Petr Baron
CEO, TBIF Financial Services, proprietar al TBI Bank și parte a 4finance Holding
TBI Bank are un nou proprietar de un an și jumătate. Ce s-a schimbat pentru sucursala din România în această perioadă?
Din 2016, TBI Bank face parte din cel mai mare grup de creditare online și pe mobil din Europa, 4finance Holding. În afară de TBI Bank, în România operează și alte două entități: TBI Credit și TBI Leasing. Piața din România oferă un potențial semnificativ de creștere pentru companiile noastre, ținând cont că România a înregistrat, anul trecut, cea mai mare creștere a PIB-ului din UE.
Avem două linii de business principale în România: creditare IMM-uri și creditare de consum. În ultimul an și jumătate am investit în tehnologie și inițiative noi de dezvoltare a acestor segmente. Unul dintre produsele lansate anul trecut este un credit online destinat IMM-urilor.
În ceea ce privește creditele de consum, ne concentrăm pe digitalizarea produselor și îmbunătățirea experienței clienților. Recent, TBI Bank a lansat o platformă e-commerce unde am reușit să reducem timpul de obținere a unui credit de la 3 zile la 10 minute. Intenționăm să lansăm, în acest an, un parteneriat strategic cu o mare platformă online din România. De asemenea, am digitalizat platforma de depozite. Clienții noștri pot constitui depozite online prin câteva click-uri și primesc și cea mai mare dobândă din piață.
De curând, politicienii din România au propus un proiect de lege privind plafonarea dobânzilor la credite. Ce părere aveți despre această propunere?
Proiectul de lege privind plafonarea dobânzilor este o lege importantă care va avea un impact semnificativ asupra sectorului financiar. Efectul va fi resimțit în economia românească, în consum, piața de servicii financiare, dar, în special, va fi resimțit de consumatorii finali. Dacă va fi adoptat, plafonul de 18% va avea un efect negativ asupra incluziunii financiare pentru că va limita accesul la creditare a populației care are realmente nevoie de credite și care nu poate accesa alte servicii financiare. Ar însemna că Guvernul renunță la responsabilitatea sa de reglementare a acestui sector.
Ca investitor internațional, suntem dezamăgiți că o astfel de propunere a fost făcută fără consultări adecvate și evaluarea impactului. Colaborăm cu cele două asociații din sectorul financiar, ARB si ALB, și cu legislativul pentru găsirea celei mai bune soluții pentru clienți. Susținem eforturile din ultimii ani ale autorităților de reglementare din România de îmbunătățire a pieței serviciilor financiare prin cerințe suplimentare de capital pentru IFN-uri, precum și legislația privind gradul de îndatorare și suntem încrezători că vor găsi soluția cea mai bună și în acest caz.
Care sunt cele mai bune practici europene privind plafonarea dobânzilor la credite de consum?
Sunt adeptul pieței libere și cred că furnizorii de servicii financiare și consumatorii ar trebui să decidă ce este mai bine pentru ei, desigur, sub supravegherea strictă a autorităților de reglementare.
Ca parte a unui grup internațional, activăm pe 17 piețe, 11 dintre ele fiind în UE și operăm sub plafonul dobânzilor la credite pe termen scurt și lung pe multe dintre aceste piețe.
În Bulgaria și Finlanda, de exemplu, operăm sub plafonul de 50%, care s-a dovedit a fi o măsură de reglementare eficientă. Oricum, plafoanele sunt o măsură artificială pentru creditele pe termen scurt deoarece durata și valoarea medie a acestor credite sunt mult mai mici decât la creditele ipotecare. Ar trebui să se aplice măsuri diferite pentru produse diferite și nu adoptarea unui demers universal. Plafoanele sufocă competiția și, în final, fac mai mult rău decât bine clienților. Un astfel de caz este Slovacia, unde principalii creditori internaționali au părăsit piața după ce, în 2015, a fost impusă plafonarea dobânzilor la 27%. Guvernul și-a dat seama mai târziu că măsura a avut consecințe negative asupra consumatorilor.
Mulți privesc modelul creditului până la salariu din Marea Britanie ca model de succes. Autoritatea pentru Conduită Financiară a căutat în mod activ să echilibreze nivelurile foarte ridicate de protecție a consumatorilor cu o piață viabilă – au ales să limiteze costurile totale și să reflecte natura de scurtă durată a produselor.
Spuneți-ne mai multe despre strategia pe care o aveți pentru piața din România?
Nu aș separa strategia pentru România de strategia întregului business: construirea unei organizații bazată pe tehnologie care să îmbunătățească experiența clienților prin intermediul unor produse digitale de nouă generație. TBI Bank se transformă într-o organizație capabilă să se adapteze nevoilor clientului și îmbunătățește viața nu doar a clienților existenți, dar și a celor care nu sunt suficient de bine deserviți de bănci, precum și a celor care preferă o relație digitală cu banca lor.
Folosim deja semnătura electronică și identificarea video, unde este posibil, și am lansat de curând, în Bulgaria, un chatbot care va fi lansată și în România. Vom lansa, de asemenea, o platformă online pentru a oferi un portofoliu divers de servicii clienților insuficient deserviți de bănci.
Ce vă diferențiează de alți jucători financiari din România?
În primul rând, aș menționa cultura noastră de îmbunătățire continuă: ‚kaizen’ (cuvânt japonez pentru ”îmbunătățire”). Misiunea noastră este de a fi puțin mai buni de la o zi la alta.
TBI Bank se află într-o poziție unică comparativ cu alte bănci de pe piață: nu suntem prea mari, nu purtăm în spate greutatea unei infrastructuri mari și putem să facem lucrurile mult mai ușor. Suntem suficient de mari pentru a avea acces la talente de top și la fonduri necesare pentru investiții și creștere continuă.
Ca parte a unui grup international, 4finance Holding, avem acces la cele mai recente inovații și la know-how-ul semnificativ în ceea ce privește creditarea de consum precum și mentalitatea corectă și o abordare flexibilă care, cred, că ne va ajuta să creștem pe piața din România.
Aceasta este ediția specială dedicată femeilor de afaceri, ne puteți spune câte femei în funcții de top management are TBI Bank și cum le susțineți personal?
Peste 70% dintre angajații noștri din România și Bulgaria și aproape jumătate din echipa noastră de conducere este formată din femei. De fapt, cele două linii de business din România sunt conduse de două doamne: Florentina Mircea, Chief Business Banking TBI Bank și Gergana Stykova, SVP Lending and Distribution, TBI Bank. Amândouă au o vastă experiență bancară și am încredere totală în ele că pot conduce business-ul din România și-l pot duce la un nou nivel.
TBI Bank nu este una dintre acele bănci unde vei vedea doar bărbați în sala de consiliu.