Cautare




, Contributor

Consultant și analist de risc politic, CEO Smartlink, fost Policy Manager la Google Bruxelles

Comentarii/Editoriale |
|

Stați (ne)liniștiți în 2013. Reglementarea internetului continuă

piata_de_publicitate_online.png
Suntem în 2013, și spre (ne)liniștea noastră, reglementarea internetului continuă. Asta pentru că sunt câteva chestiuni cheie care provoacă tensiuni între viziuni la nivel statal și global: libertatea de expresie online, protecția datelor, cybersecuritatea, respectiv monetizarea online-ului.

Libertatea de expresie și balcanizarea

Finalul lui 2012 a marcat un moment tensionat în plan mondial, la lucrările Conferinței Mondiale privind Telecomunicațiile Internaționale (WCIT-12) din Dubai, care nu s-a soldat cu un progres, ci dimpotrivă. Alături de SUA, și alte state UE, România a afirmat clar că nu susține acele propuneri care pot schimbă actualul sistem de guvernare a internetului, cum vroiau China, Rusia s.a.. Realizându-se o fractură între viziuni, riscul este balcanizarea internetului, o fragmentare a lui, căci e puțin probabil că cele două viziuni să se apropie în 2013, libertatea de expresie online fiind cheie. 

Protecția datelor

Principalul bloc care acționează în 2013 în acest sens este Uniunea Europeană, revizuind legislația datând din 1995. Internetul fiind un mediu foarte dinamic, e esențial însă că reglementarea să nu blocheze dezvoltarea industriei (advertisingul online, bazat pe profiling și analytics, e direct vizat) asigurând totodată o protecție cât mai completă a datelor personale. Implicațiile legislației în domeniu țin și de cloud computing, domeniu în care sunt investiții de zeci de miliarde dolari. 

Cybersecuritatea – prioritatea anului 2013

UE a început anul în “forță”. Comisia Europeană a anunțat o nouă strategie de securitate cibernetică, care ar obligă toate statele membre să instaureze echipe de răspuns la incidente de securitate cibernetică (CERT). De asemenea, va există mai multă presiune pe companiile private atacate, de raportare a atacurilor. Totodată, în ianuarie s-a lansat noul centru UE împotrivă infracțiunilor online, cu sediul la Haga; el se va ocupă prioritar de prevenirea pedofiliei, dar și de fraude online, precum furtul de date bancare sau de identitate. Peste ocean, la finalul lui ianuarie, au apărut, via Washington Post, informații conform cărora forță de cybersecuritate a Pentagonului va crește de peste cinci ori în următorii ani (la peste 4000 oameni de la actualii 900). Miză e protecția infrastructurii critice: telecom, energie, transporturi. Interesante sunt și evoluțiile intercontinentale: premierul David Cameron semnează, la momentul scrierii acestui articol, un acord de cybersecuritate cu India, țara unde sunt stocate, pe servere precum cele ale Tata Consultancy Services și Infosys, date cheie ale cetățenilor și afacerilor din Marea Britanie. 

Monetizarea "online-ului"

În momentul de față sunt concurente două mari modele de business pe internet: cel clasic – clientul plătește pentru un produs, respectiv cel “deschis”- ai parte de un produs gratis, dar dai date despre tine, monetizabile. Din publicitatea online se fac bani mulți și industria copyright-ului încearcă să ia o parte de la marile platforme. Chiar dacă au eșuat tratate precum ACTA și proiecte legislative americane precum SOPA / PIPA împotriva pirateriei și pentru protecția copyright-ului, 2013 va marca o relansare a dezbaterii de profil. Va urma și o cooperare mai mare între marile platforme online și media. Semnalul a fost dat în Franța, unde Google, într-un acord calificat ca "istoric", a creat un fond de ajutor de 60 milioane euro pentru “tranziția numerică” a presei.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii