Cautare




, Contributor

Leadership |
|

Sustenabilitatea, între teorie și implementare

Numărul firmelor care au un ”certificat de sustenabilitate” este în creștere.
rsz_1gabriela_fistis (1)

Conceptul de sustenabilitate câștigă din ce în ce mai mult teren în strategiile companiilor din diverse domenii de activitate. ”Corporate Social Responsability” (CSR) este cea mai cunoscută abordare în acest sens. Inițial, acest tip de abordare a însemnat ”întoarcerea” unor resurse (materiale, umane, informative etc) către zonele în care companiile aveau activități productive, cu alte cuvinte pe care le afectau, mai mult sau mai puțin, din perspectiva acestor resurse.

În ultimii ani, contextul global marcat de siguranța energetică, instabilitatea prețului combustibililor, emisia gazelor cu efect de seră precum și achiziționarea materiilor prime din surse sustenabile, etica în comerț și responsabilitatea socială a corporațiilor (CSR) a dus la adoptarea din ce în ce mai răspândită a modelelor de afaceri sustenabile, eficiente din punct de vedere energetic și scăzute în emisii.

Avânt verde în construcții și imobiliare

Marile corporații au fost cele care au dat tonul în această direcție. Ca în orice activitate corporatistă, procedura și crearea unor departamente interne sunt elemente caracteristice și în cazul abordării sustenabile a afacerilor. Astfel, implementarea standardelor internationale pentru crearea și controlul activităților reprezintă un prim pas către sustenabilitate. Potrivit unei analize statistice privind evoluția implementării și menținerii certificărilor ISO la nivel mondial, realizată de organizația ISO (International Organization for Standardization/ Organizația Internațională pentru Standardizare), la nivelul anului 2014 a fost înregistrată o creștere pronunțată a numărului de companii ce dețin certificări ISO 14001 și ISO 50001 (standardul internațional privind managementul de mediu, respectiv managementul energetic).

GALERIE FOTO: Cum arată o clădire sustenabilă de 340.000 de euro

În România, anul trecut, în industria prelucrătoare și extractivă (activități economice mari consumatoare de energie și cu impact asupra mediului) erau active un număr de 49.784 de firme, dintr-un total de 538.967 de companii, potrivit unei statistici realizate de ”Forbes România” pe baza datelor oferite de listafirme.ro. Dintre acestea, 9.302 dețineau un certificat ISO 14001 și doar 56 – un certificat ISO 50001, conform unui studiu realizat de ISO.

Într-o notă optimistă, putem spune că este loc de creștere, însă câte dintre aceste companii implementează printr-un management corespunzător măsurile certificate? Reprezentanții Denkstatt România, companie care oferă consultanță în eficiență energetică, sustenabilitate și dezvoltare socială și care coordonează programul LeadSUS, spun că numărul ”managerilor în sustenabilitate” este în creștere: ”Impactul proiectului a fost neașteptat de bun în România, a cooptat foarte mulți participanți: peste 130 de persoane instruite și peste 300 informate cu privire la diferite subiecte de dezvoltare sustenabilă”. Absolvenții provin din diverse domenii economice private – printre care automotive, IT, pharma, servicii, alimentație – dar și din rândurile asociațiilor non-profit și instituțiilor publice

Cătălina Rousseau: „Succesul antreprenorului va fi, incontestabil, când își contruiește afacerea pe valori solide și, mai ales, morale”

. “Politicile internaționale, piața și evoluția ei vin cu noi cerințe în ceea ce privește abordarea de business. Managementul la cel mai inalt nivel trebuie să motiveze și să conducă organizația și angajații către schimbări de comportament vizând chiar schimbări ale modelului de business și orientarea activității către performanțe operaționale de mediu și sociale, nu numai economice. Ințelegerea potențialului de eficientizare al activității când vine vorba de resurse și identificarea de metode și căi în a atinge performanțe de mediu și sociale sunt cheia către o nouă abordare sustenabilă a business-ului și va defini în viitor succesul economic”, subliniază Gabriela Fistiș (foto), director general Denkstatt România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii