Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Țuluca răspunde (Episodul 1)

Adrian Tuluca
În fiecare săptămână, Adrian Țuluca, director general Propaganda Advertising, răspunde la o întrebare/dilemă a noastră. Inaugurăm această formă de dialog cu speranța că întrebările „Forbes România” sunt și curiozitățile cititorilor și că răspunsurile lui Țuluca vor stârni și alte dezbateri. Am fixat „ștacheta” astfel încât și întrebările și răspunsurile s-o treacă prin „sărituri” memorabile.

Forbes: Dacă printr-o minune, peste noapte, clienții publicitari ar crește fee-urile (comisioanele) agențiilor pentru serviciile de creație, consultanță și strategie cu 15% procente, cum crezi că va arăta peste un an piața noastră de publicitate? O curiozitate: de ce creația este plătită prost (sau e gratis) în România?

Adrian Țuluca: După părerea mea, realist fiind, este total insuficientă o creștere sporadică și întâmplătoare. Publicitatea este pe perfuzii și chiar dacă ar avea loc o creștere de fee-uri de 25 – 30% nu se ridică din pat.

Daca mâine s-ar majora fee-urile cu 30%, într-un an de zile industria ar începe să meargă la pas. Dacă ar fi o creștere an de an de 15%, vreme de 6-7 ani, cred că am putea să alergăm la maraton. Să ne permitem toți să avem curaj, să inovăm, să provocăm clientul, să-l scoatem din zona de confort al comunicării, să experimentăm. să investim în oameni, să formăm oameni. Să ne provocăm într-un cadru civilizat, colegial și concurențial la lupta de idei nu la alte lucruri.

Totuși ideea cu majorarea fee-urile este una bună, însă cine să ne ridice fee-urile? Agențiile nouă înșine? Cine plătește? Clientul? De ce ar plăti? Categoric nu din generozitate, ci din plus valoarea adusă business-ului său. Cum vine asta? Cum să plătească acum 17% pentru ceva ce a plătit ani buni 5%? Și așa se închide cercul vicios și se termină visul frumos cu fee-urile crescute doar dacă…

Doar dacă se schimbă modelul de business în publicitate.

Să pornim de la interesul clientului – să vândă mai mult.

Colateral – să parcurgem următorul raționament: este bine să ai 2.000 puncte de audiență sau ma bine 3.000? Dacă am 4.000 puncte de audeință vând sigur sigur? Ei bine, domnilor din agenții și din marketing, publicitatea nu e matematică și nici statistică.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii