Dezvoltarea economică este pozitivă şi şomajul rămâne la un nivel foarte coborât, de 6,5 procente, dar consumatorii români au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi, arată GfK prin studiul său, “Climatul de consum Europa”, care se bazează pe un sondaj al consumatorilor efectuat, la cererea Comisiei Europene, în toate ţările Uniunii Europene.
În Europa, în prima jumătate a anului 2014, economiile ţărilor europene au evoluat în mod pozitiv, pentru a lăsa loc nesiguranței ulterior, după cum arată un studiu realizat de GfK. Studiul pune nesiguranța care a început să se facă simțită din vară pe seama conflictelor din Ucraina și Israel. Totuși starea de spirit a consumatorilor europeni s-a ameliorat din nou pe parcursul ultimului trimestru al anului. Indicatorii pentru aşteptările privind starea economiei şi veniturile, precum şi pentru dorinţa de cumpărare, au crescut spre sfârşitul anului în majoritatea ţărilor Uniunii Europene (UE). Climatul de consum pentru UE 28 a crescut şi el cu 1,3 puncte în ultimul trimestru, încheind anul la 5,5 puncte.
Prin comparație, deși economia românească a înregistrat o creştere puternică, abia în a doua jumătate a anului s-a consolidat încrederea într-o creştere susţinută. În decembrie, suspiciunile au părut să dispară şi indicatorul a sărit de la 9,3 puncte la 17,7 puncte. Astfel, consumatorii români au început să creadă că propriile lor perspective privind veniturile se vor îmbunătăţi. Potrivit GfK, în decembrie indicatorul care măsoară aşteptările privind veniturile se situa la 15,7 puncte, urcând la cea mai ridicată valoare înregistrată din octombrie 2008.
În schimb pentru dorința de cumpărare, indicatorul a rămas sub zero pe tot parcursul anului, cu cea mai coborâtă valoare, -14 puncte, înregistrată în iunie. Ceea ce demonstrează, potrivit studiului, că românilor le rămân foarte puţini bani pentru cumpărături majore.