Cautare




, Contributor

Design |
|

Static? Niciodată!

S-a născut de Crăciun și are două surori gemene. Ce o face însă cu adevărat specială pe Michele Varian este originalitatea viziunii asupra designului; fluidă, mereu în schimbare, profund originală, perspectiva ei i-a asigurat succesul de-a lungul a două decenii într-un domeniu în care e nevoie de fler, dar și de multă știință pentru a seduce subiectivitatea celorlalți. Magazinul său de decorațiuni interioare este foarte apreciat de designerii newyorkezi și de cunoscători, în general.
130423_MichelePortrait_053

Situat în boemul cartier SoHo, pe Howard Street, la numărul 27, multibrandul lui Michele Varian a devenit un reper al bunului-gust, frecventat nu doar de locuitorii Manhattanului. Clientela este una internațională – cine nu are drum la New York poate „vizita” colecțiile ei on-line (michelevarian.com). Am stat de vorbă cu Michele pentru a afla care este secretul acestei mici afaceri care a reușit totuși să devină faimoasă pe două continente.

Ești cunoscută ca designer, micromanufacturieră, retailer și antreprenoare. Care dintre aceste patru ipostaze te caracterizează cel mai bine, care este favorita ta?

Înainte de toate, sunt designer. Toate celelalte lucruri pe care le fac vin din nevoia de a mă exprima creativ. Una dintre cele mai importante caracteristici ale profesiei de designer este aceea că trebuie să știi să rezolvi tot felul de probleme. Am devenit manufacturieră pentru a-mi vedea proiectele puse în practică, iar retailer și, mai apoi, promotoare a retailului pentru a pune pe piață ideile mele și ale altora.

Au trecut 18 ani de când ți-ai deschis magazinul din SoHo. A fost un succes imediat?

Depinde ce înțelegi prin succes. N-au fost vânzări peste vânzări la început, de vreme ce, atunci când am deschis magazinul, Crosby Street (magazinul se află la intersecția dintre Crosby și Howard Street, n.a.) era o stradă foarte liniștită. Dar locul a dobândit imediat faimă în presă, pentru că nu semăna cu niciun alt magazin existent. Aveam atelierul de cusut în spate, expus clienților, o noutate la acea vreme.

Cât de diferite erau colecțiile pe care le vindeai pe atunci?

La început vindeam doar ce cream eu, adică mai ales perne, pânzeturi și accesorii suspendate pentru interior. Ultimele două categorii de produse cereau foarte multă muncă, așa că, până la urmă, din motive practice, am oprit producția lor. Treptat, am început să cumpăr produse de la prieteni designeri, iar asta a dus cu timpul la magazinul multibrand de azi.

Ai lucrat ca designer și înainte de deschiderea magazinului? Cum au fost primii tăi pași în carieră?

Aveam deja o experiență de zece ani ca designer la data când am deschis magazinul. Făcusem modă. Când mi-am început propriul business în design, m-am orientat spre produsele pentru casă pentru că puteam să mă autofinanțez. Spre deosebire de prototipurile pentru modă, a căror creare costă mii de dolari, stilurile noi de perne pe care le realizam aveau un cost preliminar foarte mic. (Tiparele pentru perne sunt exacte și se potrivesc din prima. Dar pentru a face o jachetă nouă e posibil să fie nevoie de mai multe variante până să ajungi la aceea care să i se potrivească clientului.) Totuși, eu nu aveam în plan deschiderea unui magazin. Lansându-mi colecția de produse pentru casă, am avut mare succes vânzând angro marilor retaileri din țară, între care Barneys și Neiman Marcus. Să știi că atacurile de pe 11 septembrie asupra turnurilor World Trade Center m-au determinat să deschid magazinul. Toate târgurile profesionale au fost anulate, niciun retailer nu mai venea la New York pentru comenzile de iarnă, ca de obicei. Așa că mi-a venit ideea cu magazinul. Și uite că de-atunci au trecut aproape 20 de ani.

Azi, cât timp dedici muncii de design?

Pentru mine, profesia de designer e, mai degrabă, un fel de a vedea lucrurile. Deși nu-mi petrec enorm de mult timp creând ca atare, mă gândesc mereu la noi soluții de design. De obicei, pictez și desenez în weekenduri, mai rar decât îmi doresc, totuși. Eu caut mereu soluții creative, dar nu neapărat în maniera considerată tipică pentru un designer. Uneori, ai putea spune că funcționez mai degrabă inginerește, tocmai de aceea am început să susțin micile afaceri din domeniul designului și retailului. Tot din același motiv am devenit cofondatoare a unui start-up digital denumit Guesst.co, o platformă axată pe identificarea soluțiilor care aduc sustenabilitate în lumea designului și comerțului. Ca să mijlocești inovația și apariția de noi idei de design în lumea consumatorilor, trebuie ca piața să funcționeze bine. Am creat Guesst pentru a consacra un model de comerț cu amănuntul care le permite brandurilor să-și găsească drumul către magazinele fizice și pentru a scădea presiunea pe care proprietarii acestor magazine o resimt. Guesst oferă afacerilor independente o abordare de tip câștig reciproc din toate punctele de vedere.

Creațiile tale sunt frecvent prezentate de revistele de decorațiuni interioare. Îți amintești care a fost primul articol publicat despre munca ta?

Cred că a fost în Elle Decor; era vorba despre unul dintre accesoriile suspendate pentru interior.

Presă sau social media? Care dintre ele este mai importantă azi în construirea și păstrarea faimei unui business ca al tău?

Cu toate că social media este azi din ce în ce mai importantă, mi se pare că a se vorbi despre munca mea într-un cadru care se bucură de recunoaștere exercită o mai mare atracție. Nu mi-a plăcut niciodată prea tare ideea autopromovării; dar îmi place să-i promovez pe cei pe care-i respect. E minunat faptul că social media îți construiește și îți consolidează o comunitate, însă ideea de a fi descoperit de oameni noi pe baza recomandărilor rămâne neprețuită.

Pentru mine, nimic nu e mai importat decât cercetarea directă a produsului – să-l văd, să- l ating și să vorbesc cu designerul sau manufacturierul. Îți place să stai la magazin, să-i întâmpini pe clienți și să discuți cu ei?

Ador să-i întâlnesc pe cei care îmi vizitează magazinul; am o fire foarte sociabilă. Învăț enorm despre piață, societate și diferențe culturale vorbind cu oamenii care îmi trec pragul. Dar, dincolo de asta, trebuie să-mi drămuiesc bine timpul petrecut la magazin, pentru că atunci când sunt aici, practic, eu nu muncesc. Având magazinul de multă vreme, mi-am dezvoltat relații cu atât de mulți clienți, că discuțiile îmi mănâncă cea mai mare parte a zilei, știi, ca atunci când întâmpini oaspeții la nuntă: trebuie să te extragi dintr-o conversație pentru a o începe pe următoarea.

Cât de mult a schimbat social media comportamentul clienților în ultimii ani? Și cât a afectat acest lucru magazinele fizice din America, mă refer la cele din domeniul accesoriilor și decorațiunilor interioare?

Faptul că oamenii pot „descoperi” atât de multe cu ajutorul unui dispozitiv care încape în palmă, fără a mai trebui să meargă până într-un anume loc, a schimbat dramatic obișnuințele noastre sociale. A înlăturat ideea că trebuie să cumperi pe loc ceea ce vezi acolo, în magazin, doar știi că îl poți „vizita” virtual și mai târziu fără să trebuiască să achiziționezi ceva. Câștigul este acela că, datorită expunerii de care se bucură designul în social media, tot mai mulți oameni își formează perspective personale. Clienții mei favoriți sunt aceia care nu au nevoie de sfatul meu pentru a cumpăra; sunt cei care achiziționează un lucru pur și simplu pentru că s-au îndrăgostit de el. Mă mândresc cu faptul că le ofer lucruri pe care nu le întâlnești peste tot în on-line sau în alte magazine. Bănuiesc că datorită acestui fapt îmi rămân fideli.

