Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Media şi entertainment |
|

Tudor David (Farmec): „Brandurile curajoase au un potențial de a câștiga publicul, dar cu o condiție importantă: acțiunile lor să fie autentice”

Tudor David, directorul de marketing al companiei Farmec, a declarat în cadrul evenimentului Forbes Marcomm că autenticitatea și relevanța sunt elementele de bază în succesul unui brand curajos.
088 marketing 46 Tudor David Farmec

Tudor David, directorul de marketing al companiei Farmec

Rolul omului de marketing în pandemie

Tudor David: Din punct de vedere profesional, pandemia oferă numeroase oportunități. O definiție generală a marketingului constă în satisfacerea nevoilor consumatorilor în condiții de profitabilitate. Una fără alta nu pot exista.

Ca să ai succes în marketing, cred că este foarte important să-ți înțeleg consumatorul, să-l asculți, să-l urmărești și să-i adresezi întrebările care să te poată ajuta să vii cu soluții concrete către nevoile sale. Cred că aceasta este o constantă în tot ceea ce înseamnă activitatea de marketing.

Cu siguranță, anul trecut a ascuțit anumite sentimente ale consumatorilor și i-au determinat pe aceștia să fie mult mai atenți în tot ceea ce privește produsele și comunicarea, pe fondul schimbărilor sociale și economice.

Aș mai adăuga faptul important că un om de marketing de succes trebuie să dezvolte produse relevante pentru consumatori și să aibă o comunicare relevantă de brand și de produs. În prezent, consumatorii migrează, îi găsești pe diferite zone din social media, se mută dintr-o parte în alta și, cumva, trebuie să fii tot timpul după ei.

 

Cum a gestionat Farmec cele 15 branduri pe care le deține în timpul stării de urgență (martie – aprilie 2020)?    

Tudor David: Îmi aduc aminte cu plăcere de această perioadă, din punct de vedere profesional. Evident că am empatizat cu toate problemele perioadei respective (apariția primelor cazuri de COVID-19 în România, lockdown-ul). A fost o perioadă plină de incertitudini, cu tot felul de informații care veneau, în special de peste hotare. Noi, oamenii de la Farmec, eram atunci în plin avânt de implementare a strategiilor și activităților aprobate de Consiliul de Administrație Farmec încă din noiembrie 2019.

În februarie 2020, informațiile care au început să curgă în mass media arătau o situație excepțională. Noi, la departamentul de marketing, am început să adunăm informații cât mai relevante pentru publicul nostru țintă și pentru România.

Am învățat foarte multe lucruri în acea perioadă. Am învățat că, în perioadele speciale, companiile, brandurile și toate entitățile care dispun de un public țintă și de o putere financiară creează așteptări din partea acestui public printr-o implicare directă în societate.

De asemenea, am învățat că brandurile-lider trebuie să fie în continuare puternice, receptive la nevoile consumatorilor, să livreze calitate în timp util. Cu alte cuvinte trebuie să fii foarte rapid în ceea ce faci și să vii cu niște lucruri concrete.

Am mai învățat că brandurile curajoase, care pun în centrul atenției oamenii, mai ales în astfel de perioade de criză, au un potențial de a câștiga publicul, dar cu o condiție foarte importantă: acțiunile lor să fie autentice. Dacă nu ești autentic în ceea ce faci în proiecte, în comunicare, și limpede în ceea ce comunici, atunci riscurile la care îți expui brandurile sunt foarte ridicate.

În martie 2020, într-un timp foarte scurt, am reevaluat strategia de comunicare și am făcut planuri de contingență. Astfel, am găsit oportunitatea de a intra pe piața de dezinfectanți. A fost o oportunitate foarte rapid semnalată de consumatorii noștri, de partenerii noștri de business și de instituțiile medicale. Toată lumea cerea dezinfectanți în acea perioadă.

Am căutat informații în țările care erau cu un pas înaintea noastră la începutul pandemiei. Am încercat să înțelegem cum au abordat această piață de dezinfectanți.

Într-un grup de lucru, format din top managementul nostru, cu oamenii-cheie din diverse domenii de activitate, am pus la cale producția de dezinfectanți. Ne-am mișcat rapid. Ne-am uitat la ce avem, ce putem produce, care sunt condițiile, furnizorii și condițiile de transport, toate le-am făcut într-un timp scurt. Am analizat care sunt modalitățile tehnice de producție, care sunt furnizorii pe care ne putem baza, în ce condiții putem să producem. Practic, a fost o muncă de echipă.

Punerea la punct a liniei de producție de dezinfectați nu ne-a luat mai mult de-o lună. A fost o perioadă în care am învățat cu toții foarte multe lucruri. În special, am învățat pe cine te poți baza și care este limita fiecărui coleg în aceste condiții.

 

 Tudor David are o experiență de 17 ani în domeniul marketingului.

Și-a început cariera în cadrul companiei FrieslandCampina în 2004, unde a ocupat funcția de Brand Manager iar ulterior s-a ocupat și de strategia media timp de 6 ani și jumătate. În următorii 4 ani a fost Team Leader-ul echipei din Cluj-Napoca și Product Marketing Manager pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa la compania Emerson EIA-PTS.

Din iulie 2018, Tudor David face parte din echipa managerială a celui mai mare producător român de cosmetice – Farmec. În calitate de Director de Marketing, se ocupă de conducerea directă a activității departamentelor de Cercetare și Marketing, elaborează şi coordonează implementarea strategiei de marketing la nivel de companie.

 

Ce a însemnat comunicarea de criză?

Tudor David: Brandurile curajoase, care pun oamenii în centrul atenției, vor câștiga, dar cu condiția ca acțiunile lor să fie autentice și bine realizate. Am dezvoltat produse de igienizare, după care am obținut de la Institutul Cantacuzino autorizațiile pentru dezinfectanți, am deschis o nouă linie de producție pentru produsele destinate spitalelor sub brandul Dermofarm. Am avut acțiuni concrete în ceea ce înseamnă produsul.

Evident, partea de comunicare a fost foarte importantă. Pentru că relevanța comunicării și a produsului sunt foarte importante. Am observat că, în acea perioadă, consumul a crescut foarte mult în mediu online și au crescut audiențele televiziunilor. Aceste lucruri ne-au oferit o oportunitate pentru transparență.

De asemenea, am înțeles că trebuie să fim deschiși, empatici cu oamenii și cu situația specială, să fim dispuși și disponibili pentru a dialoga cu consumatorii și cu presa. Am decis să fim cât se poate de transparenți.

Onestitatea este o valoare a companiei. Onestitatea se regăsește atât la nivel de produs, cât și la nvel de comunicare.

Echipa noastră de comunicare a lucrat la un plan foarte clar. Am comunicat cu consumatorii pe social media, am avut transparență și onestitate față de presă. În acea perioadă am avut multe comunicate de presă pentru că am simțit nevoia să clarificăm niște aspecte și informații. Presa și consumatorii au fost foarte deschiși din toate punctele de vedere. Am răspuns cât se poate de repede și clar la toate întrebările.

Am arătat că Farmec rămâne și pe timp de criză un model de business adaptabil, flexibil, performant și aflat în slujba consumatorului.

 

Implicarea în societatea românească

Tudor David: Concret, în momentul în care am început să producem dezinfectanți, am oferit mai multor parteneri, în cadrul unor campanii de CSR, donații în bani și produse de igienă. Pe lângă dezinfectanții care erau atât de necesari spitalelor, am oferit și câte o mică bucurie (gel de duș, cremă de mâini, cremă de față). Am donat peste 60.000 de euro prin partenerii noștri, Crucea Roșie, Dăruiește Viață, Big Brothers, MagiCamp. Am donat prima producție de dezinfectanți Dermofarm către Spitalul de Boli Infecțioase din Cluj Napoca. Am făcut donații către foarte multe spitale. Am mers cu produsele noastre și către mulți medici de familie.

 

Schimbări în comportamentul consumatorilor

Tudor David: A fost o perioadă cu schimbări destul de mari în comportamentul consumatorilor de produse cosmetice. A crescut foarte mult consumul online și consumul în magazinele de proximitate.

Din păcate, în lockdown, au fost închise cabinetele cosmetice, care reprezintă pentru Farmec un canal de vânzare. S-a redus activitatea în magazinele noastre de brand. Atunci, am rămas doar cu magazinele stradale, dar și acelea au fost limitate într-un anumit interval orar. Una peste alta, pentru consumatori de cosmetice, această perioadă a însemnat o schimbare.

Totuși, sunt anumite segmente care au crescut, de exemplu, depilatoarele, având în vedere că toate cabinetele cosmetice au fost închise. A contat și reticența oamenilor de a ieși din case și a intra în contact cu alte persoane.

Lumea a devenit mai precaută. Astfel, s-a redus frecvența acestor produse. Oamenii s-au concentrat pe produsele puțin mai ieftine, în acea perioadă de incertitudini.

Segmentul de produse de îngrijire personală a crescut (gelurile de duș, săpunurile), iar partea de dezinfectanți a crescut exponențial. În perioada martie – mai 2020, creșterea a fost de 900%!

(aprilie 2021)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii