FacebookTwitterLinkedIn

Show-bizul este noul domeniu luat în vizor de guvernul chinez, aflat într-o ofensivă care până acum i-a targetat pe activiști, dizidenți politici și pe oamenii de afaceri.

Potrivit informațiilor care circulă în social media, autoritățile de la Beijing ar fi elaborat o listă a celebrităților cu comportament inadecvat. Printre acestea se numără pop-starul canadian de origine chineză Kris Wu, arestat la începutul acestei luni fiind suspectat de viol; pagina Weibo (un fel de Twitter chinezesc) a actriței Zhao Wei, una dintre cele mai populare din China, a fost închisă, iar filmele în care a fost distribuită (unele vechi de 20 de ani) au dispărut de pe platformele de streaming.

Zhao Wei

Forbes SUA scrie că încă din 2015 averea lui Zhao și a soțului ei depășea miliardul de dolari. În vârstă de 45 de ani, Zhao Wei a câștigat milioane din actorie, și sume mult mai mari vânzându-și imaginea unui număr impresionant de branduri: Mercedes Benz, DeBeers, Versace, Zegna, Dior, Jaeger-LeCoultre, Motorola etc.

Zheng Shuang

În vârstă de 30 de ani, Zheng Shuang, o altă actriță celebră în China, a fost amendată cu 46 de milioane de dolari pentru evaziune fiscală după ce a fost implicată într-un scandal în care partenerul ei o acuza că și-a abandonat copiii în SUA.

Nu doar celebritățile sunt vizate de noua campanie a autorităților de la Beijing, ci și fanii acestora. La sfârșitul săptămânii trecute, acestea au elaborat zece măsuri menite să pună ordine în haosul  din fan cluburi; este interzisă, de exemplu, ierarhizarea celebrităților în funcție de popularitate.

În social media chineză, măsurile au fost comparate cu Revoluția Culturală declanșată de Mao în 1966, când orice activitate artistică nu putea avea alt scop decât promovarea partidului și a ideologiei comuniste.

Sub conducerea lui Xi Jingping, Partidul Comunist Chinez a devenit tot mai obsedat de controlul cultural și ideologic, iar frenezia fandomurilor și cultul celebrității sunt văzute ca o influență periculoasă pentru tineretul țării.

Ani de zile, creșterea economică solidă a fost unul dintre pilonii importanți aflați la baza legitimității partidului. Cum economia chineză încetinește, Xi vorbește despre „prosperitatea comună” și militează pentru redistribuirea averii, celebritățile bine plătite și oamenii de afaceri bogați fiind primii vizați.

Într-o țară în care mai mult de 600 de milioane de oameni trăiesc din venituri mai mici de 140 de dolari pe lună, o actriță ca Zheng Shuang, care câștigă 24 de milioane de dolari pentru zece săptămâni de filmare la o dramă romantică (300.000 de dolari pe zi), este un element care evidențiază prăpastia dintre bogații și săracii Chinei.

Intenția PCC este de a transforma celebritățile în modele demne de urmat, care să promoveze valori precum patriotismul și iubirea necondiționată față de guvern. Surpinzător sau nu, multe celebrități chineze nu au nimic împotrivă. Sau nu au încotro. Anumiți actori, cântăreți și influenceri și-au exprimat în social media sprijinul pentru Beijing în timpul protestelor prodemocrație de la Hong Kong din 2019, au apărut în filme și spectacole TV „patriotice” și s-au simțit „datori” să doneze milioane de dolari când țara se confruntă cu vreo calamitate naturală.

S-ar putea ca toate acestea să nu fie de ajuns. Stilul extravagant de viață al unor celebrități nu este pe placul autorităților chineze, care îl consideră decadent și îi etichetează drept efeminați pe mulți dintre bărbații care sunt idolii tinerei generații.

Nu le sunt pe plac șefilor partidului nici acțiunile extreme la care sunt dispuși fanii unei celebrități, dornici să-și dovedească loialitatea față de aceasta într-o dispută cu o celebritate rivală. Iar faptul că fanii se pot mobiliza, atât în online cât și în offline, în sprijinul idolilor lor este de-a dreptul alarmant pentru partid, care consideră că „aceste atitudini sunt distructive pentru viitorul tinerilor și al moralității societății”.