Tesla are un avans tehnologic consistent față de competitorii săi, o analiză făcută la sfârșitul anului trecut estimând la șase ani decalajul dintre compania americană și Toyota sau VW.
Pe de altă parte, creșterea acțiunilor companiei lui Elon Musk a fost fulminantă anul trecut: având o capitalizare de aproape patru ori mai mare decât Toyota, Tesla a devenit a cincea cea mai valoroasă companie americană, după Apple, Microsoft, Amazon și Alphabet, și înainte de Facebook.
Deși Tesla se scaldă în bani și produce automobile care sunt mai performante decât ale concurenței (cel puțin în ceea ce privește autonomia), ediția americană a revistei Forbes estimează că poziția sa de lider se poate eroda ușor în anii care vin.
Un semnal sunt rezultatele foarte bune cu care se laudă deja modelul ID.3 al celor de la Volkswagen, cea mai bine vândută mașină electrică în Europaîn octombrie 2020. Tesla Model 3 este în continuare cel mai bine vândut EV din lume, dar în Europa, în noiembrie, nu a prins podiumul vânzărilor, care a fost ocupat de Renault Zoe, ID.3 și Hyundai Kona Electric. Tesla S și X nu s-au clasat nici măcar în primele 20, ceea ce generează o anumită îngrijorare din partea investitorilor europeni.
Una dintre probleme este aceea că Tesla țintește nișa premium a automobilelor electrice, cele mai ieftine modele ale sale având prețuri de peste 40.000 de euro. Pentru vânzări de masă este nevoie de o mașină mai ieftină, și aceasta nu este Model Y care, fiind un crossover (sau un SUV mai mic) este mai căutat decât un sedan cum este Model 3.
Există semnale că Tesla va lansa o mașină nouă în China, probabil multașteptatul Model 2, cu un preț de 25.000 de dolari. Însă acolo există deja o ofertă bogată la prețuri sensibile mai mici – BYD e2 costă mai puțin de 20.000 de dolari și are o autonomie respectabilă, de 300 kilometri.
În 2021, un număr considerabil de producători chinezi vor debarca în SUA și Europa: BYD (cu modelele Han și Tang – deja disponibil în Norvegia), BAIC, SAIC (care a achiziționat brandul britanic MG și l-a „electrificat”), Geely (care deține Volvo, Lotus, Polestar și Proton), Wuling (producătorul celui mai vândut – și cel mai ieftin, costă 4200 de dolari – EV în China), NIO (care l-a angajat ca Chief Technical Officer pe fostul inginer-șef de la Tesla) și Xpeng (de asemenea, prezent în Norvegia).
Mașinile chinezești au nu doar argumentul prețului, ci sunt și bine dotate. Anul acesta este așteptat un veritabil boom al vânzărilor de automobile electrice, anumiți analiști estimând că piața chineză va fi mai mare decât tot restul lumii la un loc, cel puțin ca număr de unități vândute, dacă nu și ca valoare.
Așadar, este posibil ca Tesla să-și fi trăit deja cele 15 minute de faimă din postura de cel mai mare producător de automobile electrice din lume.
Snow Bull Capital, un fond de investiții axat pe tehnologie și energie verde, a făcut câteva previziuni interesante în privința evoluției vânzărilor de mașini electrice. În 2020, Tesla a fost foarte aproape de a vinde 500.000 de automobile, o cifră impresionantă dată fiind vârsta companiei; însă Snow Bull spune că vânzările Tesla se vor plafona în 2031 la aproximativ șapte milioane de exemplare. Cât privește cota de piață, maximul (23%) ar fi fost deja atins în 2020, urmând să coboare până la 8% în 2040. Nu doar competitorii actuali vor „consuma” din felia Tesla, ci și cei care urmează să intre în joc, printre aceștia Apple și Sony.
Atuurile Tesla sunt bateriile și eficiența motoarelor. Compania pare să-și mențină avansul după ce a anunțat un nou tip de baterie, 4680, care va fi disponibil chiar din acest an pe Tesla Model S Plaid. Însă 4680 nu este tocmai o baterie revoluționară, iar concurența – Panasonic, LG, BYD și alți producători chinezi – vine cu oferte comparabile.
Nu în ultimul rând, Tesla continuă să aibă probleme de fiabilitate – fiind nevoită să recheme recent în service peste 158.000 de mașini pentru probleme la partea electronică.
Tesla este în expansiune, chiar și estimările pesimiste ale celor de la Snow Bull arătând că brandul își va mări producția de 14 ori în următorii zece ani. Compania încă nu a început producția în Europa, Gigafactory-ul din Berlin urmând să fie inaugurat în acest an. Următorul punct de producție, spune Forbes.com, ar putea fi deschis în Marea Britanie, la Swindon, unde Honda are o fabrică la care vrea să renunțe din iulie, culmea – pentru a se concentra pe producția de vehicule electrice.