
Dintre românii care obișnuiesc să cumpere produse din străinătate cel puțin o dată la 3 luni, 67% optează pentru produse alimentare, conform ultimului studiu CAWI-BUS realizat de Exact Cercetare și Consultanță în iulie 2014. Un procent de 62% cumpără băuturi sau sucuri, 48% pentru produse destinate îngrijirii locuinței, iar 39% pentru parfumuri și produse cosmetice. Produsele vestimentare și încălțămintea sunt achiziționate de 33% dintre românii care optează cel puțin o dată la 3 luni pentru cumpărături efectuate în afara țării, în timp ce electronicele/electrocasnicele de 22% dintre aceștia, iar țigările și tutunul de 14%. Ce îi motivează pe români să cumpere din străinătate sunt preţurile mai avantajoase, dar şi diversitatea gamelor de produse.
Potrivit studiului, 17% dintre românii din mediul urban au cumpărat cel puțin o dată la 3 luni produse din hipermarketuri/ supermarketuri situate în afara țării. Procentul celor care fac anual astfel de cumpărături ajunge însă la o treime – 33%.
Bulgaria (18%) și Ungaria (17%) sunt destinațiile preferate de români pentru cumpărăturile în străinătate, urmate deItalia (13%), Moldova (8%) și Spania (7%).
În privinţa cumpărăturilor online, 1 din 2 români din mediul urban au cumpărat produse online cel puţin o dată la trei luni. Dintre aceștia, peste jumătate au achiziționat produse electronice sau electrocasnice (55%), urmate de produsele de îmbrăcăminte și încălțăminte (45%), parfumuri și produse cosmetice (39%), cărți sau CD-uri (27%), jucării sau jocuri (17%), produse pentru îngrijirea locuinței (8%) și produse alimentare (7%).
Mai mult, în ultimul an, 16% dintre respondenți au primit cel puțin o dată la 3 luni produse cumpărate de rude/prieteni din hipermarketuri/supermarketuri din afara țării. Procentul celor care primesc astfel de produse anual atinge însă aproape jumătate din populație – 48%.
Studiul vizează valul de iulie al CAWIBUS-ului realizat cu o frecvență lunară de Exact Cercetare și Consultanță. Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani, rezidente în mediul urban. Volumul eșantionului a fost de 1261 respondenți, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare și Consultanță, administrat via internet. Respondenții au fost selectați din panelul Exact Cercetare și Consultanță, care conține 43.000 de respondenți.
Exact Cercetare și Consultanță, parte a BBDO Group, este o firmă specializată în domeniul cercetării de piață, al sondajelor de opinie și al consultanței în marketing.