FacebookTwitterLinkedIn

Sistemul Cyber Tyre, dezvoltat de Pirelli, funcționează în baza unor senzori plasați în fiecare anvelopă, care colectează date vitale pe care le livrează computerului de bord al mașinii. Cyber ​​Tyre pune la dispoziția șoferului „pașaportul” anvelopei – tipul acesteia, indiferent dacă este o versiune de iarnă sau de vară -, presiunea prescrisă, indicele de sarcină și viteza nominală, dar și informații curente precum temperatura și presiunea anvelopei. Datele furnizate de senzori sunt procesate de un software creat de Pirelli, care poate fi integrat în sistemul electronic al mașinii.

Spre deosebire de anvelopele convenționale, ai căror senzori sunt amplasați pe supape, sistemul Cyber Tyre este în contact direct cu cauciucul, nu cu janta, și asigură o monitorizare și transmitere în timp real a unor parametri precum presiunea și temperatura. Pe lângă acestea, Cyber Tyre vă avertizează, de exemplu, dacă sunteți pe cale să depășiți viteza maximă pe care o suporta anvelopa. Unele informații sunt accesibile pe tabloul de bord și pe afișajul central al automobilului; altele merg la dispozitivele electronice ale mașinii pentru a calibra sistemele de avertizare în funcție de starea anvelopelor.

Primul automobil echipat cu anvelope inteligente este noul McLaren Artura, un supercar hibrid lansat recent de producătorul britanic. La Artura, Pirelli Cyber Tyre permite șoferului să adapteze presiunea anvelopelor pentru a obține performanțe mai bune pe pistă pe baza stilului lor individual de conducere. Pilotul este avertizat când anvelopele au atins temperatura optimă pentru aderență maximă sau când este nevoie ca anvelopele să se răcească. Pentru McLaren Artura, Pirelli a dezvoltat special trei seturi de anvelope care pot fi recunoscute datorită marcajului MC-C de pe flancuri.

Supercarul hibrid McLaren Artura este un spectaculos compromis între vasta experiență acumulată de producătorul britanic pe circuitele de curse și aparent implacabilul viitor electric al mobilității. Pe lângă sistemul Cyber Tyre, Artura vine cu o listă lungă de premiere. În primul rând, motorul termic este complet nou: este vorba despre un V6 de trei litri cu două turbine care dezvoltă 585 CP și fix tot atâta forță de tracțiune (585 Nm). Acestuia îi este asociat un motor electric capabil de 95 CP și cuplu de 225 Nm, puterea combinată ajungând la 680 CP și tracțiune de 720 Nm (bateria de 7.4 kWh permite o autonomie de 30 km în modul exclusiv electric). Accelerația este, așa cum spune producătorul, „feroce”: 0-100 km/h în 3.0 secunde, 0-200 km/h în 8.3 secunde; 0-300 km/h în 21.5 secunde.

Chiar dacă designul noului model se subscrie conceptului „forma urmează funcția”, Artura are o siluetă suplă (mașina cântărește 1395 kg), elegantă, perfect proporționată. McLaren luptă de când se știe cu greutatea și cu aerodinamica, Artura fiind fructul unor reușite impresionante: de exemplu, bateria și motorul electric cântăresc împreună 130 kg, iar din reconfigurarea cablurilor electrice s-a obținut o reducere cu 10% a greutății acestora. O altă noutate este șasiul din fibră de carbon, dezvoltat pe baza noii arhitecturi McLaren Carbon Lightweight Architecture; de asemenea, este nouă transmisia cu opt viteze, care integrează primul diferențial electronic produs de McLaren.

Tehnologia dezvoltată  de Pirelli ajută și viitoarele vehicule autonome să facă un pas important înainte. Capabil să identifice său să estimeze situații potențial periculoase, cum ar fi pierderea aderenței și acvaplanarea, Cyber Tyre furnizează sistemului electronic de control al vehiculului informații pe baza cărora acesta să intervină prompt – de exemplu, reducând viteza în cazul deplasării pe o șosea alunecoasă.

https://youtu.be/8GNLFFGAAKE