Cautare




, Contributor

ForbesCars |
|

Test – Maserati Quattroporte

Test - Maserati Quattroporte
Am fost la Modena pentru a conduce noua limuzină super-sportivă Maserati: Quattroporte, secretul mărcii în creșterea vânzărilor anuale de la 6000 unități anul trecut la 50.000 mașini în 2015.

Trăim cele mai frumoase clipe ale istoriei contemporane Maserati. Suntem în momentul în care marca italiană a pornit într-o expansiune foarte spectaculoasă. Am fost în Italia, la sediul mărcii din Modena pentru a conduce cele mai noi modele ale mărcii: GranTurismo MC Stradale "4 seater" – proaspăt lansat la Geneva, GranCabrio MC Stradale – cel mai rapid cabriolet al mărcii și Quattroporte – noua limuzină super-sport a mărcii. Aici vom vorbi acum despre Quattroporte, mașina care practic conduce expansiunea brandului către cifre de vânzări care au toate șansele să fie de TREI ori mai mari decât cele de anul trecut.

Galerie foto test Maserati Quattroporte

La Modena am condus cea mai interesantă versiune de Quattroporte pentru România – versiunea SQ4, primul Maserati cu tracțiune integrală din istorie. Este propulsat de un nou motor Maserati, V6, cu cilindreea de trei litri și supra-alimentat cu dublu-turbo. El dezvoltă o putere maximă de 410 CP și un cuplu motor maxim de 550 Nm, valori obținute de obicei din motorizări V8 supra-alimentate. Foarte important – motorul bi-turbo V6 al lui Quattroporte a fost proiectat împreună cu Ferrari și este construit de Ferrari la Maranello, exclusiv pentru Maserati. Cu 0-100 realizabili în 4.9 secunde datorită tracțiunii integrale și cu 283 km/h viteză maximă, Quattroporte V6 este una din cele mai rapide mașini V6 din Lume…

De ce este Quattroporte atât de special pentru Maserati? Simplu. În 2012, Maserati a vândut aproximativ 6.200 de mașini. Planul cel mare este ca în 2015, marca să ajungă la vânzări anuale de 50.000 de unități. Studiile lui Maserati arată că în 2011 piața de lux la nivel global era de aproximativ 190.000 de clienți dar odată cu creșterea nișelor, în 2015 vom exista un milion de clienți care vor căuta limuzine de super-lux, mașini super-sport sau SUV-uri rapide și foarte luxoase. Mizând pe faptul că alături de Quattroporte (care se vinde deja) vor porni spre vânzare Ghibli  și SUV-ul Levante (din 2015) și că numărul de distribuitori ai mărcii se va dubla în următorii doi ani, Maserati speră să vândă aproximativ 50.000 de unități anual.

Nu este deloc o exagerare și acest lucru este demonstrat deja de curba ascendentă pe care a pornit marca. În 2012, după cum am spus mai sus au fost comercializate 6.200 de mașini. În doar cinci luni de 2013, Maserati are deja 10.034 de unități comandate în întreaga lume! Performerul este noul Quattroporte care doar el s-a vândut în peste 6.000 de unități în doar câteva luni… China este cea mai mare piață și de aceea acolo se vinde o versiune specială, cu ampatament alungit și cu V6-le bi-turbo cu 330 CP putere maximă. În doar 10 zile, în China au fost comandate 2.500 de Quattroporte. America este a doua piață pe lista performanțelor Quattroporte, aici înregistrându-se deja aproape 2.000 de comenzi din care 1.202 sunt versiunile cu tracțiune integrală. 

Acest Quattroporte SQ4, atât de bine vândut deja în America l-am condus în Italia zilele trecute. Se poate comanda deja în România iar primele mașini vor fi livrate în august-septembrie. Prețul de pornire pentru SQ4 este de 90.500 euro fără TVA în România. Aici el va concura direct Porsche Panamera 4S și Jaguar XJ V6 AWD dar are avantajul de a fi foarte bine echipat în standard și de a avea o listă de opționale foarte scurtă care nu poate adăuga foarte mult la prețul de pornire al mașinii. Și desigur este singura limuzină de super-lux cu motor construit de Ferrari…

Da, motorul V6 este principala calitate a nouui Quattroporte.ce acum este contruit la noua fabrică Maserati de la Grugliasco. Desigur, un Maserati este special pentru sunetul său iar Quattroporte sună atât de bine și special încât îi va face pe mulți posesori de mașini sport să se simtă stânjeniți în prezența sa. Evacuările au fost gândite special pentru ca sunetul mașinii să fie unul cu totul și cu totul desoebit. Este foarte greu să îl descrii deși îți va rămâne întipărit în minte mult timp. Este atât de reușit încât merită să cumperi mașina doar pentru cum sună ea… Încerc să mă fac înțeles cu o scurtă mostră audio.

Quattroporte este mai mare și mai lung ca niciodată. Ca dimensiuni intră pe teritoriul limuzinelor germane de super-lux dar stilizarea caroseriei îl face o mașină unică în acest moment pe piață. Este mai nou și mai practic, portbagajul are un volum de depozitare de 530 de litri mai mare cu 30% față de modelul precedent lansat în 2003. Portierele spate sunt decupate foarte amplu și îți permit un acces foarte bun în mașină iar spațiul în spate este uriaș la toate capitolele. Deși este una din cele mai sport mașini din segmentul său, Quattroporte V6 este și una din cele mai spațioase.

Interiorul este desenat sobru adică este foarte elegant. Puteți alege din numeroase combinații de piele foarte fină și inserții veritabile de lemn, aluminiu sau carbon. Poate că nu este foarte spectaculos la aspect dar ca realizare și finisare interiorul lui Quattroporte este cel mai bun din istoria Maserati: rar mai găsești acum plastic prin interior, totul este acoprit de materiale nobile. Pe consola centrală se află acum un display uriaș care controlează toate sistemele mașinii și navigația. Evident, tot controlul se face prin touchscreen. Poate că la prima vedere nu veți găsi foarte ergonomic controlul sistemului dar cred că obișnuința te va face să-l accepți.

Quattroporte este mai ușor cu aproximativ 100 kg față de generația precedentă pentru că aluminiul a fost folosit alături de alte metale ușoare în 30% din componentele șasiului și în 60% din componentele caroseriei. Coeficientul aerodinamic a scăzut și el la valoare de 0.31. Suspensiile cu amortizoare controlate electronic sunt independete pentru față și spate cu două brațe pe față și multi-link cu cinci brațe pe spate. Sistemul de tracțiune integrală transmite cuplul în procentaj de maxim 50% față 50% spate dar la pornirile în forță de pe loc transmite 35% spre față și restul spre spate. De la 130 km/h în sus, la rulare constantă cuplul se va muta total către spate. Sistemul de tracțiune integrală a fost numit Q4 și este complet nou iar una din caracteristicile sale importante este că are o greutate de doar 60 de kilograme.

Nicio secundă nu vei spune la volanul lui Quattroporte că ești în controlul a 5.3 metri lungime, doi metri lățime și totuși două tone greutate. Direcția este precisă iar ținuta de drum este o revelație. Rigiditatea versiunii anterioare și cutia de viteze enervantă sunt două coșmaruri care au trecut. Confortul este excepțional în Quattroporte chiar dacă echipați mașina cu jantele superbe cu diametrul de 21 de inch. Iar cutia de viteze este acum un ZF cu opt trepte setat special de Maserati. Noua transmisie este rapidă și foarte rafinată. În mod normal de funcționare ea schimbă din treapta cinci în șase în 250 milisecunde dar pe modul sport o poate face în 150 milisecunde. 

La un stil de condus normal pentru o limuzină, Quattroporte nu își va trăda sportivitatea doar va răspunde extrem de precis la comenzile șoferului și din când în când evacuarea îți va aminti numele mașinii în care te afli. Foarte inteligent, italienii au împărțit în două modul Sport. Ai acum două butoane – unul care trece în mod sport cutia, direcția, motorul plus electronica acestuia și evacuarea plus unul care întărește suspensiile. Poți să le apeși individual și astfel poți avea maximul de putere, răspuns și sunet fără rigiditatea maximă de care sunt capabile suspensiile Skyhook. Ținuta de drum este excelentă indiferent de suprafața de rulare iar antifonarea este atât de bună încât zgomotul fantastic al evacuării (chiar și pe modul normal de rulare) abia se aud la interior. Dacă vreți o experiență auditivă complexă fie ascultați mașina din exterior fie o treceți pe "Sport" și… deschideți geamurile…

Maserati a reușit să facă din noul Quattroporte cea mai bună limuzină a sa și una care nu doar poate să se bată de la egal cu un Panamera. Sunt mulți care vor aprecia mai mult noul design foarte elegant și totuși agresiv al lui Quattroporte și se vor îndrăgosti de cât de plăcută este mașina asta la condus, de cât de bine răspunde ea și stă pe drum la un stil de conducere sportiv și nu în ultimul rând de cum poate să sune. Iar acești oameni îndrăgostiți vor ajuta Maserati să încheie 2013 la un nivel istoric de vânzări, probabil de trei ori peste cifrele de anul trecut.

Fast facts: Quattroporte SQ4. Motor: V6, 2.979 cmc, 410 CP,  550 Nm; Cutie: automată, opt trepte; Performanțe: 0-100 km/h 4.9 sec, 283 km/h, consum mediu 10.5 l/100 km; Preț de pornire: 90.500 euro fără TVA

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii