Cautare




, Contributor

I am a Breaking News Editor, with a focus on covering important IT& C and Energy news. Have a news tip? DMs are open on Instagram @georgiana1costea or drop me an email at georgiana.costea@forbes.ro

Afaceri |
|

În SUA, companiile plătesc, în medie, 200.000 pentru descoperirea fraudelor din interior. Gabriel Albu (Albu Legal): “Când vorbim despre infracționalitate corporativă, analizăm două noțiuni – pierderi financiare și reputația companiei”

La nivel global, companiile pierd anual 5% din venituri din cauza fraudelor comise de proprii angajați. Potrivit lui Gabriel Albu, fondatorul Casei de avocatură Albu Legal, în SUA, costurile pentru descoperirea unei fraude ajung în medie la 200.000 dolari, iar cele pentru fraudele descoperite prin intermediul avertizorilor de integritate ajung la 100.000 de dolari.  
Gabriel Albu copy

“Whistleblowing-ul este concept care se referă la raportarea sau divulgarea unor informații privind activități ilegale și practici abuzive din cadrul unor organizații, inclusiv autorități publice sau entități private, inclusiv societăți comerciale cum ar fi: corupție, fraudă, evaziune fiscală, practici comerciale incorecte”, a explicat Gabriel Albu, fondator Albu Legal, pentru Forbes România. Potrivit acestuia, o pondere de 43% din investigațiile interne au fost inițiate de companii ca urmare a acestor divulgări sau sesizări primite de la whistleblowers, sau avertizorii de integritate, procent de trei ori mai mare decât reprezentat de auditul intern (15%), următorul factor declanșator pentru investigațiile interne. 

Avertizorii de integritate pot fi persoane care lucrează în sectorul privat sau în sectorul public, sau chiar persoane fără o poziție formală, care au obținut însă informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional”, clarifică avocatul.

Companiile fraudate de proprii angajați sunt afectate în două moduri, atât financiar, cât și din punct de vedere al reputației. “Desigur, atunci când vorbim despre infracționalitate corporativă, luăm în calcul mai multe tipuri de fraude și nu numai: evaziune fiscală, spălare de bani, mită, corupție. În acest caz trebuie să analizăm două noțiuni: pierderi financiare și reputația companiei”, punctează el, adăugând fatul că, în Statele Unite, costurile pentru descoperirea unei fraude se ridică, în medie, la 200.000 dolari, iar cele pentru fraudele descoperite prin intermediul avertizorilor ajung la 100.000 de dolari.

Uniunea Europeană a contribuit din punct de vedere legislativ în acest sector, pentru care Directiva (UE) 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii a fost adoptată la 23 octombrie 2019. Aceasta a intrat în vigoare la 16 decembrie 2019, iar statele membre trebuie să transpună directiva în legislația lor națională până pe 17 decembrie 2021. “De la această dată, cerințele devin obligatorii pentru companiile cu peste 249 de angajați. Companiile cu un număr de angajați cuprins între 50 și 249 au ca termen de implementare 17 decembrie 2023”, menționează Gabriel Albu.

La nivel național, există în vigoare un cadru legal național, însă, potrivit avocatului, este “insuficient din perspective multiple: persoane vizate, măsuri de protecție insuficiente, canale de raportare, privind protecția personalului din autoritățile publice, instituțiile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii -Legea nr. 571/2004”.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii