Cautare




, Staff

SmallBusiness |
|

Studiu EY România: Educația precară este cel mai important obstacol pentru întemeierea unei afaceri în România

Educația precară ocupă primul loc în topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor să înceapă și să dezvolte o afacere în România, 23% dintre respondenți afirmând acest lucru, față de 16%, anul trecut, potrivit „Barometrului startup-urilor din România”.
Alexandru Lupea, EY Romania

Răspunsul indică o conștientizare a importanței educației antreprenoriale și a lipsei acesteia, fie că este vorba de cea de business, de obținerea unei finanțări, de marketing, leadership, vânzări sau alte zone care țin de dezvoltarea unei afaceri de la zero”, au mai spus reprezentanții EY România.

Accesul la finanțare și teama de eșec sunt al doilea, respectiv al treilea obstacol, resimțite de antreprenori, conform „Barometrului startup-urilor din România”, aflat la cea de a doua ediție.

Realizat de EY România, Impact Hub și Startarium, „Barometrului startup-urilor din România” analizează răspunsurile a 357 de antreprenori de startup (fondatori ai unor companii cu vechime mai mică de trei ani calendaristici). Cea mai mare parte dintre respondenți, 63%, au vârsta cuprinsă între 21 și 35 de ani, 33% între 35 și 50 de ani, 3% au peste 50 de ani, iar 1% au sub 21 de ani.

Majoritatea antreprenorilor chestionați provin din mediul urban (93%) și activează în diverse sectoare, de la IT& tech (27%), la media și publicitate (11%), servicii pentru afaceri (10%), comerț cu amănuntul (10%). Cei mai mulți respondenți (69%) se află la prima companie fondată, în timp ce 12% au creat deja cel puțin două startup-uri până la firma actuală. Chestionarul a fost aplicat în perioada 3 august – 31 octombrie 2017.

Prin studiile dedicate ecosistemului antreprenorial, ne propunem să contribuim la identificarea celor mai presante probleme pentru antreprenori. Scopul final este acela de a sprijini creșterea competitivității ecosistemului antreprenorial românesc. Și aici mă refer la îmbunătățirea celor cinci piloni ai dezvoltării antreprenoriatului pe care noi îi măsurăm în fiecare an: fiscalitate și reglementare, accesul la finanțare, cultura antreprenorială, educația antreprenorială și ajutorul coordonat în cadrul sistemului. Economiile cu un ecosistem antreprenorial dinamic și competitiv vor fi marile câștigătoare ale noului context global. Ele vor fructifica oportunitățile create de mega-tendințe, acele tendințe care vor transforma piața muncii, companii, industrii și economii întregi în anii următori”, spune Alexandru Lupea (foto), Lider al departamentului de audit al EY România.

7 din 10 antreprenori câștigă peste venitul mediu pe lună, peste 500 de euro, lunar

Față de studiul publicat anul trecut, veniturile personale ale antreprenorilor de startup au crescut: 73% dintre respondenți au raportat un câștig lunar de peste 500 euro, venitul mediu net în luna septembrie 2017 fiind de 518 euro.

În plus, a scăzut procentul celor care câștigau sub 500 euro pe lună, de la 38%, anul trecut, la 27%, anul acesta. În același timp, a crescut numărul antreprenorilor care obțin între 1.000 și 2.000 de euro lunar, 25%, anul trecut, față de 18%, anul acesta, și al celor cu câștiguri de peste 2.000 de euro, 16% în prezent, comparativ cu 11%, anul trecut.

„Educaţia antreprenorială, spre deosebire de cea academică, se dezvoltă prin contactul cu poveştile antreprenoriale de succes. De aceea, aproape jumătate dintre respondenți, 44%, au indicat mentoratul și discuțiile cu alți antreprenori ca fiind principala lor sursă de învățare”, se subliniază în „Barometrului startup-urilor din România”.

În schimb, activitatea de mentorat a scăzut în importanță pe agenda antreprenorilor maturi, în ciuda faptului că este considerată ca esențială de tot mai mulți antreprenori de start-up.

Această scădere ar putea fi justificată de contextul generat de o cerere în creștere pentru acest tip de învățare, care nu mai poate fi susținută de antreprenorii maturi, în mod special într-o economie în plină expansiune care lasă mai puțin timp la dispoziție acestora pentru a se dedica mentoratului”, se mai scrie în studiul EY România.

Cel mai important pas al statului în direcția stimulării noilor afaceri: 27%, soluțiile de finanțare

Antreprenorii indică patru măsuri care țin de regimul de fiscalitate și reglementare, dar și de funcționarea instituțiilor statului, drept cei mai importanți pași ai statului în direcția stimulării și suținerii celor care își doresc să demareze o afacere.

Astfel, 27% consideră că soluțiile de finanțare pentru startup-uri ar avea cel mai mare impact, în creștere cu 22 de procente față de anul trecut. În plus, 24% dintre respondenți consideră că scutirea sau scăderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult, 20% menționează relaxarea și simplificarea fiscală, iar 4% – predictibilitatea fiscală.

Mediul fiscal și de reglementare s-a deteriorat în ultimul an în România pentru antreprenorii de startup, conform a 44% dintre respondenți. Procentul celor care percep o înrăutățire este cu aproape 50% mai mare, în creștere de la 30% la 44%, în condițiile în care și procentul celor nehotărâți a scăzut vizibil (de la 19% la 12%). Acest lucru marchează faptul că schimbările legislative din zona fiscală din ultimul an au fost percepute de cei mai mulți dintre antreprenorii la început de drum ca având un impact negativ asupra mediului în care companiile își desfășoară activitatea”, se precizează în studiul EY România.

36% dintre antreprenori vor investi cele mai multe resurse în promovare

Aproape patru din zece antreprenori, 36%, vor aloca în următorul an cele mai multe resurse promovării produselor și serviciilor companiei. Promovarea este urmată de vânzare și distribuție, respectiv de definirea produsului sau serviciului. Operaționalul și HR-ul sunt ultimele zone de investiții planificate, la fel ca și definirea și optimizarea modelului de business.

Cele mai mari provocări pentru antreprenorii aflați la început de drum sunt asigurarea fondurilor necesare pentru creșterea numărului de angajați , 67% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect, și pentru implementarea ideilor de creștere în cadrul startup-ului, 62% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect”, se mai puntează în „Barometrului startup-urilor din România”.

În același timp, antreprenorii se confruntă cu necesitatea creșterii numărului de angajați și cu o piață a muncii din ce în ce mai provocatoare pentru angajatori, mai ales că 27% dintre startup-urile respondente activează în IT și tehnologie.

Conform unui studiu Manpower, piața muncii din România este pe locul trei în lume, după Japonia și Taiwan, din punctul de vedere al dificultății de a atrage noi talente.

Cei mai mulți antreprenori aflați la început de drum dedică zece ore afacerii lor în fiecare zi, la fel ca la prima ediție a studiului, ceea ce înseamnă că lucrează cu 16% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România. Conform Eurostat, angajații români lucrează în medie 39,8 ore pe săptămână.

Deși cei mai mulți dedică zece ore afacerii, 7% dintre antreprenori depășesc limita de 13 ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 20 ore de muncă în fiecare zi.

Cu toții putem fi atenți la mesajele pe care le primim și să adaptăm oferta de servicii pe care le oferim astfel încât să răspundem mai bine nevoilor unei noi generații de antreprenori”, a declarat Oana Craioveanu, CEO și cofondator al Impact Hub Bucharest.

Impact Hub Bucharest a fost deschis în 2012, iar, începând de anul trecu, a lansat Startarium, o competiție pentru tinerii antreprenori, alături de ING România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii