Cautare




, Contributor

Chief Creative Officer, Publicis România

Opinii |
|

Toate drumurile pornesc de la Roma

Imediat după ce-am absolvit Universitatea, am intrat în media ca jurnalist la Mediaset Roma (canalul TV al lui Berlusconi). 2002 a fost anul de grație în care am schimbat macazul către advertising. După 5 ani petrecuți la Saatchi & Saatchi Roma, cea mai importantă agenție din Italia la vremea aceea, am primit o ofertă de nerefuzat: Saatchi & Saatchi Puerto Rico.
Jorg Riommi

Tentația era cu atât mai mare cu cât aveam să lucrez cu unul dintre cei mai tari directori de creație din America de Sud, Juan Carlos Rodriguez. Mai mult, urma să gândesc și să scriu în engleză și-n spaniolă. Habar n-aveam că, pe lângă poziția de copywriter, semnasem deja pentru cea de Advertising Globetrotter.

Mandatul sud-american s-a dovedit o alegere excelentă. Schimbarea „decorului” m-a întregit ca profesionist și ca om. Odată întors în Europa, am început să lucrez îndeaproape cu șeful meu pe EMEA, stabilit în Londra. Focus-ul erau pitch-urile paneuropene, clienți uriași: Canon – pentru întreaga Europă de vest, Iberia Airlines – pentru toată piața hispano-sud-americană, Perrier – pentru Franța, Bulgari – în Milano și multe altele. Așa se face că-n timpul zecilor de întâlniri, am avut bucuria să-l cunosc pe Nick Hine, un director de creație foarte bun din Londra. Nick preluase Saatchi & Saatchi în București și-a hotărât să mă ia cu el. În 2007, am început să lucrăm în echipă, iar rezultatele au venit repede, atât local, cât și internațional.

De șocuri culturale nici nu poate fi vorba, mi-a plăcut la nebunie Bucureștiul. Am rămas aici mai mult decât mi-am propus inițial. Și, când a venit vremea s-o iau din loc, n-am mai plecat singur, ci cu Raluca, minunata mea soție româncă.

România-Germania:  1-0

Sunt pe jumătate italian și pe jumătate german, așa că mi-a prins numai bine noua provocare – Germania. Saatchi EMEA au fost mulțumiți de rezultatele din Central and Eastern Europe, așa că mi-au propus să preiau conducerea birourilor de creație Saatchi & Saatchi din Frankfurt și Berlin. O experiență interesantă, de trei ani, într-o piață matură și foarte competitivă, cu mult diferită de cea „explozivă” din România. Diferența dintre cele două piețe constă în stadiul de dezvoltare, în cultura și etica muncii, dar și în oameni.

Țin minte momentul în care am câștigat în 2013 cu Saatchi & Saatchi Frankfurt contul Cosmos Direkt (cea mai mare companie de asigurări online din Germania). Am găsit repede conceptul campaniei și al reclamei TV: lansarea unei navete spațiale în universul Cosmos. Și, cum clientul era pasionat de ingineria germană și de tehnologie, mi-am petrecut aproape trei luni explorând diverse modele pentru design-ul navetei spațiale înainte să reușesc să-l conving să aprobe un design. Am petrecut următoarea perioadă testând motoarele și aerodinamica modelului nostru 3D din reclamă.

Diferența de vârstă între vechea și noua Europă este evidentă – în România, munca e mult mai fun și-n mod paradoxal, avem mai mult spațiu pentru creativitate, pentru experimente.

Am trăit trei ani o experiență matură, necesară, dar nu m-am simțit în largul meu cu abordarea fraților germani – un pic prea tehnică și rece pentru mine. Job-ul ăsta al nostru este ca meșteșugăritul sau artizanatul. E nevoie de pasiune, de implicare emoțională, lucruri pe care nu le-am găsit în viziunea germană care este asemănătoare celei din fabrici, foarte orientată spre eficiență și eficacitate. Și probabil că sângele italian strigă mai tare în mine. Așa că, în primăvara lui 2014, m-am întors în România. Raluca era însărcinată, iar Jay, fiul meu, s-a născut aici, în București, și sunt foarte fericit că s-a întâmplat așa.

Oportunități, nu provocări

În advertising se schimbă mereu câte ceva, industria trebuie să se adapteze schimbărilor culturale din jur. Modul în care SE FAC lucrurile aduce întotdeauna noi oportunități. Prefer să văd schimbările ca pe oportunități, nu-mi place să le numesc provocări. Cel mai incitant lucru este acela care urmează să se întâmple – să ne gândim doar la schimbările pe care le-au adus, în ultimii 5-10 ani, tehnologia și social media. Mereu le zic alor mei să țină ochii deschiși. Și câteodată nici nu-i nevoie, „weltanschauung”-ul lor e deja foarte bine setat.

Și mai e ceva care mă face fericit: nu există diferențe majore între tinerii creativi de azi și cei din urmă cu 10-15 ani. Dacă înainte abia așteptau să scrie un spot TV sau un print, azi se orientează mai mult spre idei de aplicații sau stunt-uri de PR. La bază stă, însă, același lucru: ideile. Când vine vorba de talente, industria pare c-a devenit mai dură pe alocuri și, cine știe, poate mai puțin sexy decât acum câțiva ani, dar tinerii au mai multe opțiuni pentru a-și exprima creativitatea.

„Ai mei” mă uimesc cu fiecare proiect

Am o super echipă, oamenii ăștia „ai mei” mă uimesc cu fiecare proiect. Învăț în fiecare zi o mulțime de lucruri de la ei. Și, hai s-o zic și pe asta: sunt mai cool decât mine. Oameni cu un potențial uriaș, care trebuia doar să fie activat. Rezultatele au început să apară: de la primul Leu la Cannes, la poziționarea în top 5 agenții în regiune în cadrul celui mai important festival din Europa Centrală și de Est – Golden Drum. Și abia am început.

Cât despre România, a devenit deja casa mea, iar unii dintre cei mai buni prieteni ai mei sunt români. Practic, am plecat de-acasă din Roma acasă în România. Niciun șoc cultural, nicio dificultate de adaptare, doar o mutare în casă nouă. La urma urmei, românii sunt latini, la fel ca italienii. Doar că aceștia din urmă sunt un pic mai gălăgioși.

Jorg Riommi este Chief Creative Officer la Publicis România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii