Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Starea presei scrise (III): Audiențele și tirajele ziarelor naționale

În ultimii 10 ani, ziarele naționale „quality” au suferit scăderi dramatice ale tirajelor de 80% - 90%. De asemenea, audiențele acestora s-au redus cu 80% - 85%. Începând cu 2010, tabloidele au pierdut 40% din tiraje și 60% din audiență.
shutterstock_123429229.jpg

Studiile furnizate de Biroul Român de Audiență Transmedia (BRAT) arată că audiențele ziarelor naționale au urmat tendințele descrescătoare ale tirajelor.

Ziarul „Adevărul” avea în 2004 un tiraj difuzat de 115.916 exemplare pe ediție. După o perioadă de regres, „Adevărul” atinge un vârf în timpul în care a fost deținut de omul de afaceri Dinu Patriciu. În 2010, la un an de la începerea crizei economice, tirajul mediu difuzat pe ediție era de 103.727 exemplare. După patru ani, tirajul său a coborât la 12.110 exemplare pe ediție. Pierderea de tiraj la sfârșitul deceniului analizat este de 89,6%. La rândul său, audiența din 2014 este mai mică cu 79,7% față de cea din 2004 (orașe cu peste 50.000 de locuitori cu vârste între 14 și 64 de ani), conform datelor BRAT.

Anul trecut, „Evenimentul Zilei” a avut un tiraj mediu difuzat pe ediție de 14.403 exemplare și o audiență de 103.000 de cititori pe ediție. Față de 2004, când încă se afla în proprietatea regretatului Mihai Cârciog și a ziaristului Cornel Nistorescu, cotidianul a suferit scăderi în tiraj de 83,5%, respectiv 85,5% în audiență. „Jurnalul Național” avea în 2004 un tiraj mediu difuzat pe ediție de 150.844 de exemplare. Era lider pe segmentul „quality”. Anul trecut, tirajul a fost de 13.031 exemplare pe ediție, o cădere de 91,4%. Audiența din urmă cu 10 ani era de 709.000 cititori pe ediție. Aceasta este cu 85% mai mică în 2014. „România liberă” a avut anul trecut un tiraj mediu difuzat de 13.712 exemplare și o audiență de 37.000 de cititori pe ediție. În urmă cu un deceniu, cifrele sale arătau astfel: o medie de 66.283 de exemplare și 242.000 de cititori pe ediție. Tabloidul „Libertatea” avea în 2008 o audiență de 1.176.000 de cititori pe ediție. Este vârful de audiență în cei patru ani analizați din ultimul deceniu. Anul trecut, indicatorul arăta 299.000 de cititori pe ediție. În 2014, tirajul ziarului este mai mic cu 68,4% față de cel din urmă cu 10 ani. Tabloidul „Click!” este în prezent ziarul național cu cea mai mare audiență și cu cel mai mare tiraj: 353.000 de cititori/ediție și 126.620 de exemplare/ediție. „Click!” (fostul „Averea”) a cucerit poziția de lider în 2009, în mai puțin de doi ani de când fusese cumpărat de Adevărul Holding (Dinu Patriciu). În 2010, avea un tiraj difuzat de 211.906 exemplare pe ediție și o audiență de 891.000 de cititori. În 2014, cifrele sale sunt: 126.620 exemplare, respectiv 353.000 cititori/ediție.

Gazeta Sporturilor”, singurul supraviețuitor pe print al presei sportive, a avut în 2014 un tiraj difuzat de 29.197 exemplare pe ediție și o audiență de 217.000 cititori/ediție. Față de 2004, scăderile sunt mai mici decât în cazul ziarelor „quality”: 42,5% pentru tiraj și 57,7% pentru audiență.

Ziarul Financiar” a înregistrat în 2014 un tiraj difuzat de 9.291 de exemplare pe ediție și o audiență de 65.000 de cititori. În decurs de 10 ani, a pierdut 36,8% din tiraj și 60,8% din audiență.

Articol realizat cu sprijinul Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii