Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Trecutul, ca vector al inovației

Antreprenor energic, original, vizionar, Pascal Raffy a reinventat Casa Bovet 1822, transformând-o în simbolul celei mai rafinate orologerii contemporane. A reclădit brandul folosind toate atuurile îndelungatei sale tradiții, demonstrând că orologeria își găsește adevăratul scop doar atunci când devine artă.
Mr_Raffy_and_his_son_Amadeo_Raffy_Original_1185

Ai moștenit pasiunea pentru ceasurile de lux de la bunicul tău. Cum era colecția lui?

Am descoperit orologeria rafinată de copil. Bunicul meu avea o colecție magnifică de ceasuri de buzunar, pe care mi le arăta duminica. Așa mi-am făcut educația în domeniu și m-am îndrăgostit de aceste obiecte unice și rafinate, simboluri ale celor mai nobile tradiții.

De ce ai ales să investești în Bovet? Care erau așteptările tale când ai  achiziționat compania?

În anii ’90, m-am retras din business-ul farmaceutic al familiei mele, pe care îl conduceam la acea vreme; am făcut asta în ideea de a petrece mai mult timp cu ai mei și, în mod special, cu fiica cea mare. După câțiva ani, bancherul meu mi-a sugerat să investesc în manufactura Bovet 1822. Ceasurile mărcii și istoria Casei erau cum nu se poate mai apropiate de gustul meu în materie de modele orologiere; demonstrau aceleași repere la care raportez și eu luxul. Am devenit proprietarul brandului în 2001. Motivația mea principală a fost aceea de a putea transmite la un moment dat conducerea companiei către următoarea generație. Toți cei trei copii ai mei sunt încântați de frumusețea ceasurilor, în special de piesele Bovet 1822.

Au trecut două decenii de când ai preluat brandul. Cum caracterizezi evoluția lui în acest răstimp?

Valorile fundamentale după care m-am ghidat în tot acest timp sunt respectul pentru istoria Bovet și pentru imbatabilul savoir-faire al artizanilor săi; aceste lucruri fac posibile prosperitatea brandului și îi asigură viitorul pe termen lung. Efortul reconstruirii moștenirii Bovet se traduce prin atenția deosebită acordată detaliului; facem asta cu un gust impecabil, pentru a obține cea mai frumoasă expresie a timpului și a abilităților unice de orologier ale brandului Bovet 1822. Inovațiile și cele 17 patente înregistrate începând din 2001 ilustrează constanta mea căutare a perfecțiunii.

De exemplu, eu deja mă gândeam, la momentul în care am achiziționat compania, la sistemul Amadeo, care avea să fie lansat în 2010: coroana și sistemul de prindere de tip ceas de buzunar sunt plasate în dreptul orei 12. Sistemul de adaptare Amadeo este inspirat de modelele de buzunar din secolul al XIX-lea care au adus faima internațională a Casei. Sistemul a necesitat opt ani pentru a fi dezvoltat și echipează întreaga colecție Fleurier, fără ca vreunul dintre modele să trebuiască să suporte modificări de dimensiuni sau de design. Este o caracteristică unică a brandului Bovet.

În aceeași filosofie își au originea și cele șase patente ale Braveheart Tourbillon. După modelul ceasurilor de buzunar, am vrut ca secundarul să fie afișat în dreptul orei 6 pe ambele părți ale ceasului. Pentru a reuși asta, au fost depuse trei patente doar pentru tourbillon și unul pentru mecanismul coaxial de afișare a secundelor. Trebuie, de asemenea, să menționez sistemul sferic diferențial de întoarcere, care asigură o eficiență dublă, numărul de rotații ale coroanei pentru atingerea rezervei de mers de 22 de zile fiind înjumătățit.

Avem apoi trilogia Récital, pe care am lansat-o în 2016 cu Récital 18 Shooting Star, care a revoluționat designul orologier prin combinația dintre mecanismul său și carcasa cu design asimetric brevetat. După un an, am reinterpretat acest incredibil model cu tematică astronomică și am lansat Récital 20 Astérium, care a împrumutat de la Récital 18 carcasa inovatoare, arhitectura originală și afișajul intuitiv astronomic. Récital 22 Grand Récital Tourbillon reprezintă cea de-a treia parte a acestui demers orologier poetic. Ceasul este unul foarte complicat, reflectând dorința noastră de a ne demonstra abilitățile de realizare de mecanisme – modelul a presupus nu mai puțin de cinci patente – și de aplicare a tehnicilor decorative tradiționale. Acestea din urmă își găsesc expresia în felul în care a fost redată emisfera terestră, ea fiind ornamentată manual în tehnica picturii miniaturale, și în afișajul fazelor Lunii, realizat prin aplicarea stratificată de material luminescent prin gravarea manuală cu ajutorul microscopului.

Am vorbit despre vocația de a construi mecanisme complicate, despre faptul că inspirația ta vine de la ceasurile de buzunar și de la tehnicile tradiționale de ornamentare. Toate Casele mari vorbesc despre tradiție; ce anume face ca istoria brandului Bovet 1822 să fie specială în contextul reprezentat de celelalte nume celebre ale orologeriei de lux?

Istoria brandului nostru este bogată și îndelungată. Edouard Bovet a fost un vizionar: a deschis orologeriei elvețiene piața chineză. În 1818, cu două secole în urmă, el a făcut o călătorie acolo. Întreaga industrie elvețiană a beneficiat de pe urma creșterii incredibile declanșate de acțiunea fraților Bovet. De atunci, dincolo de statutul lor de instrumente de măsurat, ceasurile manufacturate de Bovet au fost considerate opere de artă în adevărata putere a cuvântului. De-a lungul secolului XX, brandul nostru s-a arătat a fi extrem de inovativ sub aspect tehnic. Prin urmare, țelul meu este exprimarea timpului cât mai aproape de perfecțiune, raportându-mă atât la aspectele tehnice, cât și la cele decorative, respectând istoria noastră și tradiția meșteșugărească a orologeriei de cea mai înaltă clasă, așa cum compania noastră a făcut-o mereu.

Din perspectiva acestei îndelungate tradiții, sunt importante în vreun fel tendințele pieței pentru Bovet 1822, de la ceasurile smart până la diversele fluctuații stilistice ale industriei?

Creațiile noastre sunt realizate pentru a dura și pentru a reprezenta adevăratul lux, așa cum îl văd eu: în ediții limitate, cu componente produse manual în Elveția, acordând cel mai important loc artelor decorative și cronometriei. Desigur, ceasurile de tip smart au viitorul lor, dar ele se află încă la începutul drumului. Sunt obiecte diametral opuse modelelor pe care le manufacturăm noi; aceste două categorii răspund unor nevoi diferite. De aceea, în viziunea mea pe termen lung, ceasurile smart nu au nicio influență asupra viitorului Casei noastre.

Care sunt caracteristicile aparte ale colecției curente Bovet 1822?

Oferta noastră este constituită de două mari familii de ceasuri: colecțiile Fleurier și Dimier Récital. Carcasele corespunzătoare fiecăreia au identități foarte pronunțate. Carcasa Fleurier reprezintă un omagiu adus ceasurilor de buzunar manufacturate de frații Bovet în secolul al XIX-lea. Coroana cu sistemul de prindere sunt poziționate în dreptul orei 12: asta este semnătura noastră. Vorbim despre sistemul integrat Amadeo, patentat în 2010. Acest mecanism ingenios face din modelul pe care îl porți unul versatil – el poate deveni ceas de masă sau de buzunar fără a fi nevoie să folosești vreun instrument suplimentar.

Carcasa colecției Dimier este, la o primă vedere, mai modernă, având patru anse și coroana poziționată în dreptul orei 3. Din 2016, odată cu Recital 18 Shooting Star, a apărut o nouă linie, pe care am menționat-o deja, inspirată de forma biroului de scris. Axa ce unește ora 12 cu ora 6 face parte dintr-un plan înclinat care asigură o expunere fără precedent afișajului timpului. Acest lucru, împreună cu arhitectura unică a mecanismului, ne permite să venim cu modalități inovative de afișare, invitându-l pe colecționar să descopere orologeria tridimensională, căreia îi integrăm, firește, cea de-a patra dimensiune: Timpul.

E dificil, dar mi-ar plăcea să alegi din aceste colecții modelul tău preferat.

Grea provocare. E ca și cum ai întreba pe cineva la care dintre copiii lui ține mai mult. Și, dacă e să păstrez această analogie, eu și la artizanii Casei mă raportez ca la copiii mei. Indiferent de cât de complicate sunt piesele pe care le produc, reperele lor privitoare la calitate, la atenția acordată detaliilor, la pasiunea pentru orologerie rămân mereu neschimbate. Revenind, sunt tentat să spun că Grand Récital Tourbillon este modelul meu favorit acum. L-am lansat în vara lui 2018 și a avut un succes fenomenal, câștigând premii prestigioase precum Aiguille d’Or la Grand Prix d’Horlogerie de Genève. Distincțiile reprezintă recunoașterea talentului fiecăruia dintre artizanii care au lucrat la el, oameni care împărtășesc aceeași pasiune și au un scop comun. Din cauza acestei relevanțe simbolice am ales Grand Récital: el exprimă perfect legătura dintre rădăcinile și viitorul nostru.

Brandul tău vinde mai ales în Europa de Vest, în Statele Unite, Asia (inclusiv Orientul Apropiat). Care este cea mai bună piață? Care sunt provocările pe care le întâmpini?

În momentul de față, noi manufacturăm 1.500 de ceasuri anual, iar scopul meu este să rămânem la o producție de sub 4.000 de exemplare. Este unica modalitate prin care le putem menține la nivelul orologeriei rafinate, artistice, fără a trebui să industralizăm anumiți pași din procesul de producție, lucru pe care îl refuz categoric. Așadar, ținând cont de acest volum limitat de producție și de faptul că avem o prezență internațională echilibrată, e greu de vorbit despre o piață dominantă. Pentru a ajunge la echilibru și pentru a-l menține e nevoie de susținerea partenerilor atât în privința distribuției, cât și a retailului. Schimbările recente din domeniul canalelor de distribuție împreună cu fluctuațiile economiilor locale și ale celei internaționale ne impun să regândim și să ajustăm continuu rețeaua. Provocarea în următorii ani va fi legată de echilibrul în cadrul rețelei de distribuție, nu de privilegierea unei anumite piețe.

Deții trei manufacturi. Care e rolul fiecăreia?

Când am achiziționat Casa Bovet în 2001, mi-a fost foarte clar că viitorul depindea de integrarea cât mai bună a întregii ei experiențe. Am avut norocul să pot cumpăra manufactura pentru cadrane și pe cea pentru mecanisme în 2006. În cele din urmă am devenit acționar în cadrul manufacturii pentru carcase în 2015. Această verticalizare a business-ului mi-a permis să îmbunătățesc piesele în privința criteriilor tehnice și artistice, ajungând la nivelul de acum. Ne manufacturăm toate componentele mecanismelor în acord cu tehnicile tradiționale artizanale, inclusiv arcul balansierului, lucru pe care mai puțin de zece companii, la nivel mondial, îl pot face. Astfel, putem dezvolta cum vrem modelele și păstra spiritul și identitatea Casei noastre. Acest tip rar de autenticitate este extrem de atractiv pentru colecționari, desigur, dar și pentru alți actori implicați în orologeria de lux, cărora noi le furnizăm mecanisme și componente decorative. Iar dincolo de domeniul orologeriei, trebuie spus că manufacturile noastre sunt furnizoare pentru companii specializate în cele mai inovative tehnologii electronice, medicale, aeronautice.

Care este complicația sau combinația de complicații tehnice care reprezintă cel mai bine brandul în opinia ta?

Înainte de toate, să reținem faptul că scopul meu este acela de a dezvolta complicații tehnice utile, care să exprime așteptările și cerințele colecționarilor. Dacă ar fi să aleg una reprezentativă pentru Casa Bovet 1822, aceasta ar fi tourbillonul. Scopul ei este să furnizeze o mai mare precizie; tourbillonul este numitorul comun al tuturor combinațiilor importante, fără excepție. Unde mai pui că el capătă un loc absolut privilegiat în cadrul creațiilor care beneficiază de carcasa convertibilă Amadeo. Tourbillonul a fost inventat în secolul al XVIII-lea pentru a diminua efectele forței de gravitație. Azi, modelele noastre cu tourbillon se bazează pe o structură pe care am patentat-o în 2015. Tehnologia presupune o variabilă de inerție și un arc produs în atelierele noastre, garantând precizie impecabilă.

Aș vrea să ne întoarcem la vocația artistică a brandului și să vorbim despre minunatele cadrane ale ceasurilor Bovet 1822. Cât de mare este echipa de decoratori?

Artele decorative, în cea mai înaltă formă de expresie a lor, constituie parte integrantă a identității Casei. Am grijă ca această dimensiune să se dezvolte în acord cu cea tehnică și de precizie ce ține de mecanisme. În manufactura de mecanisme și cadrane lucrează azi 65 de oameni, îndeplinind 43 de roluri diferite. Se mai adaugă 12 orologieri și gravori care lucrează în atelierele Château de Môtiers, unde facem asamblarea finală a ceasurilor. Sunt cifre ilustrative pentru volumul experienței acumulate în manufacturile noastre. Dacă raportezi această concentrare de forțe și de măiestrie la cele 1.500 de piese pe care le producem anual, devine clar motivul pentru care Casa noastră este unică și se bucură de succes printre colecționari. Așadar, aproximativ 60 de artiști ne ajută să producem ceasurile, dintr-un total de 105 oameni care lucrează la ele.

Vreau să reiau la final chestiunea piețelor pe care este prezent Bovet 1822. Există planuri și pentru Europa Centrală și de Sud-Est?

Desigur. Aceste piețe sunt incredibil de dinamice, existând aici connoisseuri, oameni al căror suflet vibrează la unicitate, măiestrie și inovație, dornici să păstreze valorile adevăratei orologerii.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii