Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Szabolcs Nemes, Partener Roland Berger: „Timpul investit în discuții 1 la 1, fie cu colegii, fie cu partenerii noștri – a fost cea mai bună investiție”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Szabolcs Nemes_Partener Roland Berger

Evoluția companiei într-un cuvânt

Empatia și Excelența sunt două dintre valorile companiei Roland Berger, pe baza cărora ne-am afirmat și în România și ne-am construit reputația de partener de încredere pentru mediul de afaceri autohton încă din anul 1992. Anul trecut nu a făcut excepție, ne-am consolidat convingerea în valorile după care ne ghidăm de aproape 30 de ani.

Pentru echipa noastră, Empatia este o valoare fundamentală. Anul trecut ne-a adus nu doar pe noi, consultanții, dar și pe partenerii noștri, în situații nemaiîntâlnite care au necesitat deschidere și înțelegere, pe scurt o abordare holistică menită să depășească barierele obșnuitului și ale soluțiilor clasice. Am fost alături de mediul de afaceri, venind în întâmpinarea nevoii de claritate într-o perioadă extrem de impredictibilă prin realizarea unui studiu care a analizat impactul pandemiei. Studiul nostru a fost unul complex, realizat cu participarea a peste 100 de companii reprezentând peste 13% din PIB-ul României. Dincolo de datele statistice oferite, am avut o abordare proactivă și, în baza experienței noastre, am venit cu o serie de recomandări și exemple de posibile acțiuni pragmatice care să ajute companiile în contextul anului trecut. Studiul realizat a fost pus la dispoziția celor interesați fără niciun cost, am considerat că în acest mod putem avea un aport față de provocările pe care mediul de afaceri trebuia să le depășească în 2020.

Sunt încrezător, în lumina rezultatelor pozitive pe care le-am avut anul trecut că am reușit și în 2020 să construim soluții sustenabile, în care Excelența a rămas o caracteristică a serviciilor pe care le oferim. Ne-am păstrat rolul de consultant de încredere pentru clienții noștri, care nu au ezitat să ne încredințeze proiecte ce au presupus elemente și întrebări fundamentale specifice precum: reașezarea unor decizii strategice, definirea unor scenarii de dezvoltare alternative, simularea unor posibile răspunsuri la efectele pandemiei sau adaptarea modelului operațional la contextul de piață impredictibil.

Pandemia ne-a afectat, în principal, maniera în care eram obișnuiți să lucrăm și să relaționăm la nivelul echipei noastre. Punând siguranța și sănătatea tuturor pe primul loc, am învățat nu numai să interacționăm de la distanță, dar și să avem și în continuare un mod de lucru colaborativ cu clienții noștri, folosindu-ne de oportunitățile tehnologiei digitale.  Roland Berger este o companie globală în care colaborarea între birourile internaționale, schimbul de experiențe și transferul de know-how întotdeauna au funcționat foarte bine. Pandemia a accelerat și mai mult colaborarea internațională și ne-a dat posibilitatea să valorificăm și mai facil expertiza globală în România și, în același timp, expertiza acumulată în România pe plan internațional.

Compania Roland Berger a fost activă și în 2020 în industriile în care în mod tradițional este prezentă, cum ar fi energie, telecomunicații, bunuri de larg consum, retail, servicii financiare, construcții sau auto. Fără să minimizăm efortul care a fost investit, proiectele pe care le-am derulat anul trecut împreună cu clienții noștri ne-au arătat că nu există provocări care să nu poată fi depășite. Cu titlu de exemplu, avem clienți care au înregistrat creșteri substanțiale și profitabilitate considerabil îmbunătățită, chiar și dacă nu erau prezenți în acele domenii de industrie „câștigătoare” în 2020.

 

Cele mai importante lecții

Being comfortable with the uncomfortable este un principiu la care consultanții noștri excelează, însă 2020 ne-a arătat un nou nivel de dificultate față de cel cu care eram obișnuiți și a readus în actualitate acest principiu. Suntem încrezători că această lecție, respectiv aceea de a fi întotdeauna pregătiți pentru noi provocări și dispuși să ne lărgim continuu aria de expertiză, este de referință nu doar pentru consultanți, ci mai ales pentru întreg mediul de afaceri (viitorul fiind al celor mereu deschiși să conteste permanent ceea ce știu deja și să se reinventeze).

În al doilea rand, existența unui portofoliu diversificat de clienți din punct de vedere industrii a însemnat un avantaj clar pentru noi. Expertiza Roland Berger România consolidată în urma derulării de multiple proiecte de succes într-un spectru extins de industrii ne-a avantajat să fim preferați la demararea proiectelor clienților noștri și pe parcursul anului 2020. Suntem încrezători că această expertiză a fost determinantă și pentru partenerii care au optat să îi asistăm pentru prima dată în pandemie, în cadrul unor proiecte strategice.

În al treilea rând, ne așteptam în 2020 ca atenția clienților să fie îndreptată preponderent către proiecte de optimizare de costuri/ restructurare – de-a lungul anului, contrar așteptărilor, am derulat numeroase proiecte de dezvoltare, de creștere, de definire de strategii de afaceri. O surpriză plăcută pentru întreaga echipă de consultanți, care a fost și este în continuare flexibilă și deschisă către orice subiect cu care suntem abordați.

Pe plan personal, lecția este că timpul investit în discuții 1 la 1, fie cu colegii din echipa Roland Berger, fie cu partenerii noștri – a fost cea mai bună investiție. Contextul pandemic a generat și pentru mine, inițial, o nevoie de acțiune rapidă pentru a gestiona situația. Mă bucur însă că în toată nevoia de a face lucruri și de a genera valoare pentru clienții noștri, am reușit să păstrez timp și pentru astfel de discuții ca apoi să devină și punctul de pornire pentru soluții sustenabile.

 

Prestația autorităților

Perioada a fost și este una cu provocări unice și în esență nimeni dintre cei aflați la conducerea instituțiilor statului, autoritățiilor sau a companiilor nu s-a mai confruntat cu asemenea provocări și într-un context atât de fluid. Evoluția situației era de multe ori imprevizibilă chiar și de la o zi la alta, lucru valabil nu numai pentru România, dar și pentru alte țări. În astfel de situații este și mai important ca de obicei ca sectorul public și cel privat să aibă eforturi concertate și să colaboreze.

 

Strategia de business pentru 2021

Pandemia a accentuat lumea VUCA , mai mult putem remarca și o tranziție către paradigma BANI (brittle – fragilitate, anxious – anxietate, non-linear – neliniaritate și incomprehensible – greu de înțeles). Această paradigmă generează o nevoie și mai acută de recalibrare strategică, de elaborare de planuri alternative, de accelerare a demersurilor de transformare sau de îmbunătățire a rezilienței modelelor operaționale sau organizaționale.

Ne propunem să păstram abordarea noastră de a avea un portofoliu echilibrat de clienți atât din punct de vedere industrii cât și din punct de vedere tipologie clienți: atât companii multinaționale globale, cât și regionale și campioni locali. Ne bucurăm ca sprijinind companii antreprenoriale românești mari putem contribui într-un mod și mai semnificativ la dezvoltarea economiei locale.

Strategic, vedem și zona proiectelor de transformare de amploare, acum că mediul de afaceri trebuie să inventeze și să se adapteze la noul normal. Reconfigurarea contextului de piață, necesitatea accentuată de accelerare a digitalizării, de agilizare a modelelor operaționale și demersurile de inovare sunt doar câțiva dintre factorii care declanșează nevoia de transformare. Aceasta este întotdeauna dificilă, însă clienții noștri nu ezită în fața unui demers atat de ambițios și totodată de impact. Suntem implicați în astfel de proiecte cu rezultate extrem de bune și le vom prioritiza și în anul acesta.

În al treilea rând, mă aștept ca imperativul de optimizare a performanței să genereze multiple proiecte de consultanță în care atât creșterea, cât și îmbunătățirea profitabilității să fie în prim plan. Roland Berger are o experiență bogată în derularea cu succes a unor astfel de programe, atât pe plan internațional cât și pe plan local. Soluțiile noastre țin întotdeauna cont de realitățile implementării, de multe ori suntem solicitați să oferim sprijin și în implementare și am realizat acest demers cu succes atât în perioada unor crize din trecut cât și în ultimii câțiva ani.

 

Provocări în 2021

Pe termen scurt, îmi doresc bineînțeles să depășim pandemia, în acest sens mizez pe eficacitatea și distribuirea pe scară largă a soluțiilor pe care le oferă medicina modernă. Sănătatea mondială a devenit și va rămâne un pilon principal al economiei și stabilității financiare. Pe termen mediu și lung, fără să intru în detalii, provocările de natură geopolitică trebuie să rămână de interes și de calibrat pentru deciziile de afaceri. În același timp, înțelegerea și evaluarea tuturor implicațiilor avansului tehnologic și întrebările din jurul posibilității de reglementare a unor activități din zona de Big Tech ar putea căpăta o importanță și mai mare.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii