FacebookTwitterLinkedIn

În ultimii 10 ani, ziarele naționale din România au suferit pierderi însemnate de tiraj și audiență.

În 2004, tirajul difuzat a fost de 809.464 de exemplare. În 2010, an în care efectele crizei economice se resimțeau și în trusturile de presă, tirajul difuzat al ziarelor naționale a fost de 668.370 exemplare.

În 2014, tirajul a ajuns la 314.149 de exemplare, cu 61,2% mai mic decât cel din urmă cu un deceniu. În prezent, la „putere” se află tabloidele „Libertatea” și „Click!”, în timp ce ziarele așa-zis „quality” – „Evenimentul Zilei”, „Adevărul”, „Jurnalul Național” și „România liberă” – au mari dificultăți financiare.

În 2004, anul în care Traian Băsescu a ajuns la Cotroceni, nu exista tabloidul „Click!”, dar „Evenimentul Zilei” și „Jurnalul Național” captau atenția consumatorilor de presă scrisă la cote ridicate, cu audiențe de 700.000 cititori pe ediție.

Vremurile s-au schimbat fundamental pentru ziarele naționale. Ascensiunea internetul, proasta distribuție în teritoriu, generată de falimentele ori politicile ciudate al rețelelor de distribuție, conținut editorial de slabă calitate au influențat în primul rând comportamentul consumatorilor de print, cu efecte directe asupra tirajelor și audiențelor.

Scăderea tirajelor a influențat direct și audiența acestor ziare. Astfel, în urmă cu 10 ani, numărul mediu de cititori pe ediție a fost de 2.613.000. Anul trecut, aceasta a fost de 1.022.000 de cititori din orașele cu peste 50.000 de locuitori, cu vârste între 14 și 64 de ani, conform SNA Focus BRAT.

În ultimul deceniu, ziarele naționale au pierdut 61% dintre cititori. De remarcat că atât tirajul cât și audiența acestor publicații au înregistrat aceeași scădere (în jur de 61%). S-a ajuns ca doar 17% din populația orașelor cu peste 50.000 de locuitori să mai citească cel puțin un ziar național.

Articol realizat cu sprijinul Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT).