Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Comentarii/Editoriale |
|

Toţi contra unul, unul contra toţi

Petre_Barbu.jpg
La începutul luniioctombrie, a fost lansat Clubul de Media, organizaţie ce reuneşte zece agenţii de media. S-a transmis presei un comunicat, iar presa l-a preluat conştiincioasă. Aşa s-a obişnuit să facă presa, să preia de-a gata. 

 

Am aflat din comunicat că „membrii clubului cred și acționează după principii solide de operare pe piață, aliniate la standardele și cerințele internaționale: transparență, etică în afaceri, spirit fair play și protejarea proprietății intelectuale.” În linii generale, acestea sunt principiile după care operează agenţiile din Club. Mai departe, în comunicat, scrie că „printre obiectivele strategice ale Clubului se numără construirea unei imagini pozitive a industriei agențiilor de media din România printr-un pachet specific de acțiuni precum: dezvoltarea unui Cod de Etică sau realizarea unui Ghid de reguli de organizare a unei licitații și stabilirea unor criterii de selecție a câștigătorilor.” Aşadar, asta îşi propune să facă Clubul, să dezvolte un cod de etică şi un ghid de organizare a licitaţiilor.

O inţiativă de autoreglementare foarte bună! Chiar dacă vine după 21 de ani de publicitate de junglă, timp în care fiecare agenţie de media a făcut ce-a vrut, în care s-au dat şpăgi la greu clienţilor pentru a câştiga licitaţii, s-au tras sfori, s-au făcut presiuni, s-au dat preţuri care nu au putut fi onorate, s-au tras ţepe, doar suntem pe o piaţă liberă, privată! Era momentul să avem câteva reguli de reglementare şi conduită. Numai că, în absenţa unor norme minime care să constituie codul de etică sau ghidul pentru pitch-uri, cred că lansarea Clubului de Media a fost o decizie pripită şi caraghioasă. Cele zece agenţii de media (n-are rost să le numim, se pot căuta pe Google!) au dat dovadă de amatorism şi aroganţă. Comunicatul anunţa, în subsidiar, ceva de genul: vedeţi, noi ne-am strâns într-un club etic, suntem „băieţii buni”, cine nu este cu noi, e împotriva noastră, alţii sunt „băieţii răi”! Dacă cineva i-ar fi întrebat pe cei zece membri ai Clubului, în ziua apariţiei comunicatului, ce înţeleg ei prin comportament etic sau spirit fair play sunt convins că ar fi obţinut zece răspunsuri diferite. Firesc ar fi fost să fi pus „ceva pe masă”, măcar Codul, astfel încât Clubul să nu fie doar o sumă de „vorbe şi intenţii”, ci să aibă conţinut. Astfel lansată, această organizaţie mi se pare o „formă fără fond”.

Nu-i mai puţin adevărat că acest Club a apărut ca o reacţie la modul de operare pe piaţă a lui Zoltan Szigeti, preşedintele holdingului The Group, ale cărui agenţii de media, mai ales Media Investment, au câştigat în ultimii ani conturi importante de media. Nu ştim cum le-a câştigat, poate cunosc membrii Clubului. Dar au curajul, în numele „transparenţei” pe care o doresc pe piaţă, să spună ce anume îi deranjează la Szigeti? Ce mai putem înţelege din această lansare a Clubului? Că Szigeti şi alţii ca el sunt „băieţii răi”? Dar, în fond, în ce constă acest comportament? Este în stare „un băiat bun” să arate cu degetul către un „băiat rău” şi să dezvăluie practicile lipsite de etică. Asta ca să nu operăm numai cu zvonuri şi bârfe.

Ca într-o „comedie de tot râsu’”, la numai câteva zile după oficializarea Clubului de Media, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie pentru a stabili „o posibilă înţelegere între companiile active pe această piaţă, în vederea eliminării concurenţei la licitaţiile pentru atribuirea conturilor de publicitate”. Funcţionarii Consiliului Concurenţei au ridicat documente şi informaţii de la agenţiile din Club. Evident, investigaţia a fost declanşată în urma unei plângeri. Are vreo importanţă cine a făcut plângerea? Bineînţeles, „băieţii răi”!

Să fim bine înţeleşi, piaţa are nevoie de autoreglementare. Dar aceasta se realizează prin fapte şi nu prin cuvinte frumos ticluite în comunicate de presă. Să avem, totuşi, răbdare, poate că într-o zi Clubul va fi o instituţie respectabilă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii