FacebookTwitterLinkedIn

Cifra de afaceri cumulată a celor 31 de agenții de PR s-a menținut în 2014 la nivelul anului precedent: creștere de doar 0,8%. Profitul net a crescut cu 0,9%.

În schimb, numărul mediu de angajați ai celor 31 de agenții a crescut de la 403 în 2013 la 449 în 2014.

Se poate spune că, din perspectiva cifrei de afaceri și a profitului net cumulat, piața agențiilor de Public Relations s-a menținut la nivelul anului 2013.

„Fotografia de familie” pare să fie aceeași: bugete mici și multă agitație în jurul acestora. (Prin „agitație” se înțelege muncă.)

În 2014, 10 agenții au reușit să înregistreze cifre de afaceri de peste un milion de euro. Numărul acestora a scăzut cu două față de 2013.

Cinci agenții din TOP 10 au suferit scăderi ale cifrei de afaceri în 2014: Graffiti PR (-6,5%), Golin (-3,4%), SmartPoint Consulting (-10,4%), BDR Associates (-7,1%) și Oxygen PR (-8,4%).

McCann PR, liderul topului în funcție de cifra de afaceri, și-a menținut poziția și în 2014, cu afaceri de 3.559.658 euro, în creștere cu 0,5 procente față de 2013. Profitul său raportat a fost de 276.522 euro, mai mare cu 17% față de 2013.

Noul jucător intrat în TOP 10 PR este agenția V+O Communication, care a înregistrat afaceri de 2.554.364 euro față de 1.050.737 euro în 2013. O creștere explozivă de 143%! De asemenea, profitul net raportat la finele anului 2014 a fost de 213.220 euro, al doilea după McCann PR. Care au fost motivele acestor creșteri la V+O Communication?

Conducerea agenției explică: „Rezultatele înregistrate de V+O Communication vin ca urmare a unui an deosebit de alert, în cursul căruia agenția a fost implicată în numeroase proiecte alături de clienții săi precum Euroins România, Tagor, Telekom România și Wizrom. Unul dintre aceste proiecte a fost rebranding-ul Telekom din septembrie 2014. Acest rezultat a fost obținut cu multă disciplină și seriozitate și, mai ales, adaptare la nevoile clienților”.

Să mai punctăm faptul că din TOP 10, în 2014, au ieșit Porter Novelli PR și Image PR, locurile lor fiind luate de V+O Communication și Oxygen PR. În rest, cei opt jucători sunt aceiași ca și în anul precedent. Porter Novelli PR, parte a holdingului The Group, a suferit o scădere a cifrei de afaceri de 32,6%, în timp ce Image PR a înregistrat o „eroziune” a afacerilor de 22,3%, raportând pierderi de 119.790 euro.

În TOP 10 PR sunt prezente două agenții independente, care nu fac parte din grupuri de comunicare ori rețele internaționale: SmartPoint Consulting, BDR Associates și Oxygen PR.

Același TOP 10 arată că cifra de afaceri cumulată a acestor agenții a fost în 2014 de 19.287.342 euro, reprezentând 63,3% din total business al celor 31 de agenții monitorizate. Așadar, primele 10 agenții de PR dețin în total 63,3% din business, fapt ce dovedește concentrarea de bugete în partea superioară a clasamentului.

În 2013, cei 10 „fruntași” aveau o cifră cumulată de 18.513.863 euro, reprezentând 61,2% din piața de PR. Astfel, este evident că bătălia în PR se poartă între cei puternici, aceștia crescându-și market-share-ul în 2014 cu 2,1 puncte procentuale față de 2013.

Cum aminteam, doar două agenții au raportat profituri de peste 200.000 de euro: McCann PR și V+O Communication. Al treilea profit al topului general a fost raportat de agenția Rogalski Damaschin PR: 164.750 euro, în creștere cu 9,2% față de 2013.

Alte agenții cu profituri importante: Total PR (152.804 euro), Grayling România (144.834 euro), Free Communication (136.580 euro), Ogilvy PR (104.363 euro).