Cu toate că pandemia COVID-19 a creat multă incertitudine în piață, un număr mare de tranzacții fiind amânate, finalul anului a readus optimismul în rândul investitorilor. Începând cu trimestrul al III-lea al anului trecut, multe tranzacții s-au reluat și anticipăm ca tendința va continua și în 2021, creând astfel oportunități semnificative în piață.
Anul acesta, ne așteptăm la o creștere a activității de M&A stimulată de contextul actual care ar putea fi benefic atât pentru cumpărători, cât și pentru vânzători. Investitorii caută să achiziționeze companii aflate în dificultate la un preț atractiv, ceea ce le-ar putea aduce profituri mai mari în viitor. Cu toate acestea, mulți sunt, de asemenea, dispuși să plătească un preț mai mare pentru companii de top care au trecut cu succes prin pandemie și au dovedit că au un model de afaceri rezilient. Vânzătorii pot beneficia de excesul de lichiditate din piață și de dorința de consolidare venită din partea companiilor cu poziții bilanțiere solide.
În acest context particular, sondajul nostru a relevat un puternic sentiment de optimism, 61% dintre respondenți așteptându-se ca activitatea pieței de M&A din România să crească în lunile următoare. Așa cum indica și ediția precedentă, sectorul tehnologiei (IT) ar putea fi cel mai atractiv pentru investitori, urmat de cel al sănătății, cel al bunurilor de larg consum și cel al energiei și infrastructurii. Fondurile de investiții de capital privat vor continua să urmărească piața și vor avea un rol semnificativ în dinamica M&A prin achiziționarea companiilor românești și prin vânzarea unor companii din portofoliu.
“Chiar dacă pandemia este încă activă și suntem în proces de revenire din șocul inițial, vedem un optimism crescut în piață și ne așteptăm ca un număr considerabil de tranzacții să aibă loc în 2021. În ultimii ani, piața românească de M&A a devenit un mediu favorabil pentru investitori. Mai mult, aspect relevat și în ediția de anul trecut, România continuă să fie atractivă atât pentru investitorii strategici, cât și pentru cei financiari, aceștia având în continuare oportunități semnificative de consolidare. Economia românească are potențialul de a atinge o valoare de 300 de miliarde de euro pe termen mediu și lung”, explică Bogdan Văduva, Partener, Head of Deal Advisory, KPMG în România.
Sondajul relevă, de asemenea, și potențiali factori inhibitori care ar putea afecta succesul unei tranzacții. Cumpărătorii sunt în principal îngrijorați de diferențele substanțiale în așteptările legate de preț, de incertitudinea macroeconomică și de lipsa de pe piață a unor companii adecvate pentru vânzare. COVID-19 nu este perceput ca un factor inhibitor și majoritatea respondenților sunt încrezători că pandemia se va încheia în curând.
“În acest moment, oportunitățile din piață se polarizează: pe de o parte avem companii aflate în dificultate, care au o valoare de piață redusă și se confruntă cu riscuri majore pe viitor și, pe de altă parte, avem companii de top, care au crescut pe durata pandemiei, și au o valoare de piață mai ridicată datorită modelelor de afaceri adaptate pentru mediul post-COVID. Numărul companiilor aflate la mijloc se diminuează”, adaugă George Dumitrașcu, Director Deal Advisory, KPMG în România.
“ Există un interes crescut din partea companiilor românești pentru consolidarea pieței locale prin activități de fuziuni și achiziții, dar și pentru extinderea în alte țări din Europa Centrală și de Est. Europa de Vest este cea mai puțin preferată opțiune din cauza scăderii oportunităților din piețele și regiunile mai dezvoltate”, punctează Richard Perrin, Partener, Head of Advisory, KPMG în România.