Cautare




, Contributor

Macroeconomie |
|

Studiu E&Y: Riscuri şi oportunităţi pentru afaceri

Antreprenoriat
Evoluţiile recente din mediul economic, geopolitic, social şi tehnologic au atras după sine oportunităţi economice fără precedent, dar interconexiunile dintre ele au implicat, de asemenea, mari riscuri sistemice. În acest context, un studiu al Ernst&Young arată care sunt aceste riscuri şi oportunităţi în viziunea companiilor.

Studiul analizează în detaliu modul în care companii din 21 de ţări, atât din pieţele dezvoltate cât şi emergente, abordează provocările şi oportunităţile prezente şi viitoare şi identifică primele 10 riscuri şi oportunităţi pentru perioada 2013-2015, în diferite sectoare. Clasamentul riscurilor indicate de către respondenţi, deşi stabil în prima parte, fluctuează în a doua parte, în timp ce clasamentul oportunităţilor este mult mai echilibrat, potrivit lui Constantin Măgdălina, Knowledge Management, EY România.

În prima parte a clasamentului, primele cinci riscuri clasate pentru 2013 şi 2015 sunt asemănătoare: pe locul întâi fiind presiunea pe preţuri; pe locul al doilea, reducerea de costuri şi presiunea pe profit. Locul al treilea este ocupat de riscurile de piaţă; urmate de riscul macroeconomic – perspective slabe sau volatile de creştere economică şi pe locul al cincilea, managementul talentului şi deficitul de aptitudini. În a doua parte a clasamentului, se pot observa unele modificări: extinderea rolului guvernelor în economie – pe locul 6 în 2013, va coborî pe locul 7 în 2015; reglementarea şi conformitatea – pe locul 7 în 2013, urcă pe locul la 6 în 2015; datoriile suverane şi impactul austerităţii fiscale sau criza datoriilor suverane coboară de pe locul 8 în 2013, pe locul 10 în 2015; importanţa tehnologiilor emergente clasată pe locul 9 în 2013, este pe locul 8 pentru 2015 iar şocurile provocate de schimbările politice în urcare de pe poziţia 10 în 2013, pe 9 pentru 2015.

Pe scara oportunităţilor, de această dată, primele şase clasate ramân aceleaşi, atât pentru 2013 cât şi pentru 2015, mai subliniază Constantin Măgdălina, Knowledge Management, EY România. Astfel, inovarea în produse, creşterea cererii pe pieţele emergente, investiţiile în procesele de business, în instrumente şi training pentru a atinge o productivitate mai mare sunt primele trei oportunităţi pe care le văd companiile. Urmează apoi, noile canale de marketing, îmbunătăţirea strategiei de execuţie în toate funcţiile de business, investiţiile în IT.  Îmbunătăţirea relaţiilor cu investitorii coboară o poziţie – de pe 7 în 2013, pe 8 în 2015, programele de CSR şi creşterea încrederii publice urcă o poziţie – de pe 8 în 2013, pe 7 în 2015. Investiţiile în tehnologiile verzi şi optimizările globale şi de relocare a funcţiilor-cheie se menţin pe aceleaşi poziţii pentru 2013 şi 2015, respectiv pe locurile 9 şi 10.

„Dacă definim grosso modo PIB-ul ca suma performanţei companiilor unei ţări, mediul macroeconomic (economic, social, fiscal etc.) poate fi văzut ca spaţiu de intersecţie dintre riscurile şi oportunităţile globale menţionate în prima parte şi cele ale companiilor rezultate din studiul EY”, mai spune Constantin Măgdălina.

Constantin Măgdălina mai spune că „chiar dacă prognozele implică o anumită doză de risc, ţările sau companiile care nu reuşesc să privească în perspectivă şi să înfrunte riscurile vor fi devansate de cei care vor şti să valorifice oportunităţile şi să atingă performanţe de top. De acum înainte, este esenţial atât pentru ţări, cât şi pentru companii să înveţe cum să facă faţă atât marilor riscuri sistemice, cât şi riscurilor la scară mai mică, până la nivel de unitate de business. Atât sistemul, în ansamblu, cât şi fiecare din părţile sale componente trebuie să devină mai rezistente la risc”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii