Riscul este o componentă integrată în viața oricărei persoane, dar unul dintre sectoarele în care acesta poate părea inacceptabil este cel al afacerilor. În anumite situații pare imposibil să-ți asumi un risc atunci când înțelegi că o mișcare greșită poate echivala cu ruinarea companiei tale și cu greutăți financiare pentru angajații care depind de tine.
Dacă am învățat ceva din pandemia Covid este că anumite riscuri nu pot fi prevăzute, așadar singura soluție este adaptarea. Mai mult, în contextul globalizării, în care piețele economice sunt interconectate, a devenit aproape imposibil să anticipezi și să răspunzi într-o manieră adecvată la riscuri. Totuși, singura armă împotriva riscurilor în afaceri rămâne cunoașterea. Citește rândurile următoare pentru a afla care sunt cele mai frecvente riscuri în afaceri și cum ai putea să le combați.
Categorii de riscuri
Riscurile în afaceri pot fi definite ca variabilitatea rezultatelor obținute în afaceri. Cu cât compania posedă un grad mai mare de flexibilitate, cu atât riscul este mai ușor de mitigat. Majoritatea riscurilor din activitatea economică derivă din imposibilitatea de a regla costul în mod continuu și din incapacitatea de a se adapta la mediul economic. Acestea fiind zise, riscurile în afaceri pot fi împărțite în două categorii.
Riscuri de afaceri interne
Aceste riscuri țin direct de activitatea internă a firmei și se împart în:
- Riscuri tehnologice, care se referă la imposibilitatea da a ține pasul cu competiția din punct de vedere al tehnologiilor folosite. Astfel, activitatea companiei tinde să devină irelevantă pe piață. Aceste riscuri pot fi prevenite prin alocarea de bugete pentru achiziționarea echipamentelor moderne și cercetare în domeniile cheie.
- Riscuri generate de factorul uman, adică riscuri legate de angajați. Printre acestea enumerăm scurgeri de informații voite sau accidentale din cauza angajaților, precum și greve. Pentru prevenirea acestor riscuri se recomandă verificările minuțioase efectuate în momentul angajării, trainingul frecvent al personalului și motivarea în mod constant a angajaților.
- Riscuri informaționale cauzate de eșecul de a rămâne relevant în conformitate cu nevoile de pe piață. Studiile amănunțite cu privire la nivelul de satisfacție al consumatorilor și nevoile lor pot preveni astfel de riscuri.
- Riscuri legate de desfacere, se referă la îngustarea pieței pe care sunt vândute produsele sau serviciile companiei. În acest caz se recomandă studii serioase de piață înainte de a începe o afacere și adaptabilitatea crescută atunci când piața se schimbă.
Riscuri de afaceri externe
Riscurile externe se referă la factorii care influențează mediul și domeniul de desfășurare a activității companiei și se împart în:
- Riscuri politice care se referă la deciziile guvernanților interni sau externi și la cum poate o schimbare de politică să afecteze activitatea companiei. Astfel, mediul economic schimbat poate să împiedice importul sau exportul de servicii/produse. Cum multe dintre aceste riscuri nu pot fi prevăzute, singura soluție este adaptabilitatea.
- Riscuri de întrerupere a afacerilor, care se referă la situațiile când activitatea firmelor este întreruptă din cauza dezastrelor naturale sau a epidemiilor, de exemplu. Așa cum s-a văzut și în România în timpul crizei Covid, afacerile care nu s-au reorientat spre online au dispărut foarte repede sau au avut de suferit pierderi semnificative.
- Riscuri financiare ce pot afecta firma din cauza condițiilor de piață. Pentru a preveni aceste riscuri se recomandă identificarea și măsurarea riscurilor de preț, a riscurilor valutare și a riscurilor conjuncturale.
- Riscurile contractuale care iau naștere atunci când partenerii sau furnizorii sunt în incapacitate sau refuză să-și onoreze contractele. Fie că acest fapt se întâmplă voit, prin neexecutare, sau din cauza insolvabilității, situația nu este una plăcută. Puteți preveni aceste riscuri printr-o analiză de risc financiar a entității cu care doriți să colaborați.
Lumea afacerilor este într-adevăr o arenă imprevizibilă în care răzbesc doar cei mai pregătiți. Apelează la specialiști, învăța să cunoști piața și creează o companie flexibilă dacă vrei să supraviețuiești în acest mediu.