Mulți dintre antreprenorii aflați la început de drum își pun o întrebare esențială atunci când își lansează afacerile: care sunt metodele prin care și-ar putea asigura succesul și s-ar putea feri de un eșec costisitor? Nu este deloc surprinzătoare această teamă a antreprenorilor, în condițiile în care statisticile arată că doar 20% dintre businessurile noi nu se închid după primul an.
Un studiu recent realizat de Xero, o firmă care oferă servicii de cloud, a analizat practicile antreprenorilor ale căror afaceri au împlinit cel puțin cinci ani de existență și a tras câteva concluzii referitoare la mituri legate de antreprenoriat și de ingredientele unei rețete de succes în business. Iată care sunt cele mai răspândite astfel de mituri și cifrele care le-au demontat:
Mitul 1. Antreprenorii de succes nu pot lucra pentru altcineva
Mitul că un antreprenor cu viziune nu poate fi un bun angajat s-a propagat rapid și a construit o imagine greșită a unui om de afaceri rebel, care nu se poate integra și nu poate evolua din punct de vedere al carierei într-un mediu care nu îi aparține. Fals, spune însă Xero, care arată că 58% dintre antreprenori au avut în trecut un job într-o corporație, înainte să se decidă că vor să își deschidă propriul business.
Mitul 2. Antreprenorii de succes fac singuri toate calculele
Metoda de a face totul de unul singur te poate duce până într-un punct. Însă de aici înainte, va trebui să te bazezi pe o echipă, precum și pe resurse de software care să te ajute să îți gestioneze eficient situația financiară. Potrivit Xero, peste 58% dintre antreprenori folosesc echipamente software pentru managementul finanțelor companiei lor. În condițiile în care digitalizarea și noile tehnologii au ușurat munca departamentelor de contabilitate sau HR, au eliminat riscurile unor erori umane și au crescut productivitatea, este greu de înțeles cum unele companii se mai pot descurca fără un asemenea program de calcul pentru salarii, de exemplu, cu ajutorul căruia să calculeze ușor taxele angajatului, ale angajatorului, concediile medicale, avansurile, primele, sporurile sau reținerile salariale.
Astfel de programe sunt extrem de utile, mai ales în condițiile în care Xero arată că să nu fii la curent cu situația financiară a companiei tale te poate costa întreaga ta afacere: 65% dintre antreprenorii care au dat greș își motivează eșecul prin problemele de cash flow sau lipsa accesului la capital financiar.
Mitul 3. Antreprenorii de succes muncesc 24 de ore/7 zile pe săptămână/365 zile pe an
Lansarea unei afaceri necesită o investiție de proporții, și nu numai una financiară. Un antreprenor trebuie să fie pregătit să investească timp și efort în munca sa, dar și încredere în oamenii cu care colaborează. Însă acest lucru nu înseamnă că ei ajung să adoarmă la birou. Studiul Xero a dezvăluit că 58% dintre antreprenorii de succes își petrec timpul liber alături de familie, seara, iar 55% dintre ei spun că un lucru esențial pentru ei este să aibă libertatea de a-și petrece weekendurile alături de cei dragi. Însă ei sunt în permanență disponibili, chiar și în afara orelor de program, având în vedere că doar 28% dintre ei spun că și-ar închide telefonul atunci când nu sunt la lucru.
Mitul 4. Antreprenorii de succes se bazează doar pe propriile forțe
Un om de afaceri inteligent va ieși în evidență întotdeauna, însă acest lucru nu înseamnă că va culege laurii doar prin munca depusă de el. În studiul Xero, o treime dintre antreprenorii spun că au cerut sfatul unui mentor ori s-au consultat cu un grup de încredere atunci când au avut de luat decizii importante.
De asemenea, majoritatea oamenilor de afaceri spun că mai important decât să le faci tu pe toate este să îți construiești o echipă formată din oameni competenți, care excelează în domeniul lor și în care ai încredere deplină. 42% dintre antreprenorii citați în studiul Xero spun că au o relație excelentă cu contabilul companiei.
Mitul 5. Ai nevoie de un produs sau un serviciu inegalabil pentru a reuși în business
Una dintre greșelile pe care le fac mulți este să creadă că trebuie să intre pe piață cu un produs sau serviciu revoluționar, dacă vor să aibă succes. Însă studiul citat mai devreme ne arată că mai important este publicul-țintă al unei companii nou lansate pe piață. Astfel, 50% dintre firmele de succes s-au adresat companiilor, mai degrabă decât persoanelor fizice, în timp ce 49% dintre companiile care au eșuat au încercat să își vândă produselor consumatorilor individuali. Acest lucru nu este surprinzător, întrucât companiile au bugete mai mari și sunt dispuse să cheltuie mult mai mult pentru un produs nou decât ar fi o persoană.