Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Televiziunea îi hipnotizează pe români: 6,4 ore de vizionare pe zi

shutterstock_129961667.jpg
Cu investiții în publicitate de 303 milioane de euro în 2012, România este pe locul patru în topul celor 14 țări din Europa Centrală și de Est, după Polonia, Cehia și Ungaria, conform raportului „Media Fact Book 2013”, lansat de agenția Initiative. Dar raportat la populația de 19,2 milioane de locuitori, piața noastră de publicitate este cu mult sub nivelul investițiilor din cele trei țări.

Anul trecut, bugetul net total de publicitate investitit în Polonia (38,5 milioane de locuitori) a fost de 1,73 miliarde de euro, potrivit raportului „Media Fact Book 2013” (MEB). Este de departe țara din regiune cu cele mai mari investiții publicitare. Aproape 47% din volumul de publicitate consumat în Polonia a fost atras de televiziune și 23% de către internet. Publicitatea digitală deține cel mai mare market-share din cele 14 țări analizate de „MEB 2013”. De asemenea, printul deține o cotă de 14%, mai mare decât publicitate pe radio (7%) și outdoor (7%).

Comparativ cu investițiile din Polonia, România este foarte săracă în bugete, dar și dezechilibrată: 303 milioane de euro au fost investițiile în publicitatea anului 2012. O cotă de 64% a revenit televiziunii, în timp ce internetul a avut 14%. Presa scrisă „a mușcat” doar 7% din bugetul total, iar radioul și panotajul au deținut 6%, respectiv 10%.

România nu poate rivaliza nici cu Cehia, țară cu o populație de 10,5 milioane de locuitori, dar cu invetiții totale amețitoare: 1,307 miliarde de euro. Aici, televiziunea și presa tipărită sunt la putere, disputându-și piața publicității: 46%, respectiv 38%! Este cea mai mare cifră procentuală deținută de print dintre toate țările analizate.

Ungaria, cu o populație de 9,96 milioane de locuitori, pare mai apropiată de aspirațiile publicitarilor români, cu investiții totale de 444 milioane de euro. Și piața maghiară este echilibrată: 43% – televiziune, 20% – digital, 23% – print, 3% – radio și 10% – outdoor.

Cu o cotă de 64% din bugetul total de publicitate în 2012, televiziunea din România deține a patra cifră procentuală dintre cele 14 țări analizate, după Bosnia Herțegovina (71%), Macedonia (71%) și Bulgaria (68%).

Românii sunt foarte atașați de televiziune. Media de vizionare Tv pentru populația urbană de peste 18 ani este de 6,4 ore pe zi. Durata de vizionare pentru populația din mediul urban, cu vârste între 18 și 49 de ani, este de 5,6 ore, a doua cifră după Macedonia (5,9 ore). La cehi, consumul este de 2,4 ore, iar la polonezi de 3,6 ore pe zi.

Țările la care România se poate uita de sus în privința investițiilor publicitare sunt: Croația (195 milioane de euro), Serbia (172 milioane de euro), Bulgaria (169 milioane de euro), Slovenia (140 milioane de euro) și Lituania (99 milioane de euro).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii