Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Topul difuzorilor de carte în anul 2014

Cele 19 companii care distribuie și comercializează cărți, monitorizate de „Forbes România”, au înregistrat în 2014 o cifră de afaceri cumulată de 53,6 milioane de euro, conform datelor de la Ministerul Finanțelor Publice. Vânzătorii de carte sunt mai puternici financiar decât editorii.
carti_shutterstock.jpg

UPDATE 2 Circa 31,64% din cifra de afaceri a Companiei de Librării București (CLB), în anul 2014, adică 3.093.851 euro, reprezintă vânzările de cărți. Facem această precizare pentru că CLB  vinde și alte produse (papetărie, jucării, birotică) în afară de cărți.

UPDATE 1 Firma Universal Online Promotion, care deține platforma elefant.ro, a înregistrat în 2014 o cifră de afaceri de 10.881.930 euro și a raportat pierderi de 1,42 milioane de euro. Creanțele se ridicau la finele anului la 1,1 milioane de euro, iar datoriile la 5,79 milioane euro. În funcție de cifra de afaceri pe 2014, Universal Online Promotion ocupă locul 2 în topul Forbes.

 

Difuzorii de carte, fie că sunt rețelele de librării ori comercianți online, reprezintă (probabil) veriga cea mai importantă dintre autori și cititori. Fără retaileri, cărțile n-ar ajunge în mâinile cumpărătorilor.

Din păcate, cea mai mare problemă a industriei editoriale din România este difuzarea. Cărțile nu ajung în mediul rural și în orașele mici. În ultimii ani, din cauza recesiunii economice, au dispărut numeroase librării, în majoritate, independente. Crearea unor rețele regionale ori naționale de carte necesită investiții majore, care nu sunt la îndemâna oricărei companii. Piața de carte este activă doar în orașele mari, loc în care funcționează librării. Totuși, sunt semne că a început să crească retailul digital prin librăriile online. Dar consumul este destul de firav pe acest canal, raportat la volumul total de vânzări.

Pentru că sunt puțini distribuitori, rabaturile percepute de aceștia sunt împovărătoare pentru editori. Se practică, în mod frecvent, rabaturi și de 50%, în cazul marilor comercianți. Așadar, difuzorul i-a (aproape) totul din munca autorului sau a editorului.

„Forbes România” a monitorizat 19 companii din distribuția și vânzarea de carte. Cifra de afaceri a acestora s-a ridicat anul trecut la 53.637.044 euro. Aceasta este comparabilă cu afacerile totale ale celor 64 de edituri, analizate AICI de „Forbes România”. Profitul net a fost de 1.889.560 euro. Doar doi jucători din cei 19 au raportat pierderi la finele anului 2014: Librăriile Humanitas și Esotera, librărie online. Cel mai mare profit a fost raportat de Compania de Librării București (676.211 euro).

Din cele 19 de societăți comerciale, două sunt mai bine cunoscute cititorilor: Librăriile Cărturești, operate de firma Direct Client Services, și Librăriile Humanitas, parte a grupului Humanitas.

(Nu a fost inclusă firma Blor Retail SA, care deține librăriile Diverta, pentru că nu are datele de bilanț postate la Ministerul de Finanțe. Sunt și hipermarketuri care comercializează cărți, nici acestea nu au fost incluse în monitorizare.)

VEZI AICI ȘI BILANȚURILE EDITURILOR ÎN 2014

Direct Client Services, compania care operează Librăriile Cărturești, a avut o cifră de afaceri de 13.134.619 euro, în creștere cu 17,6% față de 2013. Profitul net raportat la finele anului a fost de doar 11.903 euro. În schimb, nivelul datoriilor la sfârșitul anului se ridica la 14,28 milioane de euro, iar creanțele au fost de 4,27 milioane de euro. Față de sfârșitul anului 2013, datoriile companiei au crescut anul trecut cu 2,8%. Direct Client Services este liderul pieței în funcție de cifra de afaceri, următorul jucător, Compania de Librării București având afaceri de 9,87 milioane euro.

Librăriile Humanitas au înregistrat o cifră de afaceri de 3,3 milioane de euro, la nivel anului 2013 (creștere de 2,1%). În 2013, lanțul de libării a raportat pierderi de 7.020 euro. În 2014, datoriile s-au ridicat la 3.453.803 euro, cu 6,3% mai mari decât în anul precedent.

O analiză a bilanțurilor difuzorilor de carte din România va fi publicată într-o viitoare ediție print „Forbes România”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii