România TV și Antena 3 au fost cele mai vizionate televiziuni de știri din România, în decembrie, cu o medie de 312.000 de telespectatori pe minut la nivel național (toată ziua), respectiv 293.000 de persoane pe minut, conform măsurătorilor Kantar Media Audiences (copyright: ARMADATA). România TV și Antena 3 ocupă locurile patru și cinci în topul național al audienței, după Pro TV, Antena 1 și Kanal D.
Este o diferență foarte mare între cele două televiziuni și restul concurenței, la nivel național – B1 TV (75.000 telespectatori pe minut), Realitatea TV (60.000) și Digi24 (57.000). Cifrele sunt mai echilibrate la nivel urban, dar România TV și Antena 3 rămân principalele „surse” de informare ale românilor. (Nu comentăm aici tehnicile de spălare pe creier practicate de cele două televiziuni.)
Audiențele de la România TV și Antena 3 au o problemă de… vârstă: jumătate din audiența acestor programe este reprezentată de persoane cu vârste de peste 65 de ani. Astfel, în luna octombrie 2016, în prime time (orele 19:00 – 24:00), circa 51% dintre telespectatorii România TV, la nivel național, aveau vârste de peste 65 de ani. În cazul Antena 3, cifra procentuală pentru targetul de peste 65 de ani era de 48,4%. Nu intenționăm să sugerăm că acești telespectatori cu vârste ridicate, care consumă știri la România TV și Antena 3, sunt „de mâna a doua” sau sunt „suboameni”, dar pentru investitorii în publicitate, care caută numai publicul comercial (urban, 18 – 49 de ani), aceștia nu există. În plus, aceste persoane sunt foarte ușor de manipulat.
Același raport din octombrie arată că, în același interval de timp, circa 29,4% dintre telespectatorii canalului Digi24 au avut vârste de peste 65 de ani.
Această fotografie extrasă din sondajele de audiență va fi valabilă și pentru anul 2017. Nu există vreun „pericol” care să genereze un cutremur care să răstoarne ierarhia pe nișa știrilor TV.
Pe de altă parte, sondajele din decembrie 2016 arată că primele cinci televiziuni din topul audienței naționale – Pro TV, Antena 1, Kanal D, România TV și Antena 3 – dețin la nivel național o cotă de piață (de vizionare) de 54,3%. Adică, în perioada analizată, 54,3% dintre telespectatorii care au avut televizoarele deschise la nivel național s-au uitat la una dintre cele cinci televiziuni.
Astfel, doar cinci televiziuni (trei generaliste și două de știri) controlează mai mult de jumătate din consumul de televiziune din România.
În sondajul Kantar Media figurează 59 de televiziuni.
Așadar, divertismentul și știrile generate de cele cinci televiziuni sunt consumate de mai mult de jumătate din audiența din România (17,95 milioane de persoane – universul măsurătorii). O concentrare cel puțin îngrijorătoare, dacă ne gândim la puzderia de televiziuni accesibile.
Telecomenzile românilor sunt blocate pe aceleași butoane de câțiva ani buni. Ignoranța, educația precară și prostia nasc niște monștrii care se numesc televiziuni.
VEZI AUDIENȚELE TELEVIZIUNILOR LA NIVEL URBAN – DECEMBRIE 2016