UPDATE 1: A fost adăugată în top agenția PR IN Grup, cu o cifră de afaceri de 577.203 euro și un profit net de 143.243 euro. PR IN Grup și IMAGE PR sunt entități care fac parte din același grup de comunicare.
În 2020, afacerile pieței agențiilor de Public Relations s-au contract cu 16,3% față de 2019, ajungând la 43,37 milioane de euro.
Este o scădere moderată, mai ușoară decât se anticipa în lunile de spaimă din starea de urgență (martie – aprilie 2020). După depășirea acelei crize, când restricțiile s-au mai relaxat, în ciuda faptul că organizarea de evenimente a fost constrânsă în continuare, agențiile și-au revenit alături de clienții care au găsit noi forme (digitală) de comunicare. Oricum, anul 2020 a fost unul de regres într-o piață slab bugetată comparativ cu alte piețe de comunicare.
Majoritatea agențiilor mari au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri, chiar cu două cifre procentuale. Excepție face McCann PR, care a raportat o cifră de afaceri de 7,13 milioane de euro, în creștere cu 9% față de 2019. De altfel, este singura agenție din TOP 5 cu afaceri în creștere în 2020. Mai mult, McCann PR a revenit pe primul loc în topul agențiilor de PR, în funcție de cifra de afaceri, după ce anul trecut fusese detronată de Graffiti PR.
Pe locul secund se află Graffiti PR, cu o cifră de afaceri de 5,23 milioane de euro, în scădere cu 20,8% față de 2019.
Agenția SmartPoint Consulting și-a conservat a treia treaptă a podiumului (pe care se afla în 2018) cu afaceri de 3,68 milioane de euro, în scădere cu 24,6% față de anul precedent.
În TOP 10 agenții de PR, doar trei companii și-au crescut cifrele de afaceri față de 2019: McCann PR (9%), GMP PR (3,6%) și V+O Communication (3,7%).
Notă: În lista celor 47 de agenții de PR lipsește MSLGROUP The Practice, pentru că această divizie, în cadrul companiei Lion Communication Services SA, deținută de Publicis Groupe, nu are personalitate juridică, astfel încât bilanțul său nu există la Ministerul Finanțelor Publice.
Demn de remarcat este faptul că, în 2020, sunt 10 agenții care au avut afaceri de peste 1 milion de euro, față de 2019, când au fost 14 companii. Și acest fapt arată declinul ușor al pieței de PR.
Primele 7 agenții din top, cu afaceri de peste 2 milioane de euro, au avut afaceri totale de 27,5 milioane de euro, reprezentând o cotă de piață de 63,4%. Așadar, grosul afacerilor de comunicare din piață s-a concentrat pe aceste 7 agenții.
Dacă cifra de afaceri în piața de PR a scăzut cu 16,3%, oamenii de comunicare se pot consola că profitul net s-a majorat cu 8,3% față de 2019. Acesta s-a ridicat la 4,57 milioane de euro. Din cele 47 de agenții monitorizate, doar 5 companii au raportat pierderi, restul au avut profit.
Cel mai mare profit net în 2020 a fost raportat de Graffiti PR: 523.698 euro. Alte companii cu profituri importante: V+O Communication (395.447 euro), McCann PR (365.750 euro), Rogalski Damaschin PR (309.201 euro), GMP PR (295.480) și SmartPoint Consulting (290.473 euro).
Rata profitului la nivelul celor 47 de agenții a fost de 10,5%.
Numărul total al angajaților din cele 47 de firme, conform bilanțurilor de la Ministerul Finanțelor Publice, a fost de 503 în 2020 față de 574 în 2019. Așadar, piața de PR a pierdut 71 de angajați în anul pandemic 2020. În 2018, numărul de angajați a fost de 580.
Companiile cu cei mai mulți angajați au fost SmartPoint Consulting (77), Graffiti PR (61), McCann PR (33) și Golin (38). Dar și aceste agenții au pierdut angajați în 2020.
Alte agenții care au înregistrat scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2019: Porter Novelli PR (-33,7%), Rogalski Damaschin PR (-7,8%), Golin (-26,8%), Oxygen PR (-9,4%), Grayling România (-14,3%), Free Communication (-5,2%), B.D.R. Associates (-21%), Dăescu Borțun Olteanu Consultanță (-9,5%), Conan PR (-43%), Links Associates (-36,8%), Ran Events Communication (-45,2%), Total PR (30,3%), The Public Advisors (-1,6%), 2 Active PR (-54%), Chapter 4 Communications (-3,8%), DC Communication (-50%), Prais Corporate Communication (-21,7%) și Action Global Communication (-25%).
Alte agenții care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2019: Brain 4 Strategy (88%), Public Relations People (44,6%), Pure Media Solutions (30,5%), The House PR Agency (49%) și Wefflermark Services (4,3%).
Notă: Brandul de agenție Dăescu Borțun Olteanu activează pe piață sub două entități juridice: Dăescu Borțun Olteanu Consultanță SRL și Public Relations People SRL, ambele prezente în top.
Bilanțurile de la Ministerul Finanțelor Publice au fost calculate la cursul mediu BNR 2020 de 4,83 lei/euro.