Cautare




, Contributor

Interviu |
|

Subiecte personalizate și comunicare autentică

Sarah Schroder gândește, creionează și aplică strategii de comunicare pentru branduri de lux de un deceniu. Am avut ocazia să o observ și în situații festive, și la evenimente oficiale, dar și în contexte delicate sau potențial ostile și pot spune că am învățat mult de la ea despre cum să pui în valoare un brand sau cum să detensionezi o situație. Sarah este subiectul acestui nou episod din seria noastră Best Communicators.
3

Cum ați defini PR-ul autentic?
PR-ul autentic este, mai presus decât orice altceva, o formă de PR credibil, demn de încredere. Ca specialist în PR, este întotdeauna vital să fii conștient de subiectele care prezintă relevanță pentru publicul din fața ta – o abordare universală nu trebuie să fie niciodată de dorit. Să îți pui întrebări precum „Acest produs sau această poveste este relevant/ă pentru această funcție sau acest canal?” sau „Are sens să propunem un fir narativ?” sunt esențiale pentru a livra un PR autentic și pentru a fi perceput ca un specialist în comunicare demn de toată încrederea. Rețeaua pe care o construiește un specialist în PR este cel mai important capital al său și numai o muncă autentică de PR (subiectele potrivite, special adaptate fiecărui canal de comunicare, la momentul oportun) va duce la stabilirea unor relații de lungă durată, importante pentru obținerea unor rezultate excepționale în activitatea de PR.

Ce tendințe cu care nu sunteți de acord ați remarcat în PR-ul ultimilor ani?
Cred că au existat câteva tendințe greu de susținut în practică, precum axarea exclusiv pe social media sau pe comunicarea digitală. În special în cazul bunurilor de lux, este nevoie de o poveste, pentru a înțelege produsul și toată munca ce stă în spatele fiecărei piese în parte. Pentru ca autenticitatea ei să fie percepută, această poveste trebuie să fie întotdeauna transmisă printr-o varietate de canale media. Desigur, mesajul trebuie să își păstreze relevanța și să se adapteze la noile canale de comunicare, dar, în același timp, trebuie să ne asigurăm că informațiile contextuale și poveștile le sunt transmise publicului potrivit, în locurile potrivite.

Strategiile de PR sunt diferite pentru brandurile de lux? Dacă da, cum?
Aș spune că principiile de bază ale activității de PR pot fi aplicate în toate domeniile. Pe scurt: trebuie să construiți o rețea relevantă, cu canale de difuzare media și părți direct interesate și să vă asigurați că produsul/tema dumneavoastră este prezentat/ă cât mai vizibil cu putință pe canalele media relevante, asigurându-vă, în același timp, că respectivul context în care apar este, la rândul său, pozitiv și relevant.  Cu toate acestea, există diferențe semnificative atunci când vine vorba despre activitatea de zi cu zi și de calendarul implicat. În cazul PR-ului pentru produse de lux, este posibilă o planificare foarte precisă a anului imediat următor – în ceea ce privește lansările de produse, tendințele, interviurile, datele de lansare a suplimentelor de lux etc. Acest lucru permite o mare stabilitate și, atunci când totul este organizat cum se cuvine, apar mai puține situații imprevizibile. Mi-am început cariera lucrând în PR-ul de criză pentru industria londoneză a asigurărilor, iar această activitate de PR era, desigur, cu totul diferită – era mai degrabă o activitate de PR reactiv, în care încerci să obții un efect pozitiv în circumstanțe negative. O zi nu semăna niciodată cu alta și nu prea aveai cum să îți faci planuri din timp. În PR-ul pentru produse de lux, provocarea este să te asiguri că găsești subiecte și perspective relevante pentru diversele canale media cu care lucrezi, pentru tot parcursul anului, și să faci eforturi ca întreg contextul pe care îl prezinți să fie întotdeauna de interes pentru cititori, consumatori.

Cum v-ați adaptat strategia de PR în timpul pandemiei? Ce evoluții sau tendințe noi ați observat?
Această pandemie a fost o adevărată provocare, dar și un moment potrivit pentru a regândi strategiile existente. Multe piețe au constatat că a scăzut interesul pentru articole de lux și modă comparativ cu anul precedent, iar revistele și ziarele s-au văzut nevoite să anuleze ediții sau suplimente, din cauza investițiilor mai mici în media, reflectând, de asemenea, atmosfera existentă la nivelul piețelor. Ceea ce înseamnă că zicala „Afacerile merg ca de obicei” nu mai este valabilă în momentul de față. Am asistat la un val de lansări digitale și conferințe de presă care au propus o alternativă „safe” la evenimentele obișnuite și întâlnirile față în față. Unii jurnaliști au considerat că aceste întâlniri digitale sunt mai intime și mai aprofundate, dat fiind că la fiecare întâlnire prin platforma Zoom participă grupuri foarte mici, iar presa poate interacționa mai liber cu directorii executivi, cu dezvoltatorii de produse etc. Cred că acest trend digital va continua să devină tot mai important chiar și după pandemie. Eu am sediul la Berlin și lucrez cu clienți și presă din diverse țări, ceea ce presupune că folosesc de ani de zile instrumente digitale de comunicare cu clienții mei și cu presa și găsesc că această metodă este foarte eficientă.

Cum își va păstra relevanța domeniul PR-ului?
După părerea mea, PR-ul va rămâne întotdeauna relevant. Sunt povești care trebuie spuse, iar companiile își doresc ca aceste povești să fie spuse astfel încât să le pună într-o lumină favorabilă; și mai vor ca produsele lor să fie prezentate și organizate într-un context pozitiv. Comunicarea eficientă reprezintă un excelent atu pentru orice brand sau companie, ea influențând popularitatea brandului și comportamentul consumatorilor. Pentru succesul unui brand, este esențial să ai specialiști în PR potriviți în cadrul diferitelor departamente, care să spună poveștile potrivite și să decidă cine ce poveste spune. Cu toate acestea, modul de lucru în PR este într-o continuă evoluție, iar profesioniștii din domeniul PR-ului trebuie să fie dispuși să se adapteze și să folosească aceste schimbări în favoarea lor, pentru a putea să livreze în permanență rezultate de excepție.

Care este secretul unei comunicări naturale, autentice?
În opinia mea, cheia unei comunicări autentice și naturale este să fii întotdeauna autentic, onest și demn de încredere. În special în PR, este crucial să te asiguri că adaptezi întotdeauna subiectele și perspectivele în funcție de publicul căruia i te adresezi. Este important să nu insiști asupra unor subiecte care nu prezintă relevanță pentru un anumit public, ci să aștepți mai degrabă momentul și locul potrivite pentru a comunica pe un astfel de subiect. Consumatorii, cititorii, utilizatorii sunt inteligenți și își doresc o comunicare autentică și critică în privința unor produse și teme de discuție. Treaba noastră, ca specialiști în comunicare, este să ne asigurăm că favorizăm, și nu înfrânăm această comunicare și firul poveștii.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii