FacebookTwitterLinkedIn

În opinia lui Steven van Groningen, agilitatea unui lider se cunoaște după viziunea pe care o are. Iar acest lucru înseamnă că nu se pierde în mai multe direcții și nu ia el toate deciziile. Mai mult decât atât, un lider nu este un actor care-și joacă bine rolul la birou, ci el trebuie să rămână autentic și aproape de valorile sale. „Ai nevoie de un set de standarde pe care le înțelege toată lumea. Fiecare om în organizație trebuie să vadă cum contribuie el la rezultatul final“, consideră CEO-ul Raiffeisen Bank România.

De la un lider se așteaptă în primul rând stabilitate. De altfel, jobul lui este să gestioneze incertitudinea. „Trebuie să fim clari unde vrem să ajungem. Chiar dacă există o perioadă de incertitudine, trebuie să nu contribuim provocând și mai multă. Să ne adaptăm e în natura noastră, altfel nu supraviețuim. Dacă nu te poți adapta, cu siguranță vei avea probleme“, subliniază Steven van Groningen.

Dar această adaptare vine la pachet cu o serie de provocări. Schimbările, chiar dacă sunt bune în teorie și sunt acceptate la nivel de companie, nu se pot aplica atât de ușor în practica de zi cu zi. Iar provocările cresc exponențial cu mărimea organizației. „Într-un start-up cultura crește de la sine și, ca lider, ai un impact imens în acest sens. În orice structură ai aceeași problemă: o listă lungă de dorințe, ce crezi că vor clienții tăi și resurse limitate. Ideea e cum le gestionezi cel mai bine. Oamenii primesc răspunderi, dar trebuie să fie și confortabili cu ele, să lucreze bine împreună. Nu e simplu“, evidențiază CEO-ul Raiffeisen Bank România. Potrivit acestuia, în România stăm prost mai ales la capitolul încredere în societate. „Dacă suntem mereu preocupați să aflăm cine a greșit, atunci creăm o cultură în care nimeni nu mai este dispus să riște“, argumentează el, încurajând astfel liderii să-și susțină oamenii din echipă, nu să caute vinovați.

În final, care este diferența între un manager și un lider? Ei bine, este o chestiune de viziune. Un manager este responsabil ca lucrurile să fie făcute așa cum trebuie, în timp ce un lider este un om cu o anumită viziune pe care o împărtășește cu echipa sa. „Poți să fii un manager foarte bun, să ai rezultate excelente în termeni financiari sau de volum, dar asta nu înseamnă că întreprinderea este de succes“, concluzionează Steven van Groningen. Iată de ce, în opinia sa, agilitatea reprezintă o metodă de care un lider se poate folosi pentru a obține excelență, pentru ca noi toți să devenim mai buni.