FacebookTwitterLinkedIn

Pandemia a testat supply chain-ul mai mult ca oricând. Cum ați reușit să deserviți industria bunurilor de larg consum în această perioadă?

Dacă ne gândim la rețeaua CHEP, care acoperă 55 de piețe doar în Europa, am putea spune că am transportat mai multe bunuri esențiale vieții către mai mulți oameni și în mai multe puncte de distribuție decât orice altă companie, în această perioadă. Dealtfel, autoritățile de stat din România, ca fiecare guvern local, au recunoscut și clasificat industria de servicii cu paleți ca serviciu esențial în toate etapele pandemiei. În această perioadă, prioritatea noastră a fost și rămâne siguranța oamenilor și siguranța centrelor de service CHEP, fără de care nu putem asigura continuitatea serviciilor de pooling de paleți.

Toate sectoarele implicate în furnizarea de produse esențiale vieții către populație au trecut printr-un șoc seismic. Am reușit să ținem lanțul de aprovizionare în mișcare, dar a fost nevoie de foarte multă flexibilitate pentru a transporta alimentele și alte produse de bază la destinație, la timp, în condițiile unei creșteri de cerere dublă sau chiar triplă față de o perioadă normală. A fost un test important, dar am reușit să furnizăm stocurile necesare de echipamente către cele câteva sute de clienți care lucrează cu noi.

Concret, cum îi ajută pooling-ul de paleți pe producătorii din sistemul CHEP să se adapteze la noua normalitate?

În mod evident, un jucător din FMCG trebuie să fie flexibil, inovativ și să aibă un management performant al costurilor. Noua normalitate va implica, cel mai probabil, un nivel ridicat de colaborare intrasectorială și intersectorială, necesar pentru identificarea celor mai bune soluții de transport al mărfurilor fără sincope. Pooling-ul sau închirierea de echipamente de transport reutilizabile e o soluție inovativă CHEP care aduce eficiență, optimizare financiară, creșterea vânzărilor și reduce amprenta de carbon a companiilor de peste 70 de ani la nivel global. Mai explicit, prin închirierea de paleți reutilizabili, o companie își scade emisiile și producția de deșeuri, costurile de achiziție, depozitare, reparație și colectare a echipamentelor din piață. Pentru producătorii din FMCG care caută metode de creștere a lichidităților, aceste avantaje pot fi cruciale. În special când cererea devine tot mai dificil de prognozat.

Credeți că sectoarele în care activați vor trece la un nou modus operandi?

După șocul major la nivel de sistem prin care am trecut cu toții, e greu de imaginat că nu vor exista schimbări în modul operare al retailerilor sau în modul în care românii vor face cumpărături. Iar astfel de modificări vor afecta cu siguranță modul de lucru în supply chain-ul național și global.

Cred că sectoarele care formează lanțul de aprovizionare au învățat ce au avut de învățat. Am văzut multe companii din transport, logistică, sectorul de producție alimentară și retail mai rapizi în decizii, mai orientați pe soluții și mai eficienți în ultimele luni. Mă aștept ca mai mulți jucători din FMCG să treacă la strategii pentru supply chain care le pot garanta costuri mai mici și mai multă siguranță în afaceri. Mă aștept, de asemenea, ca retailerii să-și reconsidere soluțiile in-store pentru și mai multă eficiență în managementul stocurilor de mărfuri și al produselor de bază. Deja vedem că producătorii și comercianții sunt mai interesați de astfel de măsuri de eficiență a costurilor pentru o aprovizionare mai rapidă la raft și pentru a reduce contactul cu produsele, pentru că vor magazine mai agile în deservirea cumpărătorilor în această perioadă, dar și post COVID-19. Avem soluțiile să sprijinim toate aceste schimbări.

Care sunt lecțiile pe care le-ați învățat pe parcursul pandemiei?

Această perioadă a fost pentru echipa de management o oportunitate de reflecție la ceea ce face un business rezilient în contextul unor provocări globale. Munca de echipă, colaborarea, solidaritatea, flexibilitatea și abilitatea de a fi receptiv și adaptabil sunt câteva dintre lecțiile pe care aș vrea să construiesc în viitor. Am mai învățat din această experiență importanța planificării multifuncționale, de frecvență mai mare, ceea ce nouă ne-a permis să îmbunătățim nivelul de servicii în pofida crizei.

Ce sfaturi sau soluții ne puteți împărtăși?

Pentru un business optim funcțional în perioade de criză, prioritatea este siguranța angajaților. Ne așteptăm la niveluri ridicate de volatilitate a cererii pe parcursul lunilor următoare, pe măsură ce sunt ridicate restricțiile. Este o perioadă în care companiile pot strânge relațiile cu clienții și partenerii comerciali, pentru a înțelege cum pot gestiona această volatilitate. Astfel de măsuri ar putea include o recalibrare a ofertei de produse și servicii adaptate la nevoile reale ale clienților și fluxuri alternative de comunicare și distribuție.