Cautare




, Contributor

Managing Director, AVRA Aesthetic Institute

Lifestyle |
|

Ți-ai făcut somnul de frumusețe?

E o întrebare la care vă invit să răspundeți, autentic, acum. Am auzit deseori sintagma „somn de frumusețe” și am folosit-o uneori, dar mai degrabă în glumă. Somnul este însă cu adevărat esențial pentru frumusețea noastră, precum și pentru sănătatea și starea noastră de bine.
shutterstock_1094905844

Într-o lume modernă care a glorificat în ultimele decade munca până la epuizare și în care a dormi doar câteva ore pe noapte a devenit un motiv de mândrie, cât de important mai este somnul și ce efecte are lipsa lui?

„Somnul este factorul de sănătate care ne influențează atât din punct de vedere fizic, cât și din punct de vedere mental și emoțional. Un program ideal presupune alinierea igienei de somn la ritmurile circadiene, instaurarea unei rutine previzibile în care orele de culcare și cele de trezire să fie aceleași, și adoptarea unei alimentații ușoare, care să nu perturbe calitatea somnului” , spune Larisa Petrini, Health & Sleep Coach.

Ritmul circadian, ceasul nostru natural, preprogramat, este reglat automat de lumină și funcționează optim atunci când ne adaptăm ritmului naturii. Un stil de viață în care tindem să nu ne deconectăm niciodată, fiind în permanentă mișcare, conectați la tehnologie și expuși luminii artificiale în mare parte a timpului, poate duce la perturbarea somnului. Este așa-numita lifestyle insomnia (insomnie generată de stilul de viață), pe care mulți dintre noi am experimentat-o atunci când, pentru câteva nopți la rând, nu am reușit să dormim sau nu am dormit „destul”.

În urma studiilor, recomandarea specialiștilor este de a dormi șapte-opt ore pe noapte, însă fiecare persoană are nevoile ei specifice. Lipsa somnului însă, chiar și pe perioade scurte, ne influențează negativ starea de spirit, atenția, coordonarea și uneori poate duce la creștere în greutate.

„O singură noapte pierdută ne face rezistenți la insulină asemenea unei persoane care are diabet de tip 2. După 24 de ore nedormite, nivelul de glucoză din creier scade cu 6%. Acest lucru se traduce în îmbătrânire mai accelerată, o predispoziție de a stoca mai multă grăsime în corp și poftă mai intensă de dulciuri. În timpul somnului, sistemul nostru limfatic sau paravascular, responsabil de curățarea funcțională a organismului, este de 10 ori mai activ față de perioada în care suntem treji. Sistemul circadian ne ajută să controlăm digestia, să utilizăm grăsimea în mod corespunzător și să ne reglăm apetitul”, spune Larisa Petrini.

Pe termen lung, printre consecințele insomniei cronice, documentate de Organizația Mondială a Sănătății, se numără: un risc ridicat de mortalitate, risc de depresie de cinci ori mai mare, risc de dereglări ale sistemului cardiovascular și gastrointestinal, risc de cancer, dar și o calitate a vieții mai scăzută, probleme în familie și la locul muncă.

„Un somn de calitate este cea mai importantă resursă când vrem să ne recuperăm, ne ajută să fim productivi, să ne concentrăm mai bine și să luăm decizii mai bune. În plus, vom avea o piele mai sănătoasă, vom avea un risc scăzut de Alzheimer și alte boli asociate cu declinul cognitiv, hormonii noștri vor fi mai echilibrați, vom mânca mai puțin și vom eficientiza procesul de slăbit. Nivelul inflamațiilor cronice din corp este redus la cei care dorm suficient și au un somn de calitate, riscul de infecții este scăzut, oasele sunt mai puternice, iar nivelul durerii resimțite este redus”, adaugă Larisa Petrini.

Deconectarea

A-ți schimba obiceiurile care țin de somn este un proces asemănător celui pe care îl parcurgi atunci când dorești să slăbești: e nevoie de angajament, asumare, disciplină. Cât de ușor îți este să te deconectezi, urmând recomandarea specialiștilor de a lăsa tehnologia în afara dormitorului? Este cunoscut că lumina albastră  a ecranelor inhibă producerea de către glanda pineală a melatoninei, hormonul somnului. În plus, tehnologia care ne ține conectați – indiferent dacă vorbim despre a ne verifica din reflex e-mailul sau a face o ultimă vizionare a noutăților postate pe Instagram sau a urmări serialul preferat – ar trebui să facă parte din viața noastră doar până la câteva ore înainte de culcare. Ideal, spun specialiștii, până la ora 21.

„Printre dușmanii unui somn bun se numără și inactivitatea fizică, dar și activitatea fizică intensă, care crește nivelul de adrenalină din corp și temperatura acestuia, activitatea mentală intensă, precum și consumul unor substanțe excitante cum sunt cafeaua, ceaiul negru și verde, băuturile energizante. Aerul prea uscat, o saltea nepotrivită și temperatura ambientală mai mare de 16-18 grade Celsius (temperatura ideală pentru dormit) sunt printre factorii principali de mediu care afectează negativ somnul” , spune Larisa Petrini.

Pe lângă a ne deconecta de la tehnologie, un ritual de seară ne poate pregăti corpul pentru relaxare. Putem include în programul nostru o plimbare de 15-20 minute, o sesiune de stretching de 10 minute, o sesiune de yoga nidra sau jumătate de oră de meditație în tăcere, în care să ne conectăm cu respirația și cu corpul nostru.

Alternativ, o scurtă baie aromată și ritualul cosmetic de seară, care include demachierea și aplicarea cu mișcări de masaj a cremei sau serumului preferat, pot deveni, prin repetiție, un semnal pentru corpul nostru că e timpul să își încetinească ritmul. În plus, dacă în timpul zilei pielea are nevoie de protecție și hidratare, în timpul nopții este important să îi sprijinim procesul natural de regenerare, folosind produse cu ingrediente active.

O față de pernă de mătase naturală protejează tenul și părul în timpul somnului, iar un umidificator al aerului, în care am adăugat uleiuri esențiale de calitate superioară, va crea o atmosferă plăcută și va păstra nivelul de hidratare al pielii.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii