Cautare




, Staff

Lifestyle |
|

Trei instrumente de gândire critică care facilitează comunicarea online

În contextul distanțării sociale impuse de autorități pe timpul pandemiei de Covid-19, un număr mare de persoane au fost nevoite să treacă brusc și pe nepregătite la comunicarea online. Unii văd această schimbare cu ochi critici: în comunicarea online se pierde ceva esențial din interacțiune, iar oamenii riscă să nu se mai înțeleagă la fel de bine. Din perspectiva gândirii critice, trecerea la online nu prezintă o problemă, întrucât comunicarea rodnică este un exercițiu continuu care trebuie practicat atât în fața calculatorului, cât și în prezența celorlalți.
 aboneaza-te
remote work

Iată trei idei pe care să le puteți aplica în noul format online.

  1. Alocați-vă timp pentru a formula câteva asumpții despre ce vrea cealaltă persoană să vă spună prin vorbele sale. De obicei, când cineva ne spune ceva, noi înțelegem ce ne spune și suntem siguri că ceea ce înțelegem noi este de fapt ceea ce este comunicat. Apoi, trecem mai departe și descoperim mult mai târziu că de fapt alta era intenția interlocutorului. Problema se adâncește, mai ales pe email sau pe Messenger, unde nu putem vedea chipul interlocutorului sau ne sunt transmise emoticoane care pot amplifica starea de confuzie. De exemplu, cineva vă scrie pe Messenger, în mijlocul conversației, din senin: Sergiu: De ce au impresia oamenii din jurul meu că vreau să vorbesc cu ei?

E important să înțelegeți că întrebările și afirmațiile pot găzdui mai multe intenții. Probabil Sergiu vrea să înțeleagă motivele oamenilor. Sau știe răspunsul și testează capacitatea interlocutorului de a înțelege motivele. Sau el nu vrea să afle răspunsul la întrebare și doar își exprimă nemulțumirea. Conștientizând aceste variante prin asumpții, vă veți putea detașa de propriul instinct de a avea dreptate, veți avea prezența de a întreba interlocutorul care este intenția sa și veți tolera mai bine situațiile în care ratați intențiile celorlalte persoane.

  1. Parafrazați vorbele celeilalte persoane. Să vă spun o mică poveste. Un manager îmi mărturisea într-un videocall: M: Andrei, eu nu înțeleg de ce-i așa de importantă parafraza și de ce tot insiști pe ea; până la urmă tu doar repeți ce a zis celălalt. 

Dorind să îi expun ce înțeleg din ce îmi spune, îi zic:

A: Adică a repeta ce spune interlocutorul tău este ceva lipsit de importanță iar acțiunea sa este neglijabilă.

M: Da! Da! Exact asta am vrut să spun.

 Parafrazarea îndeplinește două funcții esențiale în comunicare, cu atât mai vizibile într-un videocall în care unii participanți au semnal slab. Parafrazarea organizează dialogul și cultivă empatia. Dialogul rămâne coerent și organizat atunci când vă asigurați că ați auzit ce a spus interlocutorul dumneavoastră. În lipsa parafrazei riscați să complicați dialogul prin divagări sau interpretări greșite, iar aceasta afectează atmosfera emoțională a grupului.

Însă organizarea dialogului nu este un țel în sine, ci se îndreaptă spre zona emoțională. Colega mea psihoterapeut, Anca Tiurean, propune ideea că parafrazarea are potențialul de a satisface nevoia fundamentală de recunoaștere a ființei umane. Parafraza este des utilizată în psihoterapie pentru a întâmpina lipsa de acces direct la mintea celeilalte persoane. În lipsa parafrazei, o persoană va avea deseori impresia că i-ați răstălmăcit cuvintele, fiind motivat să vă contrazică. După ce, prin parafrazare, ați arătat că ați prins cuvintele interlocutorului, acesta va fi mai relaxat și va fi dispus să vă urmeze exemplul.

  1. Obișnuiți-vă să conceptualizați spusele celeilalte persoane. Detectați care este cel mai important cuvânt din fraza celui care vă vorbește. Devine foarte util mai ales în contextul în care conexiunea se întrerupe iar dumneavoastră încercați să înțelegeți ce este transmis ca și cum căutați acul în carul cu fân. Prindeți cele mai importante cuvinte, întrucât acestea grăiesc despre intenția persoanei care nu se poate face înțeleasă. Îmbinați conceptualizarea cu obișnuința de a face asumpții și, eventual, formulați întrebări de clarificare pentru a confirma spusele.

Nu vă grăbiți și nu vă pierdeți răbdarea din cauza problemelor de conexiune. Instrumentarul format din concept – asumpție – parafrază este ușor de de gestionat și aplicat, iar când nu aveți dispoziția calmă și răbdătoare, el reprezintă o cale spre relaxarea dumneavoastră și a interlocutorului. De aceea, practicarea acestor instrumente în viața cotidiană și integrarea lor în stilul dumneavoastră de gândire pregătesc o dispoziție psihologică robustă în situațiile dificile ale comunicării online. Atunci când tehnologia vă va îngreuna situația, o bună conexiune psihologică va ajuta la diminuarea frustrării participanților și le va permite tuturor să gestioneze situația cu calm.

Text scris de Andrei Simionescu-Panait, doctor în filosofie și lector la Fundația Calea Victoriei unde susține cursul Atelier online de gândire critică pentru adulţi.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii