Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

Studiu Mastercard: 86% dintre români vor să susțină lupta împotriva economiei gri

Un procentaj de 92% dintre românii chestionați cred că autoritățile publice trebuie să conducă eforturile de a combate economia subterană, iar 86% sunt gata să sprijine acțiunile acestora în combaterea economiei gri, potrivit unui studiu pe tema conștientizării existenței economiei subterane și a atitudinilor față de aceasta, realizat de Ipsos la solicitarea Mastercard în zece țări din Europa de Est, printre care și România.
shutterstock_bani-jaf-furt-money

La nivel regional, peste 80% dintre respondenți se opun economiei subterane și ar încuraja dialogul cu guvernele proprii pentru a acționa concret împotriva acestui fenomen. Totodată, respondenții și-au arătat disponibilitatea de a-și schimba obiceiurile la cumpărături, după ce și-au dat seama că plățile cu cardul și păstrarea bonurilor fiscale contribuie la combaterea comerțului fraudulos.

În aproximativ toate țările în care s-a desfășurat sondajul, o pondere mare a  cetățenilor sunt conștienți de existența economiei subterane, pe care o percep ca pe un fenomen negativ. Majoritatea respondenților (69%) înțeleg că economia gri diminuează din fondurile disponibile pentru serviciile publice, precum educația, sistemul public de sănătate sau infrastructura rutieră”, se subliniază într-un comunicat de presă al Mastercard.

Peste 80% dintre consumatori ar vedea necesară asumarea de către propriile guverne a unor măsuri care să combată economia subterană

Pentru mai mult de 70% dintre respondenți, ascunderea veniturilor față de autoritățile fiscale are un impact negativ asupra creșterii economice, ceea ce duce la competiție neloială.

Peste 80% dintre consumatori ar vedea necesară asumarea de către propriile guverne a unor măsuri care să combată economia subterană și ar încuraja dialogul activ al cetățenilor cu autoritățile. Procentajele acestor grupuri solidare cu lupta împotriva economiei subterane variază de la 72%, în Polonia, la 93%, în Bosnia și Herzegovina.

Respondenții înțeleg că nefiscalizarea unor sume parțiale sau totale ale tranzacțiilor contribuie automat la creșterea economiei subterane. Cu toate acestea, după cum arată și studiul Mastercard, mulți dintre ei nu realizează că propriile obiceiuri de cumpărături pot face cu adevărat o diferență. Mai mult, nu conștientizează că plățile cu cardul pot să restricționeze în mod semnificativ economia subterană”, se scrie în comunicatul de presă al Mastercard.

Doar 37% din totalul respondenților din regiune au putut identifica plata cu cardul în locul plății cu numerar drept un mijloc prin care ar putea fi redusă economia subterană. În Ungaria, cifra a fost de 13%, cel mai scăzut procent de informare cu privire la acest aspect din Europa de Est.

„Da” pentru înregistrarea tranzacțiilor și plăților electronice

Imediat ce consumatorii își dau seama că propriul lor comportament la cumpărături poate avea un impact uriaș, aceștia sunt dispuși să și-l schimbe. Aproximativ 80% dintre respondenții din totalul eșantionului regional sunt dispuși să efectueze mai des plăți electronice (de la 60% în Slovenia la 85% în România; 76%, în medie, în regiunea Europei de Est), fiind conștienți de faptul că tranzacțiile electronice și înregistrate contribuie la diminuarea economiei subterane.

De asemenea, aceiași respondenți sunt mai dispuși să-și păstreze bonurile fiscale, atunci când are loc o tranzacție. Procentajele variază de la 71%, în Republica Cehă, la 94%, în Bulgaria, iar mediea regiunii este de 86%.

În cadrul unui studiu PwC comisionat de Mastercard în România și lansat în decembrie 2014, au fost prezentate zece măsuri economice ce pot conduce la creșterea veniturilor bugetare şi pot reduce economia gri în România. Printre aceste măsuri se numără facilitarea încasărilor bugetare, încurajarea plăților electronice, raportarea tranzacțiilor încasate cu cardul, case de marcat on-line și cu POS integrat (opțional, POS-ul poate fi integrat în casa de marcat on-line) și limitarea plății în numerar a drepturilor salariale și acordarea ajutoarelor sociale din carduri pre-plătite. Studiul a demonstrat că plățile în numerar sunt direct corelate cu nivelul economiei gri, atât la nivel local, cât și european.

Potrivit unei alte cercetări, de data aceasta regionale, realizate de EY la inițiativa Mastercard în 2016, rezultatul este similar: plata cu numerar reprezintă componenta cu cea mai mare pondere în economia subterană din Europa de Est.

Consumatorii rămân astfel «pasivi», pentru că nu obțin niciun avantaj și deseori nu sunt nici conștienți de faptul că un comerciant nu raportează către autoritățile fiscala vânzarea efectuată”, se precizează în comunicatul Mastercard.

George Simon, Division President pentru Europa Centrală și de Est în cadrul Mastercard, a declarat că noul studiu al Mastercard și Ipsos arată că oamenii din întreaga regiune a Europei Centrale și de Est sunt, de fapt, aliați ai guvernelor în lupta de combatere a economiei subterane:

„Cu toate acestea, consumatorii nu cunosc faptul că, de cele mai multe ori, propriile lor comportamente de cumpărături pot face diferența. Atunci când realizează legătura dintre înregistrarea plăților efectuate de fiecare cu posibilitatea de a obține beneficii tangibile prin îmbunătățirea serviciilor publice, consumatorii sunt dispuși să își schimbe comportamentul la cumpărături. Astfel, există nevoia să indentificăm acele activități educaționale prin intermediul cărora să creștem gradul de conștientizare al cetățenilor cu privire la rolul pe care aceștia îl au în limitarea economiei subterane. Plățile electronice sunt un mijloc de plată deosebit de eficient în a reduce acest fenomen, de vreme ce consumatorilor le place deja să le folosească și le consideră un mijloc de plată rapid, la îndemână și sigur.”

De asemenea, acest nou raport arată că un nivel ridicat al conștientizării existenței economiei subterane ridică nivelul așteptărilor față de guvern de a combate astfel de fenomene. În aceste țări (Bosnia și Herzegovina, Serbia, Bulgaria și Croația), respondenții consideră necesar ca și consumatorii să se alăture combaterii economiei subterane, prin limitarea posibilităților pe care le au companiile de a-și ascunde veniturile.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii