Laura Coroianu, CEO Emagic, explică mecanismul: „orice organizator responsabil face o ofertă unui artist bazându-se pe ceea ce crede el că un sponsor ar putea oferi, pe câte bilete ar putea vinde şi la ce preţ mediu. Bazându-se pe acest calcul, promoterul (organizatorul) înaintează oferta artistului, iar acesta decide dacă o acceptă sau nu. Dacă organizatorul crede că un anumit artist este prea scump pentru teritoriul pentru care este ofertat ( luând în calcul estimările de sponsorizare şi vânzarea de bilete), atunci ar trebui să renunţe la ofertă. Evident, contează foarte mult şi flerul sau aşa-zisul „nas de promoter”, precum şi disponibilitatea acestuia de a-şi asuma un risc.
Pot exista situaţii în care chiar şi aşteptările organizatorului în ceea ce priveşte sponsorizările şi vânzarea biletelor pot fi eronate. „Este foarte important ca un organizator să fie în stare să spună managementului unui artist NU, poate chiar mai des decât DA”, concluzionează CEO-ul Emagic. Uneori, ei sunt plăcut surprinşi, aşa cum li s-a întâmplat celor de la Project Events, care în 2012 au fost nevoiţi să adauge în o reprezentaţie în plus pentru trupa olandeză BZN.
Cum preţul biletelor nu poate acoperi costurile unui show, organizatorii români sunt în mare măsură dependenţi de sponsori. Iar aceştia sunt companii care fie au fost afectate de recesiune, fie sunt foarte precaute. În 2005, când apăreau cei doi organizatori axaţi exclusiv pe concerte (Emagic şi D&D), sponsorii se înghesuiau să se asocieze unui concert. Cu câţiva ani mai înainte, la începuturile show biz-ului în România, ei acopereau chiar şi 80 % dintr-un eveniment, conform studiilor realizate de D&D. În 2009, bugetul de sponsorizare reprezenta aproximativ 30%-35% din costul total al unui eveniment, pentru ca, în acest moment, procentajul să scadă până la 20%-25%, după cum susţine Laura Coroianu, CEO Emagic.
„Aşa cum este normal într-o perioadă de recesiune, bugetele de advertising şi BTL ale marilor companii au fost puternic afectate”, continuă CEO-ul Emagic. „În ultimii 3-4 ani sponsorii au devenit mult mai atenţi, nu doar în privinţa artiştilor cu care aleg să se asocieze ci şi, sau poate chiar mai ales, cu organizatorii cu care lucrează. Este extrem de important să ştie că se pot baza pe promoter, să ştie că evenimentul este organizat cu profesionalism, asfel încât publicul să aibă o experienţă plăcută la spectacol, iar review-urile să ilustreze pozitiv buna organizare a concertului”, adaugă Laura Coroianu.
Denise Săndulescu admite că, „fără sponsori, în România s-ar produce doar 20 % din show-uri.” Dacă mai adăugăm la aceste dificultăţi faptul că taxele la noi sunt foarte mari, înţelegem că a fi organizator de concerte în România poate fi o aventură mai curajoasă decât a juca la bursă. “În Germania , taxele reprezintă 11 % din preţul unui bilet. La noi, în jur de 32%”, explică Săndulescu. În plus 5- 7% din preţul biletului merge către site-urile care vând bilete. Promoterului îi rămâne restul, dintr-un bilet care este oricum mult sub preţul vestului, în condiţiile în care organizarea l-a costat probabil mai mult, fie şi doar din cauza echipamentelor tehnice speciale, care nu se găsesc toate în ţară şi trebuie aduse din afară.
Citiţi continuarea articolului în ediţia curentă a Forbes România, apăruta pe 15 iulie 2013.
Cifre
80.000 de euro a costat scena pentru concertul Rammstein (D&D Entertainment)
9 concerte şi un festival au organizat cei de la Project Events în 2012
17.206.752 lei cifra de afaceri Emagic în 2012
Cele mai scumpe trupe care au concertat în România *
AC/DC (aproximativ 2.000.000 de euro)
Bon Jovi (1.900.000 de euro)
Rammstein (700.000 de euro)
Guns N Roses (aproximativ 450.000 euro)
*Topul a fost realizat pe baza informaţiilor oferite de D&D Entertainment, celelalte două firme, Project Events şi Emagic nedorind să ofere sumele exacte.
Concertele şi festivalurile verii 2013:
24 iulie concert Iron Maiden
27-28 iulie Festivalul Rock The City
31 iulie concert Sting
4 august concert Joe Cocker
28 august concert Roger Waters – The Wall