât și întrebările și răspunsurile s-o treacă prin „sărituri” memorabile.

Forbes: Creșterea consumului este o soluție pentru relansarea economică a României?

Adrian Țuluca: România își caută de mai bine de 25 de ani o direcție de dezvoltare. Îmi aduc încă aminte de anii ’90, de modelul suedez de dezvoltare prezentat ca soluție de profeții noii economii de piață pentru care datul cu părerea și explicațiile laborioase către un popor credul. Lipsa de informare și seninatatea cu care era propovăduită doctrina nu ne vindem țara erau terenul fertil perfect pentru una dintre cele mai dramatice răsturnări de regim economic din Europa de Est.

Am schimbat o economie industrială, totuși productiva, cu o economie debalansată, care încă nu asigură o direcție clară de dezvoltare a țării. Îmi amintesc de povestea lui Dănilă Prepeleac și nu pot să nu zâmbesc acru găsind multe similitudini în transformarea economiei românești.

Din fericire, avem în zonă un exemplu de așa da! – Polonia care a schimbat sistemele economice – de la comunism la capitalism printr-o metodă 100% capitalista – privatizarea la bursă – transparent, la nivel mare, asigurând o dezvoltare sustenabilă a economiei. Polonia este iarăși un bun exemplu de atragere și distribuție coerentă de fonduri europene, printr-o metodă simplă și coerentă – implicarea băncilor în validarea aplicațiilor pentru proiecte europene. Din păcate, România a pierdut startul acum mulți ani – atât în zona privatizării prin bursă cât și cu fonduri europene.

Este creșterea consumului o soluție pentru relansarea economica a României? Să spunem că da, așa cum vedem la televizor oameni de bine, politici sau nu, de la putere sau opoziție. Stimulăm creșterea consumului. Cum? Creștem salariile bugetarilor (că la privat e mai greu să rupi creșterea salariilor de productivitate), ieftinim creditarea, dacă se poate dăm credite și cu permisul de conducere auto (cu buletinul s-a făcut deja)! Generăm creșterea cererii pe diferite categorii de produse, vânzările cresc, iar statul colectează taxe și impozite.

Anii 2009 – 2011 au invalidat modelul de creștere bazat numai pe creșterea consumului, în principal prin dezechilibrele generate în economie – creșterea datoriei externe, a inflației și multe alte probleme structurale. Să nu uităm că suntem parte a Uniunii Europene și avem totuși un deficit de productivitate față de alte state. Astfel încât, cred că ar trebui să analizăm mai bine soluțiile pentru relansarea economiei.

Economia este un sistem viu, cu o capacitate extraordinară de regenerare, dinamică și ajustare. Nu putem vorbi de relansare izolând România de restul țărilor din Europa sau chiar din lume, pentru că fiecare dintre ele urmăresc prosperitatea, relansare, creșterea economică, dezvoltare durabilă, astfel încat sunt câteva lucruri ce ar trebui făcute înainte de a stimula consumul.

Discutam anterior de o viziune pe termen lung asupra dezvoltării României, a stimulării unor direcții în care România ar avea avantaj competitiv (agricultura, IT, turism) și a investițiilor majore în infrastructură. Pe lângă acestea, însă, revenind la consum ar trebui antrenat consumul românesc, ar trebui stimulat consumul ce antreanează puternic creștere economică.

Consumul românesc înseamnă produs în România, antrenând plus valoarea produsă în România pe lanțul de producție, distribuție și vânzare. Lucrăm la Propaganda cu producători locali ce prelucrează diverse produse de la fructe la dulceață sau de la făină la cozonaci. Plus valoarea antrenată de aceștia este extraordinară, fiecare loc de muncă antrenând într-o mecanică economică extraordinară alte locuri de munca în amonte (produție materii prime) sau în aval (distribuție, publicitate și vânzare).

A existat la un moment dat proiectul „Produs în România”, un proiect extraordinar conceptual, implementat prost, fâsâit la fel ca multe alte idei bune dâmbovițene în implementare greșită de interese meschine individuale. Cred că ar trebui găsită o formă de resuscitare a proiectului și o amplificare puternică a ideii de a consuma „Produs în România”, cu riscul de a mai supăra diverse grupuri de lobby.

Mergând și mai în profunzime – ce lipsește, pe lângă viziunea dezvoltării pe termen lung și nu pe termene electorale, pe lângă stimularea consumului „Produs în România”, ce lipsește pentru a crește consumul?

ÎNCREDEREA

Încrederea oamenilor în direcția de dezvoltare a țării și în „va fi bine”. Nu putem cheltui fără a avea încredere în ziua de mâine, indiferent ce discounturi ni se oferă sau ce dobânzi preferențiale există. Sunt destul de puțini aceia (mai ales acum) ce își iau credite fără să se gândească dacă au de unde să plătească, dacă au încredere în viitor.

Încrederea băncilor în sistemul economic românesc. Cine lucrează cu bănci știe ce vorbim. Cine s-a fript cu ciorba sulfă și-n iaurt – și uite cum avem mai bine de 5 ani de suflat în iaurt și mai nimic, băncile preferă să împrumute statul și nu privatul – și înțelegem cu toții de ce. Nu crește consumul, băncile nu propulsează economia deși BNR dă mesaje pozitive, scade dobânda și asigură premisele încrederii. Totuși, încrederea nu există.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii