FacebookTwitterLinkedIn

În perioada 1 ianuarie – 15 aprilie 2017, volumul brut de publicitate investit pe 11 rețele de radio a fost de 58,34 milioane euro (calculat la rate card), conform studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio” (MIPR), realizat de BRAT.

Bugetul, calculat pe baza tarifelor-listă de publicitate (nu au fost eliminate discounturile sau gratuitățile), este mai mare cu 29% față de cel din aceeași perioadă a anului trecut.

Numărul de spoturi difuzate în intervalul analizat a crescut cu 20,7% față de 2016, ajungând la 155.896. Este o creștere importantă și reprezintă încă o dovadă că normalitatea se instalează după o perioadă de criză și austeritate.

În fruntea topului celor mai mari consumatori de publicitate se află producătorul și distribuitorul de medicamente și suplimente alimentare Zdrovit. Nu este o surpriză. În ultimii patru ani, Zdrovit domină acest clasament și, mai mult, în ultimul an, se află printre cei mai mari consumatori de publicitate TV.

Zdrovit a investit 8,58 milioane de euro (rate card) pentru 18.885 de clipuri radio. Este un număr de difuzări de aproape două ori mai mare decât al următorului investitor, Altex, cu 9.979.

Rețeaua de magazine Altex a avut un buget de 3,59 milioane euro (rate card). Pe locul trei în top se află rețeaua de hipermarket Carrefour, cu un volum de 2,88 milioane euro (rate card).

În top 10 se mai află o altă companie de medicamente (Fiterman Pharma), trei lanțuri de magazine (Lidl, Metro și Selgros), operatorul telecom RCS&RDS, magazinul de mobilă Casa Rusu și retailerul online eMAG. Pe locul 13 se află Orange, iar locul 15 este ocupat de Telekom. Vodafone lipsește din top 20.

Să mai notăm prezența în top 20 a companiilor GSK, Ford, Profi, Praktiker și AD Pharma. Singura bancă prezentă în acest top este Banca Transilvania (locul 20), cu un buget de 677.254 euro (rate card).

Radiourile n-au stat cu mâinile în sân

Marile rețele de radio au profitat de apetitul în creștere al investitorilor pentru acest tip de publicitate.

Radio ZU a difuzat publicitate în valoare de 10,65 milioane de euro (rate card), cel mai mare buget de pe această piață. Volumul este mai mare cu 22,2% față de 2016.

Pe locul secund în top a trecut Europa FM, cu 8,29 milioane de euro (rate card), în creștere cu 39%.

Kiss FM a avut o creștere modestă de 8,3%, ocupând a treia poziție în topul radiourilor.

Dar o creștere procentuală semnificativă a înregistrat-o Radio România Actualități: 57%.

De asemenea, au înregistrat majorări ale bugetelor de publicitate Radio Virgin (77%), fostul Radio 21, și Digi FM (68,2%). Au scăzut bugetele la Pro FM (-13,2%) și Magic FM (-6,3%).

Totuși, bătălia la vârf pentru publicitatea radio se va duce în acest an între Radio ZU, Europa FM și Kiss FM.

BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).