Accesoriile care îți poartă semnătura se vând în America de Nord și în Europa. Cât de diferite sunt aceste două tipuri de clienți? Care sunt lucrurile care le definesc pe fiecare în parte?

La început, după ce am deschis magazinul, cumpărătorii europeni erau foarte diferiți de cei americani. Îmi plăcea faptul că cei de pe Vechiul Continent aveau opinii mult mai bine definite și luau în calcul mult mai puțin ce crede lumea. Din fericire, văd o schimbare în ce-i privește pe americani, care devin din ce în ce mai independenți, stilurile lor fiind tot mai bine individualizate. Aștept cu interes ca membrii Generației Z să înceapă să câștige suficient pentru ca deschiderea lor în gândire să dicteze tendințele pieței.

Magazinul tău din SoHo este adesea vizitat de designeri de interioare în căutare de inspirație. Creezi și produse pe comandă pentru proiecte speciale?

Când proiectele sunt fezabile și pentru mine, da. Mi se cere adesea să relansez ca unicate piese ale unei anumite colecții sau să iau o comadă mare cu elemente individualizate de design pentru clienți din industria ospitalității. În anul care a trecut, studioul meu de producție și manufacturare pe scară restrânsă, care se află la parterul magazinului meu din SoHo, a fost certificat UL (certificare din domeniul siguranței acordate de Underwriters Laboratories, n.a.). Pentru noi este un moment nemaipomenit din perspectiva dezvoltării pentru că înseamnă că suntem capabili să răspundem unor comenzi și mai importante din punct de vedere comercial, pe lângă proiectele noastre rezidențiale de decorare a interioarelor. Cererile speciale sau de personalizare constituie un lucru care, de obicei, îmi place deoarece soluțiile creative pentru o anume problemă mă inspiră adesea în privința unei linii întregi de produse.

Cum ai descrie stilul tău de design?

Stilul meu se schimbă mereu. Cred că designul de calitate nu este static. O constantă ar fi aceea că îmi plac piesele care deconspiră mâna care le-a realizat. Lucrurile care demonstrează măiestrie, pricepere sunt cele mai interesante, cele mai frumoase în ochii mei. Cu riscul de a spune un lucru ce pare răsuflat, pentru mine, designul bun este o celebrare și o mărturie privitoare la realizările omenirii.

Ce rol joacă umorul în ceea ce faci?

Sunt norocoasă că găsesc în mod firesc lucruri minunate în aproape toți oamenii din jur, ceea ce înseamnă că întâlnesc bună dispoziție peste tot. (Asta nu înseamnă cu nu pot fi serioasă, altfel n-aș investi atât de mult timp și energie în a încerca să vin cu schimbări pozitive!) Găsesc umorul în incongruențe, în materiale, în contexte. Unul dintre articolele noastre cele mai vândute dintotdeauna este porumbelul din fier. Sunt fericită că mulți dintre clienții mei găsesc amuzantă elevarea acestui dăunător urban la statutul de simbol al New Yorkului.

Cât contează pentru următoarele tale colecții reacțiile pe care le aduni de la clienți?

Întotdeauna iau în considerare reacțiile productive. Ca designer, eu am mare experiență în relația cu consumatorul final, iar asta mi-a furnizat o perspectivă mai bună asupra lucrurilor – și mi se pare de la sine înțeles să beneficiez de această perspectivă. Asta până când întâlnesc un designer tânăr căruia trebuie să-i explic tot felul de chestiuni cu care nu se confruntă în mod obișnuit.

De unde îți extragi inspirația? Care sunt locurile din New York care îți vorbesc?

Obișnuiam să petrec mult timp în muzee, dar cum New Yorkul a fost copleșit de turiști, nu îmi mai place să le vizitez ca înainte. Găsesc inspirație în plimbările mele singuratice prin oraș. Cele mai interesante locuri sunt acelea care nu au fost complet schimbate, cartierele fără nume dintre zonele marcate pe hartă. Dar, da, încă iubesc New Yorkul și continui să fiu permanent surprinsă de el.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii