FacebookTwitterLinkedIn

Ștefan Baciu, Country Sales Leader SAS România și Rep. Moldova

Oportunitatea pentru România

Ștefan Baciu: Istoric vorbind, am văzut de multe ori capacitatea României și a românilor de a se reinventa – suntem o națiune pentru care “arderea etapelor” este un fenomen aproape comun. Cred că această perioadă de criză va potența inovarea în multe domenii și avem oportunitatea de a utiliza aceste inovații pentru a ne croi un drum nou – unul în care nu mai exportăm inteligență și forță de muncă, ci produsul final al creativității românești.

Avem câteva avantaje unice, atât din punct de vedere geopolitic, cât mai ales al oamenilor capabili și inteligenți. Discutam la un moment dat cu CEO-ul unei multinaționale din US care are un număr impresionant de angajați în România, în centre de dezvoltare și suport și îmi spunea că motivul pentru care au decis ca acest hub global să fie în România se datorează resurselor umane inteligente și extrem de adaptabile – practic, un angajat român poate acoperi două sau chiar trei specializări suplimentare celei de bază, are capabilități lingvistice extraordinare, precum și dorința de a învăța și veni cu soluții noi. Cred că vom vedea din ce în ce mai mult în perioada post-pandemie un export de produse finite românești și nu doar de inteligență și forță de muncă brută.

Domenii ce trebuie reformate

Ștefan Baciu: Cred că în acest moment este vizibilă pentru țoată lumea importanța unui sistem medical performant – cu tot ce presupune acest lucru: management, facilități, protocoale, echipamente etc. Cred că în măsura în care putem rezolva măcar o parte din problemele identificate în sistemul medical – acest lucru în sine va transmite un semnal de încredere și mesajul că societatea noastră evoluează.

De asemenea, într-o perspectivă mai amplă, estimez un impact mult mai profund al tehnologiei în toate domeniile. Multe proiecte vor fi accelerate, multe aspecte ale muncii vor fi automatizate și digitalizate, astfel încât diferite servicii sau produse să poată fi accesate de oriunde, rapid și în siguranță.

Măsuri urgente pentru relansare

Ștefan Baciu: Cred că o atenție majoră ar trebui acordată IMM-urilor prin programe de încurajare a investițiilor și creșterii numărului de angajați. Un segment puternic în această zonă ar putea constitui un motor de creștere constantă și, de asemenea, foarte important – un motor de inovare.

Absorbția mai facilă a fondurilor europene, înlesnită de capabilități tehnologice de monitorizare a progresului investițiilor, precum și capabilități tehnologice de prevenire și combatere a fraudelor ar putea fi iarăși o măsură care să susțină creșterea economică.

Scenariile și alternativele pot fi nenumărate, noi credem într-o abordare mai științifică în acest domeniu și anume utilizarea unor capabilități de analiză avansată pentru modelare macroeconomică, capabilități pe care le putem pune la dispoziția ministerelor de resort. În acest fel, pot fi luați în calcul foarte mulți parametri atât locali, cât și regionali sau globali, iar impactul potențial al diverselor măsuri poate fi evaluat matematic într-un timp foarte scurt.

Revenirea domeniului

Ștefan Baciu: La o privire de ansamblu, industria IT este printre cele mai puțin afectate de această situație de criză. Toate companiile și organizațiile au înțeles importanța tehnologiei în a-și conduce operațiunile, gestiona resursele, interacțiunile cu clienții, furnizorii etc. Însă, în interiorul acestui domeniu există și anumite nuanțe, proiecte ce nu țin de mutarea operațiunilor din offline în online tind să fie amânate sau chiar anulate. Mai grav, uneori incertitudinea și teama au dus în multe cazuri la o contracție și o diminuare drastică a investițiilor în acest domeniu.

Cu toate acestea, cred că IT-ul are șansa să devină din ce în ce mai relevant în viața economică a țării prin facilitarea interacțiunilor între oameni, entități etc., prin transparentizarea proceselor și siguranța tuturor interacțiunilor. În mod particular, domeniul soluțiilor de analiză avansată cred cu tărie că va înregistra o creștere, urmând în mod natural creșterea adusă de volumul mai mare de date acumulate în această perioadă, dar mai ales datorită apetitului oamenilor pentru predictibilitate, pentru a prezice cu un nivel de încredere cât mai ridicat viitorul.

Oamenii, afacerile vor să aibă răspunsuri la întrebări de genul: care va fi nivelul cererii pentru produsele mele peste o săptămână, o lună sau trei luni? Ce impact ar putea avea măsurile, promoțiile, mesajele trimise? Care vă fi consumul estimat de energie/apă/gaze al unui segment de clienți, al unei regiuni peste două săptămâni sau 5 luni? Câte din tranzacțiile făcute de clienții mei sunt potențial frauduloase?

Iar la genul acesta de întrebări SAS România poate ajuta în obținerea de răspunsuri!